Annons

Närgräns på Dimage A1?

Produkter
(logga in för att koppla)

MacL3an

Aktiv medlem
Hej,

Läste i precis i specarna på Dimage A1 att den har en närgräns på 13 cm (!). Detta låter mycket dåligt enligt mig. Eller har jag missag ngt? De flesta bra kameror brukar väl ligga på 1-2 cm? Eller är det bara onödigt lågt? Den höga mpx kanske gör att man kan förstora bilden ändå i datorn?

Stämmer, men du kan använda en macrokonverter för att få bättre närgräns.

Närgränsen vid 13 cm från frontlinsen stämmer, eller 28 cm från filmplanet (siffrorna är ungef'ärliga, det är ett tag sedan jag hade en sådan kamera). Det är inte alls dåligt, det är bättre än normalt för kameralinser i allmänhet. På ett 70-300 objejktiv har jag närgränsen på 1,5 m och ett annat objektiv på 35 cm, allt mätt från filmplanet.

Den fungerar fint på A-1..annars skulle jag inte länka till den.

Jag har själv använt den (på 7i) så jag vet att den fungerar..A-1 har ju samma optik.

Nej, jag tycker in närgränsen räcker på A-1(7i)..det var därför jag använde konvertern :)

Ok, men om jag inte vill lägga 1 000 extra på det, kommer man tillräckligt långt med 13 cm? Nikon Coolpix 5700, som jag också kikat på, har ju 3 cm. Eller brukar man aldrig fota närmare än kanske 15 cm?

Det beror ju på förstoringsgraden vilket närgräns man behöver för att få objektet stort på bilden.

300mm ger ju större förstoringsgrad än 200mm på samma avstånd o.s.v

Så vilket avstånd man "brukar" använda beror mycket på vilken brännvidd man använder.

Ett alternativ till macrokonverter är att köpa en telekonverter, vilket ger samma närgräns men mindre utsnitt.

Sånadäringa förstoringslinser (closeup) funkar ju också om du är ute efter att plåta smådjur... men överdriv inte, då blir det bara skräp. Skruvade på en +10 lins på min A1 o det blev mindre lyckat... men en Hoya +3 funkar bra...

ANNONS
Götaplatsens Foto