Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Närbildsset eller 2x konv? Gänga? ;)

Produkter
(logga in för att koppla)

mr_rockster

Aktiv medlem
Tjenare!

Tänkte beställa ett närbildsset av kaffebrus (www.oklahono.dk/kaffebrus) och sätta på mitt 70-200 2,8L. Man förlorar ju lite skärpa med det men hur mycket? Har testat lite macro med det och min Kenko 300 pro 2x converter men märker att man tappar en del i skärpa då, blir det bättre eller sämre med ett billigt närbildsset? Är det någon idé för mig att köpa det alltså?

Vad är det för filterdiameter på canons KIT (18-55:an) objektiv?

- Johan

mr_rockster skrev:
Tjenare!

Tänkte beställa ett närbildsset av kaffebrus (www.oklahono.dk/kaffebrus) och sätta på mitt 70-200 2,8L. Man förlorar ju lite skärpa med det men hur mycket? Har testat lite macro med det och min Kenko 300 pro 2x converter men märker att man tappar en del i skärpa då, blir det bättre eller sämre med ett billigt närbildsset? Är det någon idé för mig att köpa det alltså?

Vad är det för filterdiameter på canons KIT (18-55:an) objektiv?

- Johan

Du kommer tappa mer skärpa och speciellt i ytterhörnen. Mitt förslag är att istället köpa en 500D (Canon försättslins som finns på tex cyberphoto och är dubbelglasig = mums). Du får så mycket mer helt enkelt.

Kitzoomen har 58mm filterfattning.
peace out.

Re: Re: Närbildsset eller 2x konv? Gänga? ;)

hailstorm skrev:
Du kommer tappa mer skärpa och speciellt i ytterhörnen. Mitt förslag är att istället köpa en 500D (Canon försättslins som finns på tex cyberphoto och är dubbelglasig = mums). Du får så mycket mer helt enkelt.

Kitzoomen har 58mm filterfattning.
peace out.

Joo, fast den kostar nästan 2000:- till 77 mm diameter. Och ett Tamron 90mm 2,8 DI Macro kan jag köpa för strax över tre (men då behöver jag å andra sidan ny kameraväska med...) så då känns det lite onödigt för du tappar väl ändå en del skärpa iaf?

- Johan

Re: Re: Re: Närbildsset eller 2x konv? Gänga? ;)

mr_rockster skrev:
Joo, fast den kostar nästan 2000:- till 77 mm diameter. Och ett Tamron 90mm 2,8 DI Macro kan jag köpa för strax över tre (men då behöver jag å andra sidan ny kameraväska med...) så då känns det lite onödigt för du tappar väl ändå en del skärpa iaf?

- Johan

neeppps... du tappar ingen skärpa (som du kan se, i teorin tappar du). Den är helt otroligt bra imo.

Re: Re: Re: Re: Närbildsset eller 2x konv? Gänga? ;)

Okej! Låter ju shysst! Gör en sådan på mitt 70-200 2,7L ett lika bra jobb som en bra macro eller?

- Johan

hailstorm skrev:
neeppps... du tappar ingen skärpa (som du kan se, i teorin tappar du). Den är helt otroligt bra imo.

Om du kör med ett 1.6 x hus så köp ett Nikon 4T i 52mm gänga. Köp ett extra objektivlock och gör ett hål och gänga fast linsen. Kör med denna kombo själv och det funkar bra och ger ingen vinjettering. Linsen är med dubbla glas och ger bra resultat.
Dessa är tagna med 70-200 IS och Nikon 4T.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=413976
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=409489

En 4T kostar ca 500 om jag inte minns fel och ett extra objektivlock ett par tior.

A

ANNONS
Götaplatsens Foto