Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

närbildslins

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik-Seger

Aktiv medlem
jag tänker köpa närbildslins. men jag vet inte om jag ska köpa ett, Hoya Närbildslinsset 52 mm med dioptrierna +1, +2, +4. eller bara en starkare lins (minst +4).
min ekonomi är i det närmaste obefintlig.
vad tycker ni?
jag vill ju få lite ordentlig förstoring.
/fredrik

Dessa set med närbildslinser brukar oftast inte ge bilder av någon högre kvalité, men allt är förstås avhängigt vad man har för krav. Föreslår att du istället köper och läser John Shaw's bok "Closeups in Nature". Där får du svar på de flesta tekniska frågor angående makrofotografering.

Ska jag ge dig ett råd angående utrustning, så tycker jag du ska spara pengarna och vänta tills du har råd att köpa ett mellanringsset från t.ex. Kenko eller någon av Nikon eller Canon?s närbildslins då dessa ger en mycket mindre inverkan på bildkvalitén an Hoyas motsvarighet (om du köper Canon?s, se till att det är 250D eller 500D varianten 250 och 500 varianten är mycket sämre).

Jag vill minnas att Hoya också har en högkvalitativ tvålinsig (akromatisk) försättslins på +4 dioptri (det är alltså INTE den som ingår i setet). Vet dock inte om den går att få tag på i Sverige.

Rätt använda kan annars även de enkla linserna ge bra resultat, de är om inte annat en billig inkörsport. (Rätt använda innebär att man inte överdriver utan nöjer sig med att bara komma LITE närmare än vad objektivets ordinarie närgräns tillåter, samt bländar ner några steg.)

Pupillen skrev:
Jag vill minnas att Hoya också har en högkvalitativ tvålinsig (akromatisk) försättslins på +4 dioptri (det är alltså INTE den som ingår i setet). Vet dock inte om den går att få tag på i Sverige.
Den är på +10 dioptrier. Här är en länk till en amerikansk sida med alla (?) försättslinser med två linselement. Tyvärr är det nog ganska länge sen den blev uppdaterad.
http://www.angelfire.com/ca/erker/closeups.html

Olle

Vanliga billiga försättslinser ger inte bra resulat. Satsa på Nikon 3T (+1.5) eller 4T (+2.9) som även går att kombinera för +4.4. Dessa är tvålinsiga och ger mycket bra resultat. Annars hade Sigma en mycket bra försättslins till sin gamla 90 macro. Den går att hitta begagnad.

Jovisst kanske mellanringar eller ett macroobjektiv ger de bästa resultaten men försättlinserna är inte att förakta. Om man bländar ned något och ser till att det som skall vara skarpt inte ligger ut mot hörnen kan man helt klart producera bilder som håller hygglig kvalité. Om du skall köpa en mellanring skulle jag råda dig att inte köpa en +4, utan +2 eller +3 då de försämrar bildkvalitén mer ju högre förstoring. Om du provar en sådan och ser om macro är din grej kan du ju alltid gå vidare med macoobjektiv eller mellanringar senare.

Slutsats: Det är inte alltid nödvändigt att köpa det dyraste på en gång.

/Tomas

Pupillen skrev:
Det finnas en +4 akromat hos www.ny-camera.net under Filters >>> Hoya >>> Close-Up Lenses >>> AC Close-Up Lens +4 (Achromatic). Pris från EUR 60,90 (49 mm).
Du har säkert rätt, Lennart. Jag hittade bara +10 i länken ovan och i min Hoyabroschyr, som nog inte heller är särskilt ny.
Jag tycker +4 är mer användbar än +10. Tyvärr verkar Hoyas tvålinsiga närbildslinser, liksom Canons, vara mycket dyra. Nikons och Minoltas är billigare.

Olle

Jag testade med Hoyas +1, +2, +4 set för ett tag sedan.. och jag tyckte att det gick bra att skapa hyffsade marcobilder med dom + ett 28-90 objektiv. dock så blir 'fokuserings djupet' eller vad man ska säja ( inte fokusdjupet, utan hur mycket man kan justera med fokusen istället för att vandra fram och tillbaka med kameran) rätt kort.

ANNONS
Götaplatsens Foto