Annons

Närbildsbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

caalm32

Avslutat medlemskap
Hej igen!

Jag ska fotografera extrema närbilder till en klubbtävling i mars. Jag äger två objektiv G Vario 14-45 och ett G Vario 45-150. Hur nära kan jag komma? Måste jag ha ett makroobjektiv?
Det jag hade tänkt fota är blommor, Bobs tassar, ett öga eller mossa.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Du kan ställa flera frågor i samma tråd. Det enklaste är att prova, gå så nära som närgränsen tillåter och på max zoom på varje objektiv, det är mycket möjligt att det kan fungera och du kan ju också beskära något vid redigeringen
 

PMD

Aktiv medlem
Ett enkelt, och ganska billigt, sätt att minska närgränsen på sitt objektiv är att använda en försättslins, t.ex. en sån här.

Man skruvar fast en adapter, som följer med, i filtergängan på objektivet och mointerar sen försättslinsen i adaptern. Just den jag länkade till går att montera i filtergängor med storlekarna 43mm och mellan 52 och 67 (vilket brukar innebära 52, 55, 58, 62 och 67 mm). Om ditt objektiv har en annan filterstorlek så finns det adapterringar mellan olika storlekar att köpa.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Mycket bra

Den rekommenderade linsen ovan är mycket bra. Använd den till din telezoom som går upp till 150mm! Tänk bara på att du bara får in skärpan när ditt motiv är någon decimeter framför frontlinsen. Du får sköta förstoringsgraden med zoomen istället för att ändra avståndet (mer än några centimeter. Linsen stjäler heller inget ljus som en mellanring eller ett makroobjektiv gör på nära håll. Tänk på att blända ner till f/8-f/10 för längre skärpedjup men inte gärna mycket längre eftersom du tappar skärpa då pga diffraktion.
 

PMD

Aktiv medlem
Tänk på att blända ner till f/8-f/10 för längre skärpedjup men inte gärna mycket längre eftersom du tappar skärpa då pga diffraktion.
Nerbländning till de nivåerna kan innebära att man måste använda tilläggsljus) t.ex. blixt) för att få en slutartid som inte innebär skakningsoskärpa (även om kameran/objektivet har bildstabilisering). Ett stativ kan också vara lämpligt.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tillägg

Det brukar också gå bra att använda kamerans inbyggda blixt (t.ex. med någon form av diffusor för mjukare ljus. ) när man fotar på nära håll.
 

CaolIla

Aktiv medlem
Hej igen!

Jag ska fotografera extrema närbilder till en klubbtävling i mars. Jag äger två objektiv G Vario 14-45 och ett G Vario 45-150. Hur nära kan jag komma? Måste jag ha ett makroobjektiv?
Det jag hade tänkt fota är blommor, Bobs tassar, ett öga eller mossa.
Lätt att Googla fram att närgränsen är 90 cm på 45-150'an....
Om det sedan räcker kan du bara prova dig fram till.
Det räcker till Bobs tassar om Bob är en tiger, men kanske inte om Bob är en ökenråtta.
 
ANNONS