Annons

Någon med porträttbilder tagna med Nikon D90?

Produkter
(logga in för att koppla)

Emils

Aktiv medlem
Vill gärna se porträttbilder tagna med Nikon D90. Har nyss köpt en Nikon D 90 med objektiv Nikkor 18-105. Lyckas inte alls att ta bilder på mina familjemedlemmar/barn. Blir oskarpa bilder o alldeles för ljusa bilder (med blixt). Enda bra bilder jag får är utomhus med soligt väder.

Ge mig gärna tips. Tips på objektiv? Visa gärna era egna bilder.

Mvh Åsa
 
Vill gärna se porträttbilder tagna med Nikon D90. Har nyss köpt en Nikon D 90 med objektiv Nikkor 18-105. Lyckas inte alls att ta bilder på mina familjemedlemmar/barn. Blir oskarpa bilder o alldeles för ljusa bilder (med blixt). Enda bra bilder jag får är utomhus med soligt väder.

Ge mig gärna tips. Tips på objektiv? Visa gärna era egna bilder.

Mvh Åsa

Kolla ISO. Bilderna kan bli för ljusa när man använder blixt och högt ISO. Varför det sblir suddigt kan jag inte förklara om du inte har lång slutartid (fast blixten borde ändå frysa rörelsen bra)
 
Kolla ISO. Bilderna kan bli för ljusa när man använder blixt och högt ISO. Varför det sblir suddigt kan jag inte förklara om du inte har lång slutartid (fast blixten borde ändå frysa rörelsen bra)


Tack. Försökt att fota manuellt (utan blixt) med högre ISO då lägre ISO inte funkar alls. Även fotat på AUTO då vet jag inte vad ISO blir men får aldrig bra bilder inomhus. Ska kika in på dina bilder såg att du har bilde på barn/människor.

Använderdu Nikon D 90, objektiv?
 
Vad för blixt ? orginal blixten ger ganska trista bilder tyvärr.
Men oskarpa med blixt känns konstigt, kör du långa slutartiden trots blixt ?
 
Inte D90 men D300. Tror att de är lika nog...
Objektiv...tja, ditt objektiv borde inte dåliga porträtt så länge du väljer en brännvidd mellan 50-100mm.
Annars har du ju ett riktigt bra tips i 50mm f1.8 - prisvärt och väldigt bra bilder.
 
Vad för blixt ? orginal blixten ger ganska trista bilder tyvärr.
Men oskarpa med blixt känns konstigt, kör du långa slutartiden trots blixt ?


"Orginalblixten" . Vet inte vad jag har för slutartider (skäms) Bara haft kameran en vecka. Vet inte ens vad slutartid är o hur jag ändrar det.?!?
 
Inte D90 men D300. Tror att de är lika nog...
Objektiv...tja, ditt objektiv borde inte dåliga porträtt så länge du väljer en brännvidd mellan 50-100mm.
Annars har du ju ett riktigt bra tips i 50mm f1.8 - prisvärt och väldigt bra bilder.


Tittade på dina bilder, underbara porträtt o barnbilder. Bekymrade pojken, vilken superbild =).

Brännvidd, menar du att jag ska stå på avstånd 50 -100 mm från objektet? Försöker göra det.

SKa kolla på 50mm f1.8. Tack!
 
Slutartid...

Slutartid är den tid som slutaren är öppen för att låta ljuset träffa bildsensorn, ihop med bländaren avgör det då hur exponerad bildsensorn kommer att bli. Bländaren avgör hur stort "hålet" som ljuset kommer in i är.
Om du exempelvis har en stor bländaröppning (ex.2.8) så behöver du inte har så långa slutartider och tvärtom. Allså stort "hål", kortare tid, och litet "hål", längre slutartider. Ganska självklart, med bländare är det lite bakvänt, dessto mindre tal, dessto större bländare!
Om du ska handhålla kameran så är det inte rekomenderbart med slutartider längre än 1/60 dels sekund, då riskerar du att få så kallad rörelseoskärpa.
Blir bilderna ändå för mörka, om du exempelvis är inomhus och inte vill använda blixt, kan du prova att använda en större bländare (så lågt tal som möjligt) och ställa upp ISO talet.
Det finns programm på kameran som gör att du kan ställa in slutartiden själv och låta kameran själv reglera bländaren eller tvärtom. Titta i instruktionsboken!
Sen finns det mer att lära om skärpedjup i förhållande till bländare o.s.v. Men en sak i taget!

Lycka Till!!
 
Vill gärna se porträttbilder tagna med Nikon D90. Har nyss köpt en Nikon D 90 med objektiv Nikkor 18-105. Lyckas inte alls att ta bilder på mina familjemedlemmar/barn. Blir oskarpa bilder o alldeles för ljusa bilder (med blixt). Enda bra bilder jag får är utomhus med soligt väder.

Ge mig gärna tips. Tips på objektiv? Visa gärna era egna bilder.

Mvh Åsa

Vad du har för kamera spelar inte så stor roll. Objektivet spelar större roll i så fall, men det mesta hänger på fotografen!
Lägg ut nån bild som du tycker att du inte lyckats med. Låt gärna EXIF-informationen följa med bilden. Och berätta vilket läge du hade kameran på så lär du få bra tips!
 
Tittade på dina bilder, underbara porträtt o barnbilder. Bekymrade pojken, vilken superbild =).

Brännvidd, menar du att jag ska stå på avstånd 50 -100 mm från objektet? Försöker göra det.

SKa kolla på 50mm f1.8. Tack!

Tack!
Sorry om jag var lite oklar. Jag menade att du ska ratta din zoom till runt 50-100mm (det ska stå på objektivet) och sen får du välja avstånd/perspektiv genom att flytta dig framåt eller bakåt. Lycka till!
 
Tack!
Sorry om jag var lite oklar. Jag menade att du ska ratta din zoom till runt 50-100mm (det ska stå på objektivet) och sen får du välja avstånd/perspektiv genom att flytta dig framåt eller bakåt. Lycka till!



Ha, ha... Jag är ganska rudis märker jag. Ni använder så fina ord. Jag är inte riktigt van. Lär mig snart =) .
 
"Orginalblixten" . Vet inte vad jag har för slutartider (skäms) Bara haft kameran en vecka. Vet inte ens vad slutartid är o hur jag ändrar det.?!?

Att fota i manuellt läge när man inte vet vad slutartid är känns fel. Dina problem är med all sannolikhet inte relaterade till kameramodell och objektiv. På din beskrivning låter det som att du helt enkelt inte lärt dig att hantera kameran vilket är helt naturligt.

Jag föreslår att du börjar med all lästa kamerans manual, läs också artiklarna i fotoskolan här på fotosidan.

Börja sedan att fotografera, först med de "enkla" lägena som full auto och P. Ta in bilderna i datorn, studera sambandet mellan slutartider, bländare, ISO och hur det förändrar skärpa, brus och skärpedjup.

Läs sedan kamerans manual för andra och tredje gången och fortsätt experimentera. Börja utforska A, S och M. Efter en tid så klarnar det!

Lycka till!
 
Var på MediaMarkt idag och testade D90 med 18-105, tog några smygporträtt på 105 mm och bl 5.6, tyckte det såg helt okej skarpt ut och bakgrundsoskärpan blev förvånasvärt snygg.

Mitt tips är att du köper en bok om grunderna i fotografering.
 
Att fota i manuellt läge när man inte vet vad slutartid är känns fel. Dina problem är med all sannolikhet inte relaterade till kameramodell och objektiv. På din beskrivning låter det som att du helt enkelt inte lärt dig att hantera kameran vilket är helt naturligt.

Jag föreslår att du börjar med all lästa kamerans manual, läs också artiklarna i fotoskolan här på fotosidan.

Börja sedan att fotografera, först med de "enkla" lägena som full auto och P. Ta in bilderna i datorn, studera sambandet mellan slutartider, bländare, ISO och hur det förändrar skärpa, brus och skärpedjup.

Läs sedan kamerans manual för andra och tredje gången och fortsätt experimentera. Börja utforska A, S och M. Efter en tid så klarnar det!

Lycka till!

Mycket riktigt, jag kan inte hantera kameran. Läser manualen och kikar efter hjälp här.
 
ANNONS