Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som fått betala tull från Hong Kong?

Produkter
(logga in för att koppla)

William Spiik

Aktiv medlem
Hejsan!

Tänkte beställa ett objektiv ifrån ebay - Hong Kong, men har fått reda att tullavgiften är 25%, kanske lite mycket.

Men har hört att när man handlar ifrån Hong Kong så behöver du aldrig betala tullen nästan, vilket du alltid får om du handlar ifrån USA.

Men nu skulle jag vilja ha en undersökning där alla som någon gång beställt varor från Hong Kong ska svara på :

Har du fått betala tullavgiften när du beställt från Hong Kong?

Ja eller Nej, kommentera ditt svar då det inte går att göra en poll(?).

PS. Har du handlat ifrån Hong Kong flera gånger så kan du ju svara på hur många gånger av dom tillfällen du har fått betala 25% tull DS.


EDIT : Finns det någon garanti? Hur ser man det? Och det är ett objektiv jag ska köpa, Tamron 90mm Macro. Går det att lämna in i Sverige om det går sönder på något vis?
 
Senast ändrad:

j777

Aktiv medlem
Jag har fått betala tull&moms en eller två gånger av ett tiotal. Jag tror det beror på storleken på paketet i viss mån. Ett litet vadderat kuvert med litet deklarerat värde slinker igenom men ett stort paket tas oftast. Då begär tullen en kopia på faktura eller motsvarande för att se värdet och kolla varutyp för att se om det är tull också förutom moms.

Den officiella versionen finns på www.tullverket.se se tullguiden till höger.

Och som jag skrev i den andra tråden till din bror (?): Räkna med att betala och slipper du så se det som en bonus. En del här i forumet är också trötta på diskussioner om lagbrott som att försöka smuggla in varor.
 
Senast ändrad:

William Spiik

Aktiv medlem
Jag har fått betala tull&moms en eller två gånger av ett tiotal. Jag tror det beror på storleken på paketet i viss mån. Ett litet vadderat kuvert med litet deklarerat värde slinker igenom men ett stort paket tas oftast. Då begär tullen en kopia på faktura eller motsvarande för att se värdet och kolla varutyp för att se om det är tull också förutom moms.

Den officiella versionen finns på www.tullverket.se se tullguiden till höger.
Fasiken. Ett objektiv är väl ganska stort, går inte in i ett vadderat kuvert väl?

Redan kollat på tullverket, fan vilka priser dom tar för att frakta in något.
 

j777

Aktiv medlem
Fasiken. Ett objektiv är väl ganska stort, går inte in i ett vadderat kuvert väl?
Nej, inte en chans om det dessutom ska överleva postens hantering.

Redan kollat på tullverket, fan vilka priser dom tar för att frakta in något.
Nja, det är inte för frakten utan en avgift som politikerna sagt att man ska betala för att få ta in varan i landet. Det är för övrigt en av orsakerna till att du kanske tycker det är dyrare att köpa i butik än på postorder från utlandet. I butiken är tull&moms redan medräknat.
 

William Spiik

Aktiv medlem
Nej, inte en chans om det dessutom ska överleva postens hantering.



Nja, det är inte för frakten utan en avgift som politikerna sagt att man ska betala för att få ta in varan i landet. Det är för övrigt en av orsakerna till att du kanske tycker det är dyrare att köpa i butik än på postorder från utlandet. I butiken är tull&moms redan medräknat.
Sant, faktiskt. Men ändå.
 

fredrik_a

Medlem
Du verkar oroa dig för många saker... Läser du på på tullverket kommer du snart förstå att du måste betala moms (precis som från svenska butiker) + ev tull och avgift från HongKong.
Jag tycker att du skall räkna med +30% från icke EU butiker.
Hongkong-paket har av ngn anledning större möjlighet att gå igenom utan tull+ moms men glöm inte att det kan vara svårt att bevisa att din lins kostade 3000kr om den kommer bort när det står $20 på paketet.
Handlar du från en seriös butik så är det inga problem med garantier, men ofta får du skicka tillbaka till säljaren.
Min erfarenhet säger att billiga paket (under $30) går alltid igenom, och att dyrare och stora paket kommer igenom väldigt ofta.
 

William Spiik

Aktiv medlem
Det är sådana inkomster som gör att du får gå i skolan utan att behöva betala den, få skolmateriel och kostnadsfri skollunch. :)


Michael - För fördelnings politik -
Tyvärr så har jag ju inte kostnadsfri lunch i skolan. Bor i Höllviken, Skåne.

Och sedan får man ju betala för mycket material (kan man kalla skor det?, det är ju ett måste iaf) i skolan, gymnastik-skor tex. Nu har ju aldrig det varit ett problem, men ändå.
 

hpz

Aktiv medlem
Jag har betalt tull för nästan allt jag beställt från Asien. Iofs inte kameraprodukter men batterier och elektronik för övrigt.
 

Michael f8

Aktiv medlem
Tyvärr så har jag ju inte kostnadsfri lunch i skolan. Bor i Höllviken, Skåne.

Och sedan får man ju betala för mycket material (kan man kalla skor det?, det är ju ett måste iaf) i skolan, gymnastik-skor tex. Nu har ju aldrig det varit ett problem, men ändå.
Det visste jag inte om att det existerade, att barn behöver betala för skollunchen och där ser man att ni yngre har något att lära oss äldre en del!


Michael - Tacksam för allt lärande -
 

William Spiik

Aktiv medlem
Det visste jag inte om att det existerade, att barn behöver betala för skollunchen och där ser man att ni yngre har något att lära oss äldre en del!


Michael - Tacksam för allt lärande -
Mina föräldrar får betala en avgift till skolan (eller nåt ställe) i månaden för skolmaten, ja.

Fast annars har jag aldrig hört talas om något annat ställe där man får betala det, tråkigt att vi får.
 

bikeman

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Tänkte beställa ett objektiv ifrån ebay - Hong Kong, men har fått reda att tullavgiften är 25%, kanske lite mycket.

Men har hört att när man handlar ifrån Hong Kong så behöver du aldrig betala tullen nästan, vilket du alltid får om du handlar ifrån USA.

Men nu skulle jag vilja ha en undersökning där alla som någon gång beställt varor från Hong Kong ska svara på :

Har du fått betala tullavgiften när du beställt från Hong Kong?

Ja eller Nej, kommentera ditt svar då det inte går att göra en poll(?).

PS. Har du handlat ifrån Hong Kong flera gånger så kan du ju svara på hur många gånger av dom tillfällen du har fått betala 25% tull DS.


EDIT : Finns det någon garanti? Hur ser man det? Och det är ett objektiv jag ska köpa, Tamron 90mm Macro. Går det att lämna in i Sverige om det går sönder på något vis?
Jag har nyligen handlat ett Tokina 11 -16/2.8 från DCtrade, se länken

http://stores.shop.ebay.com/DCtrade-SHOP_Tamron-lenses_W0QQ_fsubZ20115763QQ_sidZ571131380QQ_trksidZp4634Q2ec0Q2em322

det enda jag fick betala extra var en införselmoms på 179 kr, direkt till chauffören från DHL. DCtrade är mycket snabba, det tar bara 3 dagar att få hem varan från dom. Jag tjänade ca. 2000kr på min Tokina glugg. DCtrade kan verkligen rekommenderas.
 

Zipsweden

Aktiv medlem
Köpte nyligen ett tamron 90 från hongkong, det som gäller vid beställningar utanför eu är:

Köper man något från ett företag betalar man alltid tull och moms, när det gäller objektiv så är tullavgiften 6.7%. Man räknar ut vad det kostar såhär: Varans värde + tullavgiften + fraktkostnaden och sedan lägger man på 25% moms på allt.

Skickas objektivet som gåva (nästan alla honkongbutiker på ebay erbjuder den möjligheten) så slipper man alla avgifter om värdet är mindre än 500 kr, är det värt mellan 500 och 1500 så betalar man endast moms på objektivet + frakt, är värdet mer än så räknas det som att man köpt det från ett företag.

De flesta honkongföretag erbjuder även att skriva ner det deklarerade värdet så man antingen betalar betydligt mindre moms eller helt slipper avgifter (gåva<500kr). Värt att tänka på då är att transportförsäkringen bara gäller upp till det deklarerade värdet så om något går snett under frakten så blir det jobbigt...

Möjligheten finns ju alltid att det fastnar i tullen, och då får man ju betala fulla avgifter oavsett vad det står på paketet. För ett tamron 90 (inkl frakt) så blir det intressant nog billigare än om man köper i sverige, även om man betalar full moms/tull.
 

William Spiik

Aktiv medlem
Köpte nyligen ett tamron 90 från hongkong, det som gäller vid beställningar utanför eu är:

Köper man något från ett företag betalar man alltid tull och moms, när det gäller objektiv så är tullavgiften 6.7%. Man räknar ut vad det kostar såhär: Varans värde + tullavgiften + fraktkostnaden och sedan lägger man på 25% moms på allt.

Skickas objektivet som gåva (nästan alla honkongbutiker på ebay erbjuder den möjligheten) så slipper man alla avgifter om värdet är mindre än 500 kr, är det värt mellan 500 och 1500 så betalar man endast moms på objektivet + frakt, är värdet mer än så räknas det som att man köpt det från ett företag.

De flesta honkongföretag erbjuder även att skriva ner det deklarerade värdet så man antingen betalar betydligt mindre moms eller helt slipper avgifter (gåva<500kr). Värt att tänka på då är att transportförsäkringen bara gäller upp till det deklarerade värdet så om något går snett under frakten så blir det jobbigt...

Möjligheten finns ju alltid att det fastnar i tullen, och då får man ju betala fulla avgifter oavsett vad det står på paketet. För ett tamron 90 (inkl frakt) så blir det intressant nog billigare än om man köper i sverige, även om man betalar full moms/tull.
Fan vad nervös jag är, vet inte om jag ska beställa från HK eller inte. Fan vad besviken man skulle bli om man märker att man har klarat sej igenom tullen, men att objektivet är skadat eller något när man får hit det.

Eller att det åker fast i tullen, det blir ju billigare än i Sverige, men ändå.

Möjligheten finns ju att köpa begagnat i Sverige, lite billigare än i nypris. Fast man kommer alltid gräma sej över att man kunde få det nästan 2000:- kronor billigare.
 

Miklen

Avslutat medlemskap
Har åkt på tull på ungefär 30% av grejerna ja beställt från asien.

Dock aldrig vart med om skador mer än en gång då emballaget va fullständigt mosat..va tillochmed däckspår som löpte tvärsöver paketet.. Men grejerna i fungerade ändå. Alla andra försändelser har knappt vart ett hörn intryckt så det är väldigt slumpmässigt i vilket skick det anländer..

Viktigt är ju att räkna på det iaf så man är beredd på avgifterna.. Tull/Moms/Hanteringsavgifter.. Som någon skrev så är det ändå billigare än att köpa i butik men det är ju nåt man får värdera själv.. Handlar det om några hundralappar kan det kvitta för mig personligen.. Givetvis beroende på va prylen kostar..
 

Gnutte

Aktiv medlem
Fan vad nervös jag är, vet inte om jag ska beställa från HK eller inte. Fan vad besviken man skulle bli om man märker att man har klarat sej igenom tullen, men att objektivet är skadat eller något när man får hit det.

Eller att det åker fast i tullen, det blir ju billigare än i Sverige, men ändå.

Möjligheten finns ju att köpa begagnat i Sverige, lite billigare än i nypris. Fast man kommer alltid gräma sej över att man kunde få det nästan 2000:- kronor billigare.

Om du känner så ska du absolut inte köpa ifrån HK. Lite som att fan jag vågar inte köra 120 på 110 väg för när man minst anar det så finns polisen där. Så håll dig på den lagliga sidan & ev gynna svenska butiker så får du även den riktiga garantin i handen!
 

William Spiik

Aktiv medlem
Om du känner så ska du absolut inte köpa ifrån HK. Lite som att fan jag vågar inte köra 120 på 110 väg för när man minst anar det så finns polisen där. Så håll dig på den lagliga sidan & ev gynna svenska butiker så får du även den riktiga garantin i handen!
Jo, delvis håller jag med dej helt totalt! Men å andra sidan så vet jag att jag kommer gräma mej lång tid framåt åt att jag inte betalade nästan 2000:- kronor mindre för samma vara...
 

drejjan

Aktiv medlem
Jo, delvis håller jag med dej helt totalt! Men å andra sidan så vet jag att jag kommer gräma mej lång tid framåt åt att jag inte betalade nästan 2000:- kronor mindre för samma vara...
Men tänk sen om du beställer från HK, och du inte får varan, eller att den är trasig. Då kommer du gräma dig över att du tog den illegala vägen och beställde som gåva och iofs slapp tull&moms osv, men att varan sen är sönder. Då hade du gärna velat köpa den i en Svensk butik.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Visst, men ni har väl lägsta kommunalskatten i Sverige? Då finns det ju pengar över till att betala för sig eller vill du att jag skall betala din mat?

Mina föräldrar får betala en avgift till skolan (eller nåt ställe) i månaden för skolmaten, ja.

Fast annars har jag aldrig hört talas om något annat ställe där man får betala det, tråkigt att vi får.
 
ANNONS