Annons

Någon med erfarenhet av Phenix kameror

Produkter
(logga in för att koppla)
Phoenix DN-60 har Nikon-fattning, och frågeställaren har ju redan Nikon-objektiv, så det blir onödigt krångligt med M42-objektiv. Både på pappret och utseendemässigt är Phoenixen ett plagiat av Nikon FM2. Vad jag läst (har aldrig haft en Phoenix) lär de vara av hyfsat god kvalitet för priset. Du avgör själv om du vill köpa en Nikon FM/FM2 begagnat, eller en Phoenix ny. Priset är ungefär detsamma. Lycka till!

/Pontus

Vet inget om Phenix kvalitét. Men den har en del praktiska finesser som saknas på många enkla (och även avancerade kameror) och som man har mycket praktisk användning av. För det första är den helt i metall och bör därmed vara ganska stryktålig. För det andra fungerar den utan batterier (mekanisk slutare) och därmed är kyla knappst något problem. För det tredje har den manuell spegeluppfällning i självutlösarfunktionen vilket är nödvändigt för absolut bästa skärpa i många situationer. Finns det begagnade Nikonkameror med dessa egenskaper/funktioner i samma prisklass och i bra skick skulle jag nog överväga en sådan men annars tror jag att Phenix är ett bra köp. Skulle nog själv funderat på detta hus om det fanns med Contaxfattning.

RolandM skrev:
Hur vet man att Phenix är skräp och inte fyller sin uppgift om man inte har provat den?

Det är väl ingen som har sagt att den är skräp eller? Jag tror att det är en bra kamera, men jag vågar inte garantera det, eftersom jag inte använt den. En Nikon FM/FM2 kostar lika mycket begagnad, och båda dessa har jag praktisk erfarenhet av, så tills någon som använt Phoenixen hittar den här tråden och svarar är det väl inte fel att föreslå originalet, i dessa underbara digitaltider med fallande begagnatpriser?

/Pontus

Speciellt som Penixen är dyr, jämfört med vad man får betala för en fin Nikon av en modell som är beprövad under 20 år. Så lång erfarenhet kan ju ingen ha av en Phenix.

ANNONS
Götaplatsens Foto