Annons

Närgräns

Produkter
(logga in för att koppla)

lonian

Aktiv medlem
Hej.
Nikon 20mm f1.8G ED kan ta kort på 20cm avstånd.
Det är inget macro objektiv, men jag hade velat veta hur nära det är jämfört med 1:1 på ett macro.
Finns det någon kalkulator på nätet som kan räkna ut detta med brännvidder och närgräns?
 

Bilagor

Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Man hittar avbildningsskala för de flesta objektiv på prisjakt. Jag försökte se om det gick att räkna ut det via PhotoPills, men det stämmer inte, den gav avbildningsyta 24x36cm och det stämmer ju inte. Nu vet jag inte riktigt vad de menar med subject distance, jag satte in värdet för närgräns men de kanske menar arbetsavstånd? Eller så är det så att vid närgräns går det inte riktigt att räkna, inte ens brännvidden brukar vara rätt bild närgräns
 

ztenlund

Aktiv medlem
Mycket snabbare, om man har Nikon, att titta här:
www.photosynthesis.co.nz/nikon/lenses.html

Helt nya objektiv kan saknas, men det är mer eller mindre alla Nikon-objektiv (original, dvs) och grundläggande specifikationer. Sedan går det att hitta om man gräver bland Nikons specifikationer, men för det aktuella objektivet saknas det på den svenska sidan. Däremot finns det bl a på den amerikanska.
 

mikoto

Aktiv medlem
I värsta fall man kan man klura ut skalan själv med om man inte hittar någon som redan gjort det. Det kan göras genom att man fotar av en linjal på kortaste fokusavståndet. Sedan kollar du hur många mm du fått med på fotot. Så för en fullformats sensor bör du få med ca 36 mm linjal för en avbildningsskala på 1:1. Får du med 54 mm på fullformat vid närgränsen har objektivet avbildningsskala 1:1,5.
 

lonian

Aktiv medlem
Mycket snabbare, om man har Nikon, att titta här:
www.photosynthesis.co.nz/nikon/lenses.html

Helt nya objektiv kan saknas, men det är mer eller mindre alla Nikon-objektiv (original, dvs) och grundläggande specifikationer. Sedan går det att hitta om man gräver bland Nikons specifikationer, men för det aktuella objektivet saknas det på den svenska sidan. Däremot finns det bl a på den amerikanska.
Coolt, tack för sidan.
 

lonian

Aktiv medlem
I värsta fall man kan man klura ut skalan själv med om man inte hittar någon som redan gjort det. Det kan göras genom att man fotar av en linjal på kortaste fokusavståndet. Sedan kollar du hur många mm du fått med på fotot. Så för en fullformats sensor bör du få med ca 36 mm linjal för en avbildningsskala på 1:1. Får du med 54 mm på fullformat vid närgränsen har objektivet avbildningsskala 1:1,5.
Jag gjorde faktiskt ett test med att fota med både 60mm macro och 20mm f1.8G på dubbel exponering så att bilderna matchar, och ja det stämmer med värdet 1:4,3 som det står på macro objektivet.
 
ANNONS