Annons

Nästa objektiv till Canon 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Putte64

Medlem
Har idag följande objektiv:
EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM
EF 50/1,8 STM
EF 70-200/4 L USM

Sugen på att köpa till något. Tänker mig antingen en bra fast eller kanske ett bättre normalzoom.
Tips?

/Patrick
 

Smw

Aktiv medlem
Har idag följande objektiv:
EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM
EF 50/1,8 STM
EF 70-200/4 L USM

Sugen på att köpa till något. Tänker mig antingen en bra fast eller kanske ett bättre normalzoom.
Tips?

/Patrick
Hej !

Ja, det är ju lika enkelt som att veta vilken bil man ska köpa. Scania eller Porsche.

Macro Canons 60 ? Tamron SP90 ? eller kanske ett beg Tamron SP90 2,5 manuellt med lämplig adapter.

Vidvinkel Tamron AF 10-24/3,5-4,5 Di II VC HLD till Canon AF.
Fisheye Samyang MF 8/3,5 Asph IF MC Fisheye CS II DH för Canon EOS .

Normalz Canaon 17-55 2.8, men den ger väldigt lite extra mot 15-85.

//MW
 

Bakpotatis

Medlem
kanske ett 24mm 2,8 panncake? (litet)
10-18/10-22 vidvinkel?

har inget av objektiven ovan men det är nog något jag skulle satsa på, eventuellt ett macro ca 100mm
 

Putte64

Medlem
Tack för tipsen Smw - förstår din kommentar om Scania o Porsche :) - och Bakpotatis!
Ni båda nämner macro - det blir ju faktiskt något nytt. EF 100/2,8 L Macro verkar ju dessutom vara bra för porträtt, dock blir ju den verkliga brännvidden 160 på min 7D - kanske inte så bra för porträtt eller makro, eller.... Kanske bättre med EF-S 35/2,8 Macro eller EF-S 60 /2,8 Macro?
 

Smw

Aktiv medlem
Tack för tipsen Smw - förstår din kommentar om Scania o Porsche :) - och Bakpotatis!
Ni båda nämner macro - det blir ju faktiskt något nytt. EF 100/2,8 L Macro verkar ju dessutom vara bra för porträtt, dock blir ju den verkliga brännvidden 160 på min 7D - kanske inte så bra för porträtt eller makro, eller.... Kanske bättre med EF-S 35/2,8 Macro eller EF-S 60 /2,8 Macro?
Hej !

Jag har ett SP90 2,5, den äldre manuella varianten, ett väldigt bra objektiv
men kanske lite långt. Det finns nytillverkade adaptrar till Eos.

Kör med 7D2 och 40D.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xsp90+2.5.TRS0&_nkw=sp90+2.5&_sacat=0

Har även ett OM 50 3,5, används (just nu mycket mer ).
Blir ett bra porträttobj på en 7a.

Skarpt, men SP90 är bättre.

EF-S 35/2,8, hade nog inte valt det, blir väldigt nära inpå motiven.
Fast det beror givetvis på vad som blir motiv, motsvarande gick ju
förtäffligt på småbild/FF. Ljus + stab, +++.


http://www.ebay.com/itm/Excellent-OLYMPUS-OM-SYSTEM-ZUIKO-AUTO-MACRO-50mm-F3-5-MF-Lens-with-Case-Japan/272680174135?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid=222007&algo=SIM.MBE&ao=2&asc=40130&meid=7e0dfc6940704ccfb24675f200c01c41&pid=100005&rk=6&rkt=6&sd=172639492660

Tänk på att dessa och de flesta manuella macro "bara" går till 1-2
( på småbildsformat ). Sen behövs mellanringar.

Jag hade TROLIGTVIS köpt ett canon 60 macro, eller liknande.
Hade jag en minsta tanke på att gå upp till FF så blir det något annat.

C24 2.8, litet , trevligt och skarpt, förutom "bäramedsej" så
ger det inget annat än vad du har.

C10-18 , superwide, inte så använt som förväntat, än.
Nu är Tamronen bättre alternativ.

Samyang 8mm Fisheye, kul, men svårt att finna motiv.

Fundrar du på ett C100 macro, gå ett varv till och välj då
Canon EF 100/2,8L IS USM Macro. Du ångrar det bara en gång
( när du betalar ).

---------------

Varför inte en sats mellanringar, fungerar till 50, och även till 70-200.
Köp sen en vidvinkel, typ c10-18, T10-24.

Efter det bjuder du ut någon på fika och har ändå över ?

//MW
 

PMD

Aktiv medlem
Ni båda nämner macro - det blir ju faktiskt något nytt. EF 100/2,8 L Macro verkar ju dessutom vara bra för porträtt, dock blir ju den verkliga brännvidden 160 på min 7D - kanske inte så bra för porträtt eller makro, eller.... Kanske bättre med EF-S 35/2,8 Macro eller EF-S 60 /2,8 Macro?
Den verkliga brännvidden ändras inte av att du monterar objektivet på en kamera. Brännvidden är 100mm oavsett vad du gör med objektivet.

Däremot får du olika bildvinklar beroende på sensorstorleken hos kameran du monterar objektivet på. Det där med 160mm handlar om att EF 100mm f/2.8L IS USM ger dig samma bildvinkel på din EOS 7D som ett objektiv med 160mm hade gett på en kamera med en småbildsensor (s.k. fullformat).

EF 100mm f/2.8L IS USM är ett alldeles utmärkt objektiv för makrofoto på en EOS 7D. Jag använder det objektivet på en EOS 70D (samma sensorstorlek som EOS 7D) och jag tycker att det blir alldeles strålande bilder (ibland, åtminstone, när fotografen lyckas sikta rätt, hålla rätt och välja rätt inställning).
 

apersson850

Aktiv medlem
Har du någon bra blixt? Annars kan det ibland tillföra fler möjligheter än ett annat objektiv. De nyare med radiofjärrstyrning ger goda möjligheter att placera blixten/blixtarna någon annanstans än bara på kameran.
Vill du istället komma längre finns ju EF 100-400 mm f/4,5-5,6 L IS II USM{/url]. Bra objektiv med lång brännvidd. Ger ännu mer teleeffket på en 7D.
 

Putte64

Medlem
Tack för att tips! Jag funderar mycket ska ni veta:
- Har insett att jag vill investera i ett nytt objektiv som även funkar för en Canon 5D helst (6D eventuellt), dvs FF, som jag skulle vilja skaffa mig i framtiden. Detta innebär ju att alla EF-S försvinner som alterantive.
- EF 100 Makro hade ju varit kul men då blir det ju brännvidden 160 på min 7D vilket kanske blir opraktiskt för porträtt. EF 50 Makro är då kanske bättre?!
- EF 8-15 Fisheye kan ju också vara kul men hur blir detta på en 7D - tappar man inte mycket av fisheye effecten med en crop sensor?
- Jag gillar verkligen mitt EF 50/1,8 - ger fina bilder, bra kontroll på skärpedjup på porträtt - dessutom ljuskänsligt. Billigt objektiv men tycker att det leverarar.
- Kanske ett mer ljuskänslig normalzoom men här fattar jag inte riktigt. Har nu ett EF-S 15-85. För att få "samma" zoom med ett EF objektiv på min 7D - behöver jag då välja typ EF 11-24? Ett EF 16-35 t.ex. blir väl 25-56 på 7D?

Som sagt: Jag velar - är inte tydlig med vad jag vill förutom att jag skulle vilja ha ett nytt objektiv som kan göra fotograferandet ännu roligare och skapa mer kreativitet.
 

AFJ

Aktiv medlem
Nog funkar 100 mm för porträtt på en APS-C. Min absoluta favorit på småbildssensor är 135/2.0 och det är inte så jättestor skillnad.

Mitt tips är att du köper ett 85/1.8, det är en brännvidd som kommer att funka nu på din 7D och även på en kommande 5D/6D. Canons egen glugg är helt OK men jag köpte nyligen Tamrons 85/1.8 med bildstabilisering. Lite större och klumpigare men jag gillar den och stabilisering är aldrig fel.

Annars är jag enig med min namne Persson - en bra blixt är verkligen ett lyft.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Har nu ett EF-S 15-85. För att få "samma" zoom med ett EF objektiv på min 7D - behöver jag då välja typ EF 11-24? Ett EF 16-35 t.ex. blir väl 25-56 på 7D?
Nej, brännvidden är densamma oavsett om det står EF eller EF-S på objektivet. EF 16-35 ger alltså ungefär samma bild i det vidaste läget som ditt 15-85.
 

Putte64

Medlem
Nej, brännvidden är densamma oavsett om det står EF eller EF-S på objektivet. EF 16-35 ger alltså ungefär samma bild i det vidaste läget som ditt 15-85.
Hmmm - men är det inte så att ett EF objektiv "upplevs" ge en brännvid som är 1,6x större när detta objektiv sätts på en kamera med APS-C sensor???
 

PMD

Aktiv medlem
Hmmm - men är det inte så att ett EF objektiv "upplevs" ge en brännvid som är 1,6x större när detta objektiv sätts på en kamera med APS-C sensor???
Nej, brännvidden ändras inte av vilken slags kamera du monterat objektivet på. Brännvidden är en fysisk egenskap hos objektivet.

Däremot blir bildvinkeln olika för ett och samma objektiv beroende på sensorstorleken hos kameran du monterar det på.

Den enda skillnaden mellan EF- och EF-S-objektiv är fattningen. Ett EF-S-objektiv går bara att montera på kameror med EF-S-fattning medan ett EF-objektiv går att montera både på kameror med EF-S-fattning och kameror med EF-fattning.
 

PMD

Aktiv medlem
- EF 100 Makro hade ju varit kul men då blir det ju brännvidden 160 på min 7D vilket kanske blir opraktiskt för porträtt. EF 50 Makro är då kanske bättre?!
100mm brännvidd på APS-C fungerar bra för porträtt, tycker jag, om man inte ska fotografera i ett trångt utrymme. EF 100mm f/2.8L IS USM Macro är f.ö. ett av de skarpaste objektiv man kan köpa till Canon EOS så det är bra till allt möjligt.

Att välja ett 50mm makroobjektiv för porträtt istället är knappast någon vits eftersom du redan har ett mycket bra 50mm-objektiv, som dessutom är ljusstarkare än alla 50mm makroobjektiv till EOS som jag känner till. Du kan åstadkomma kortare skärpedjup vid porträtt med ditt 50mm-objektiv än med ljussvagare makroobjektiv med samma brännvidd.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ta ditt 70-200 o ställ zoomen på 100mm
Sen vet du om 100mm macro det passar till porträtt för dig.
Fast iom att du har en Canon... så hade jag testat ett 135/2 innan jag hade valt 100 macro
 

PMD

Aktiv medlem
EF 135mm f/2.0L USM är också ett toppenobjektiv, men passar inte lika bra för makro som 100mm-objektivet (som ju är ett makroobjektiv. :)

Så det hänger lite på användningsområdet.
 

apersson850

Aktiv medlem
Hmmm - men är det inte så att ett EF objektiv "upplevs" ge en brännvid som är 1,6x större när detta objektiv sätts på en kamera med APS-C sensor???
Jo, jämfört med om det sitter på en kamera med fullformatssensor. Men det gäller alla objektiv, inte bara EF. Så ditt EF-S 15-85 upplevs också som om det vore ett 24-136 mm objektiv på fullformat när det sitter på kameran med APS-C.

Eftersom EF-S bara passar på kameror med APS-C sensor tillverkas de objektiven ofta med kortare brännvidder, för att få användbara bildvinklar. Men brännvidden i sig själv ändras inte på objektivet bara för att du sätter det på en annan kamera. Eller om du ställer objektivet ensamt på bordet.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Hmmm - men är det inte så att ett EF objektiv "upplevs" ge en brännvid som är 1,6x större när detta objektiv sätts på en kamera med APS-C sensor???
Nej, alla objektiv med t ex 16 mm brännvidd upplevs på samma sätt på samma kamera och ger samma bilder.

Den enda skillnaden mellan EF och EF-S är att EF går att använda på alla Canon EOS-kameror, medan EF-S bara funkar på kamerorna med mindre sensor.
 

Putte64

Medlem
Sorry, men jag känner inte att jag har 100% koll på resultat med en viss brännvid på FF resp. APS-C sensor - beror sannolikt mer på mig än på er som försöker förklara. Tänkte vi reder ut det en gång för alla så att även jag fattar:

Utgångpunkt:
EF 50 på en FF kamera - tar ett kort på en linjal som är 1 meter bred och ryms precis på kortet.

EF 50 på en APS-C kamera med samma avstånd från linjalen - då ser jag inte hela linjalen pga av cropp sensorn. OK!!!???

EF-S 50 på en APS-C kamera med samma avstånd från linjalen - ser jag hela linjalen eller bara en del??? Det är här jag inte är med.
:)
 

ErlandH

Aktiv medlem
EF 50 på en APS-C kamera med samma avstånd från linjalen - då ser jag inte hela linjalen pga av cropp sensorn. OK!!!??
Det stämmer.

EF-S 50 på en APS-C kamera med samma avstånd från linjalen - ser jag hela linjalen eller bara en del?
Det spelar ingen roll om det står EF eller EF-S på objektivet. Är det 50 mm så får du med lika mycket av linjalen, dvs bara en del i det här fallet.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Sorry, men jag känner inte att jag har 100% koll på resultat med en viss brännvid på FF resp. APS-C sensor
Jo det verkar du ha.
Ett annat sätt att beskriva det:
Sätt på en projektor och lys på en vägg så att du lyser ut ett helt A3.
Detta är detsamma som ditt objektiv.

Ta ett A3(detta motsvarar en FX-kameras sensor 24x36mm).
Rita av det som projektorn visar på ditt A3.

Låt projektorn stå kvar på samma plats o byt till ett A4 (detta motsvarar en mindre sensor, tex din DX-kameras sensor 16x24mm).
Rita av det som projektorn visar på ditt A4.

Du får alltså med Mindre av projektorns projicerade bild på ditt A4.
Du får alltså med en mindre bildvinkel av projektorns projicerade bild.
Du får en gratis teleeffekt.
Ett matematiskt förhållande på ca 1,6 ggrs förstoring.

Men det är samma projektor.

OM man nu väljer en DX optik i sammanhanget så skulle den bara lysa ut vårt A4.
Det är nästan detsamma som att flytta projektorn närmare väggen.
Byter du ut A4at på väggen till A3 så kommer bilden bli en cirkel mitt på ditt A3. O ditt A3 får svarta hörn.
Precis som ett DX-objektiv på en FX-kamera.
35mm är ALLTID 35mm, det är ett fysiskt mått.
 
ANNONS