Annons

Nätbutiker - avbetalning för studenter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag har mer eller mindre bestämt mig för att försöka köpa ett Tokina 12-24 med Nikonfattning, och jag letar nu efter nätbutiker som erbjuder förmånlig avbetalning för mig som student. En hake är att objektivet är allmänt svårt att få tag på, och de som har det inne tar uppåt tusenlappen högre pris än andra.
Jag tittade just in på Cyberphotos site, och där kan man om jag förstår det rätt bara få avbetalning om man drar in mer än 120 000:- om året, vilket jag ju inte gör. Dessutom måste man ha fast anställning, vilket jag inte heller har då jag studerar.
Hur som helst så har jag helt klart råd med avbetalning av 5 lakan på 6 eller 12 månader, och det känns surt att det ska vara en så hög inkomstgräns:-(
Jag har handlat min kamera på OnOff på avbetalning utan några som helst problem, och nu letar jag då efter någon som kan leverera ett Tokina 12-24 utan att man ska behöva vara rik.

Någon som har nåt tips? Vanliga fysiska butiker går förstås också bra, men de brukar ju vara markant dyrare.
 

Dez

Aktiv medlem
Eller fråga på On/Off om de inte kan skaka fram ett åt dig.
Banken är bättre än elektronikhandeln, glömmer du en avbetalning läggs lånet om på lång tid med hög ränta.
 

Megapolare

Aktiv medlem
Fundera två gånger extra på om du verkligen vill köpa på avbetalning å dra på dig krediter & kreditupplysningar som banken inte kommer gilla när du behöver ett "riktigt" lån.

Det kan låta supertrist, men det bästa är nog att först fixa pengar å sedan köpa, eller?

//
 

Wizard

Aktiv medlem
Kolla med Handelsbanken Finans och se om du kan fixa ett konto där, sen finns det flera butiker som erbjuder "räntefri" avbetalning via HB-Finans.. Scandianvian Photo är en av dom.. Fungerar mycket smidigt..

/Peter
 

bEPH

Aktiv medlem
Jag skulle aldrig låna pengar för att köap ett objektiv, men ring cyber och snacka med dem, de är alltid hyggliga. Dock så tror jag att det är inte cyber det sitter i utan nån bank nånstans.
 

Makten

Aktiv medlem
Saken är den att om jag ska spara ihop till ett objektiv så tar det några månader, och när jag vill köpa nåt så anser jag att det är värt att köpa NU, och ta sparandet sen om det går. För det första är det lättare än att betala i efterhand, då man som student måste prioritera sina utlägg väldigt hårt, och det kommer ofta annat ivägen om man inte måste spara till något, och jag måste ju inte ha ett objektiv egentligen. En räkning måste jag däremot betala.
Att "dra på sig kreditupplysningar" tror jag inte är något som helst problem när vi snackar såpass lite pengar som det rör sig om. Hur många är det inte som tar lån för att betala bilar för hundratusentals kronor?
Ett banklån är ju räntebelagt, vilket korta avbetalningar inte brukar vara, förutom en liten uppläggningssumma om några hundra kronor.
Avbetalningen brukar inte skötas av butiken heller, utan av en bank, och om de vill göra undantag är tveksamt.
OnOff ska jag kolla, men det är väl tveksamt om de tar in saker som de inte lagerför.
Jag har förresten insett att jag har lite musikprylar jag kan kränga, så jag kanske kan skramla ihop lite deg ändå:)
 

ThomK

Avslutat medlemskap
Makten skrev:
Saken är den att om jag ska spara ihop till ett objektiv så tar det några månader, och när jag vill köpa nåt så anser jag att det är värt att köpa NU, och ta sparandet sen om det går. För det första är det lättare än att betala i efterhand, då man som student måste prioritera sina utlägg väldigt hårt, och det kommer ofta annat ivägen om man inte måste spara till något, och jag måste ju inte ha ett objektiv egentligen. En räkning måste jag däremot betala.
Att "dra på sig kreditupplysningar" tror jag inte är något som helst problem när vi snackar såpass lite pengar som det rör sig om. Hur många är det inte som tar lån för att betala bilar för hundratusentals kronor?
Ett banklån är ju räntebelagt, vilket korta avbetalningar inte brukar vara, förutom en liten uppläggningssumma om några hundra kronor.
Avbetalningen brukar inte skötas av butiken heller, utan av en bank, och om de vill göra undantag är tveksamt.
OnOff ska jag kolla, men det är väl tveksamt om de tar in saker som de inte lagerför.
Jag har förresten insett att jag har lite musikprylar jag kan kränga, så jag kanske kan skramla ihop lite deg ändå:)

Såsom en "gammal vis man" vill jag avråda dig från att låna pengar till något du igentligen eller troligtvis inte behöver för att utöva din hobby. Varför inte köpa begagnat, det finns säkerligen ett stort utbud av begagnade objektiv
som troligtvis skulle fylla ditt behov av bildskapande.

Jag vet personligen att det är lätt att tro på en vision om att köper jag inte detta, i ditt fall objektiv, så kan jag inte ta de bilder jag vill. Ingenting kan vara mera fel, det finns alltid ett flertal alternativ
för att uppnå "nirvana"

Förmågan att i dag tänka annorlunda än i går, skiljer den vise
från den envise/ J Steinbeck.
Mvh./Thomas..
/
 

Makten

Aktiv medlem
ThomK skrev:
Såsom en "gammal vis man" vill jag avråda dig från att låna pengar till något du igentligen eller troligtvis inte behöver för att utöva din hobby. Varför inte köpa begagnat, det finns säkerligen ett stort utbud av begagnade objektiv
som troligtvis skulle fylla ditt behov av bildskapande.

Jag vet personligen att det är lätt att tro på en vision om att köper jag inte detta, i ditt fall objektiv, så kan jag inte ta de bilder jag vill. Ingenting kan vara mera fel, det finns alltid ett flertal alternativ
för att uppnå "nirvana"

Förmågan att i dag tänka annorlunda än i går, skiljer den vise
från den envise/ J Steinbeck.
Mvh./Thomas..
/
Jag är nog en av dem som håller med dig mest i det resonemanget;-) Jag har i nuläget bara två fasta objektiv, varav jag i princip bara använder det ena, ett 24/1,8. Jag finner det ganska inspirerande att begränsa mig på det viset, och den brännvidden är precis lagom för 90% av de bilder jag tar. Men ett av mina fotografiska intressen är att fota gamla nedlagda industrier, med dess arkitektur och gärna också inomhus, och då är 24mm ofta alldeles för långt tyvärr. Så någon form av vidvinkel vill jag ha, och när en fast vidvinkel till DX-formatet knappt finns ens (till vettigt pris), och ännu mindre begagnat, så tycker jag att denna glugg verkar vara en vettig investering.
Annars är jag verkligen inte den som går och suktar efter hundra miljarder prylar och vill byta hela tiden. Jag bryr mig inte värst mycket om tekniska kvalitéter hos bilderna eller objektiven, men det finns faktiskt inga billiga vidvinklar för DX-formatet tyvärr.

Edit: Jo, jag har faktiskt funderat på att köpa ett Sigma 18-50/3,5-5,6 då bildkvalitén säkert duger åt mig, men jag skulle vilja ha ännu kortare brännvidd. Skulle lätt kunna tänka mig nåt billigt skit om det fanns nedåt 12-14mm, men det existerar inte raktecknande sådana vad jag vet.
 

Megapolare

Aktiv medlem
Makten skrev:

Att "dra på sig kreditupplysningar" tror jag inte är något som helst problem när vi snackar såpass lite pengar som det rör sig om. Hur många är det inte som tar lån för att betala bilar för hundratusentals kronor?
Det kanske kan behöva förklaras att banker tittar på hur många kreditupplysningar du har bakom dig när du skall söka lån. Den som har många upplysningar (oavsett vilken summa de gäller) har svårare att få lån eftersom man visar sig vara benägen att köpa både ditten å datten på kredit, vilket kan tyda på ekonomiska problem.

Idag tas kreditupplysningar när du minst anar det, tex när du tecknar mobilabonnemang eller får ett "kundkort" i någon butik.

//
 

Makten

Aktiv medlem
Megapolare skrev:
Det kanske kan behöva förklaras att banker tittar på hur många kreditupplysningar du har bakom dig när du skall söka lån. Den som har många upplysningar (oavsett vilken summa de gäller) har svårare att få lån eftersom man visar sig vara benägen att köpa både ditten å datten på kredit, vilket kan tyda på ekonomiska problem.
Märkligt att det skulle tyda på ekonomiska problem om man skött alla lån och avbetalningar som man ska. I så fall undrar man ju varför sånt ens erbjuds.

Idag tas kreditupplysningar när du minst anar det, tex när du tecknar mobilabonnemang eller får ett "kundkort" i någon butik.
Ja, och det kan jag ju inte göra något åt.

Hur som helst är jag verkligen ingen storkonsument, och har hittills bara köpt två produkter på avbetalning; en mp3-spelare och min kamera, varav båda med korta avbetalningar utan trubbel.
 

ThomasT

Aktiv medlem
Bara en fundering, är verkligen användandet av ordet "kreditupplysning" korrekt använt? Varje gång vi hyrt bostad har de gjort kreditupplysning både för mig och min sambo - Varför skulle detta hindra oss från att skaffa ett lån i framtiden?!
 

Makten

Aktiv medlem
ThomasT skrev:
Bara en fundering, är verkligen användandet av ordet "kreditupplysning" korrekt använt? Varje gång vi hyrt bostad har de gjort kreditupplysning både för mig och min sambo - Varför skulle detta hindra oss från att skaffa ett lån i framtiden?!
Ja, det kan man verkligen undra. Jag förstår heller inte varför det skulle vara publika uppgifter.
 

Zoso

Aktiv medlem
Det har absolut ingen betydelse hur många kreditupplysningar som är gjorda på en person som söker ett lån, stort som litet.

Vad som har betydelse därimot är hur man skött sina tidigare lån.

Själv tycker jag det är väldigt praktiskt med så kallade räntefria lån, perfekt om man vill ha tex. ett objektiv snabbt och sedan betala tillbaka lånet på samma tid som det tagit att spara ihop pengarna.

Det som skiljer är väl aviavgiften (25-40 kr) och det får man väl räkna som igentlig ränta, och den kan det väl vara värt att betala om man vill ha en pryl "nu" istället för om tex 6 månader, det tycker i allfall jag.

kent.
 

Makten

Aktiv medlem
Zoso skrev:
Det har absolut ingen betydelse hur många kreditupplysningar som är gjorda på en person som söker ett lån, stort som litet.

Vad som har betydelse därimot är hur man skött sina tidigare lån.

Själv tycker jag det är väldigt praktiskt med så kallade räntefria lån, perfekt om man vill ha tex. ett objektiv snabbt och sedan betala tillbaka lånet på samma tid som det tagit att spara ihop pengarna.

Det som skiljer är väl aviavgiften (25-40 kr) och det får man väl räkna som igentlig ränta, och den kan det väl vara värt att betala om man vill ha en pryl "nu" istället för om tex 6 månader, det tycker i allfall jag.
Precis så resonerar jag också. Tyvärr framgår det allt tydligare att alla fotohandlare har sina avbetalningsplaner kopplade till stora banker, och sådana kräver tydligen alltid en fast inkomst på 120-150 000:- oavsett hur litet beloppet är. Mycket märkligt. Hos OnOff var det inga problem som helst trots att jag är student, men de har tyvärr inte nåt utbud av dylika saker:-(
Likadant verkar det vara om jag ska ta ett banklån. Fast inkomst, fast anställning, och så vidare. Skulle det inte vara för att det kostar pengar att ta ut sin inkomst direkt i handen så skulle jag ha pengarna i madrassen istället. Man lånar ut sina sura pengar till dem för ingen ränta alls, men själva ska de ha 10% och ställer massa krav:-(
 

Darren

Aktiv medlem
Ta med dig din studentlegitimation eller csn-kortet och knalla ner till din bank. Fråga om de har någon form av studentlån.

Föreningssparbanken t ex låter dig skaffa ett kreditkort med kredit mellan 10000 och 60000 kronor (mer info här) så jag ser ingen anledning till att de inte skulle låna dig 5000 kronor.

Dessutom är det billigare att ta ett riktigt banklån en de sk räntefria avbetalningar i butiken. För att ta Cyberphotos avbetalningsplan som exempel så är den faktiska räntan vid köp för 5000 och 12 månaders avbetalning 24,5% vilket är mycket mycket högre än de 5-6% som bankerna tar.

En sista utväg, om banken skulle vägra, är att be mor eller far vara borgenär.
 

Makten

Aktiv medlem
Darren skrev:
Ta med dig din studentlegitimation eller csn-kortet och knalla ner till din bank. Fråga om de har någon form av studentlån.

Föreningssparbanken t ex låter dig skaffa ett kreditkort med kredit mellan 10000 och 60000 kronor (mer info här) så jag ser ingen anledning till att de inte skulle låna dig 5000 kronor.

Dessutom är det billigare att ta ett riktigt banklån en de sk räntefria avbetalningar i butiken. För att ta Cyberphotos avbetalningsplan som exempel så är den faktiska räntan vid köp för 5000 och 12 månaders avbetalning 24,5% vilket är mycket mycket högre än de 5-6% som bankerna tar.

En sista utväg, om banken skulle vägra, är att be mor eller far vara borgenär.
Tackar för synpunkterna!
Du har kanske rätt i det där med banklån; jag har verkligen inte kollat upp det ordentligt.

Förresten så har jag redan blivit lite osäker på om det är en vidvinkelzoom som är den bästa investeringen för mig. Jag fotar nu endast med 24mm fast objektiv, och i de fall jag vill ha en annan brännvidd så är det oftast kortare, men också ibland längre, och frågan är om jag kommer att utnyttja så korta brännvidder som 12mm. Kanske det vore en bättre idé att vänta på Tokina 16-50/2,8, då jag gärna fotar i dåligt ljus. Jag har tyckt att t ex Sigma 18-50/2,8 inte är tillräckligt kort (den är tydligen 19mm i praktiken), men de där sista millimetrarna till 16 kanske duger alldeles utmärkt.
Jag får samla mig lite och tänka efter. Det är lätt hänt att man får GAS ("gear acquisition syndrome") och bara måste ha nåt som kanske egentligen inte är rätt. Något med mer vidvinkel vill jag hur som helst ha, men om man då också kan få lite längre brännvidder på köpet så är det ju fint. Optimalt vore antagligen typ 14-40 eller nåt sånt, men det finns ju inte. Jo, det finns ju Sigma 15-30, men den verkar lite klumpig. Ett objektiv dedikerat för APS-C-formatet verkar vettigare, då jag troligen inte kommer att uppgradera till FF inom en överskådlig framtid.

Som oftast så är det bäst att låta sina funderingar vila innan man går till handling, och så får det bli just nu. Tackar alla för åsikterna sålänge! :)
 

mike islandman

Aktiv medlem
Spara pengar och köp sedan så blir det billigast och dessutom så har du ett bättre förhandlingslägen när du går in i din lokala butik och kan förmodligen få ditt objektiv till samma pris som hos en postorderbutik, så gör jag. Priset som står på varan är vad de vill ha, men dyrare sällanköpsvaror kan alltid säljas till ett lägre pris. Det är bara att gå
runt och prata med olika affärer. Jag har själv beställt en ny fotoryggsäck som skulle kosta 1800 kr, men jag får den för 1500 kr, min nya fotoutrustning som jag köpte för 2 år kostade inte mer än på postorder.

Jag brukar säga att kan man inte spara ihop till en vara under 20 000 kr så har man heller inte råd med avbetalningen och dessutom slipper du alla dyra avgifter som inte kallas för ränta, men ändå fördyrar köpet med 20-30 procent eller mer.

/Mikael
 

overtune

Aktiv medlem
Makten skrev:
Tackar för synpunkterna!
Du har kanske rätt i det där med banklån; jag har verkligen inte kollat upp det ordentligt.

Förresten så har jag redan blivit lite osäker på om det är en vidvinkelzoom som är den bästa investeringen för mig. Jag fotar nu endast med 24mm fast objektiv, och i de fall jag vill ha en annan brännvidd så är det oftast kortare, men också ibland längre, och frågan är om jag kommer att utnyttja så korta brännvidder som 12mm. Kanske det vore en bättre idé att vänta på Tokina 16-50/2,8, då jag gärna fotar i dåligt ljus. Jag har tyckt att t ex Sigma 18-50/2,8 inte är tillräckligt kort (den är tydligen 19mm i praktiken), men de där sista millimetrarna till 16 kanske duger alldeles utmärkt.
Jag får samla mig lite och tänka efter. Det är lätt hänt att man får GAS ("gear acquisition syndrome") och bara måste ha nåt som kanske egentligen inte är rätt. Något med mer vidvinkel vill jag hur som helst ha, men om man då också kan få lite längre brännvidder på köpet så är det ju fint. Optimalt vore antagligen typ 14-40 eller nåt sånt, men det finns ju inte. Jo, det finns ju Sigma 15-30, men den verkar lite klumpig. Ett objektiv dedikerat för APS-C-formatet verkar vettigare, då jag troligen inte kommer att uppgradera till FF inom en överskådlig framtid.

Som oftast så är det bäst att låta sina funderingar vila innan man går till handling, och så får det bli just nu. Tackar alla för åsikterna sålänge! :)
Jo, bankerna har ofta studentlån... Jag har tagit ett sånt via SEB. Det fungerar riktigt bra. Du behöver ingen fast inkomst, bara man är student. Så kan man låna upp till 20 000... Sen får man lite förmåner som relativt låg ränta med mer...
Kan vara ett alternativ om det man ska köpa är väldigt viktigt... Men man ska nog ändå tänka sig för så man inte tar på sig för stora lån, man måste ju ha råd att leva också...

M.V.H. Johan Runesson
 

ghost102

Aktiv medlem
på kameradoktorn kan man handla

på avbetalning om man är student, var inne häromdagen å kollade med dom, ta bara med dina csn papper.

Lycka till!
 
ANNONS