Annons

någon som har testat något ritbord som inte är WACOM?

Produkter
(logga in för att koppla)

internetper

Aktiv medlem
Hej jag funderar på att köpa mig ett digitaliseringsbord för under 1000-lappen och har svårt att bestämma mig.

Det står mellan
wacoms Graphire3 Classic för 850:-


Acecad 645:-
http://www.acecad.com.tw/eng/acecat-usb.htm

Trust Design & Work Tablet 200 för 425:-
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=106616&cks=PRL


Trust Design & Work Tablet 400 för 650:-
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=107948&cks=PRL

ÄR det någon som har synpunkter på detta eller har testat produkterna hör av er!!!


/Per
 

Catten

Aktiv medlem
hejje,, jag köpte min Wacom graphire3 classic för någon vecka sedan. Och jag ångrar inte det ett ögonblick. Enkel att installera, massvis av funtioner..

mitt val stod också mellan dom som du har skrivit upp.

Men Trust ska du nog akta dig för. Jag vet inte hur det är med ritplattorna. Men jag har haft många andra trust produkter, och de flesta har gått sönder inom loppet av en månad.

Men jag är som sagt helnöjd med min Wacom
 

Estethia

Aktiv medlem
sitt inköp av trust är det många som ångrat, acecad har jag inte hört talas om, men wacom är klart bäst på marknaden hittills.
jag rekommenderar wacoms graphire.
 

mganga

Aktiv medlem
Hade ett litet AceCat (Acecads lilla) för kanske fem år sedan, ett toppen bord av bra kvalitet, men har ingen aning om hur det lilla bord du länkar till är. En kompis hade ett stort Acecad cad-bord och gillade det. Trust tycker jag känns väldigt plastiga.
 

elva

Aktiv medlem
Lita på Trust

Hejsan!

Jag har ett Trust1200, alltså deras stora A4 modell..kostade ca1200 på komplett.se och jag har inte haft ett enda problem med det.

En nackdel jämfört med Wacom som jag upptäckt är att Trusts penna får sin kraftförsörjning av ett aaa-batteri medan wacom är strömförsörjd genom bordet...så det blir ju några kronor extra i batterikostnader om året, men jag har kanske bytt två gånger på två år.(och jag använder mitt bord ganska flitigt.)

Men jag har absolut inte märkt nån kvalitetsskillnad på resultatet. Förövrigt kan jag tillägga att jag använder bordet både till fotoretusch och måleri.

Som någon påpekade tidigare så är det en del som klagar på Trust, men om jag får lov att vädra lite fördomsfulla spekulationer så tror jag det till VISS del är märkessnobberi.

Å andra sidan kan man ju inte blunda för att Wacom är branchstandard och har ett enormt utbud av tillbehör och supportmöjligheter. Och borde väl iochmed sitt högre pris använda "bättre" komponenter, men kan jag komma undan med att betala en tredjedel för (i mitt tycke) samma sak så är airbrushpennor och tiltmöjligheter inte så viktiga.

Hoppas detta hjälpte något. jag vet också att när jag skulle köpa så testade "Datormagazinet" eller "Mikrodatorn" just Trusts bord och var väldigt positiva.

//Daniel - som kanske kommer byta bord för att kunna säga att han också har Wacom ;)
 
Senast ändrad:

Hås

Aktiv medlem
Har ett Acecat 5"x3.75" (Acecad) enl. ovan sedan årsskiftet ungefär.
Är nöjd med det till, med tanke på priset, men det känns ju inte som yrkesmannens val direkt.
Pennan har inte så distinkta knappar, och är lite plastig.
Funktionsmässigt så fungerar det bra, man kommer snabbt in i tekniken.
Använder sig av ett "AAAA" batteri som inte finns överallt. Men det verkar ha lång livslängd, då jag inte har behövt byta ännu.
(Alltså snäppet mindre än "AAA" eller LR06 som dom också kan kallas.)

/Håkan
 
ANNONS