Annons

Någon som kör Lumix DC-S1(R)?

Produkter
(logga in för att koppla)

cardazio

Aktiv medlem
Har någon av ett bytt till s1 eller s1r och vad tycker ni? (Vill ha icke sponsrad info - svårt att veta vad man kan lita på ute på internet.
 

cardazio

Aktiv medlem
Då försöker vi igen 😀. Någon som använder s1 eller s1r och kan ge en ofiltrerad bild? Säg gärna vilja objektiv du har och vad du fotar samt för/nackdelar du hittat (inkl autofokusen speciellt i dåligt ljus)

Funderar själv på om man ska sikta på nästa generation utifall det finns bra objektiv på plats.

Ser aldrig några trådar om dessa så börjar nästan undra om köparna har skytt dessa kameror.
 

lamotte

Aktiv medlem
Har någon av ett bytt till s1 eller s1r och vad tycker ni? (Vill ha icke sponsrad info - svårt att veta vad man kan lita på ute på internet.
Köpte en S1 förra veckan på Black Friday rea. Jag hade en Canon EOS R förut som jag nu sålt till förmån för denna. Jag körde Canonen sen i februari och gillade den skarpt så det var lite tråkigt att sälja den vidare. Den var bra i storlek och ergonomi och gav väldigt bra bildkvalitet överlag. Tycker att storleken på Canonen var perfekt. Sonys A7 är för liten för mig (hade en för ett par år sedan).

Panasonics S1 är egentligen lite för stor (och kantig) för min smak men jag köpte den av två anledningar. Det första var att jag behövde bättre brushantering på låga iso. Canon var inte dålig men S1 är exceptionellt bra på detta och jag slipper ett steg i min bildhanteringsprocess. Den andra anledningen var att jag ville kunna filma i 4K 60fps och det fixar S1an.

Just nu kör jag med Canons 16-35 f4 med adapter men nu i januari kommer Panasonics egen 16-35 som kommer att vara litet och smidigt.

S1ans aotufokus är klart långsammare än Canons så därför har jag kvar min 5D IV till när jag fotar sport. Nu har jag bara testat med adapter till S1 och med ett "originalobjektiv" från panasonic lär det nog bli snabbare.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Beakta det som lamotte skrev. Eftersom Panasonic i sina FF hus i likhet med sina m43 hus kör med CDAF som kräver små snabba fokusrörelser så kommer adapterade objektiv ge seg autofokus då dessa 1. Är gjorda för PDAF som kräver snabba med större rörelser 2. Panasonickameran har ingen data om oskärpekaraktären att basera fokusjusteringen på så enbart klassisk kontrast autofokus utan hjälp av "Depth From Defocus" som enbart fungerar med nativa objektiv (snnolikt även de av Sigma för L fattningen om fokusmotorn även är ändrad för att lira bättre med CDAF).
 

martinot

Aktiv medlem
2. Panasonickameran har ingen data om oskärpekaraktären att basera fokusjusteringen på så enbart klassisk kontrast autofokus utan hjälp av "Depth From Defocus" som enbart fungerar med nativa objektiv (snnolikt även de av Sigma för L fattningen om fokusmotorn även är ändrad för att lira bättre med CDAF).
Har inte fått detta konkret, men skulle misstänka att de spegellösa FF-objektiven från både Sigma och Leica kommer att ha stöd för detta i Panasonics kameror (och deras egna). Skall dock bli intressant att följa utvecklingen!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Har inte fått detta konkret, men skulle misstänka att de spegellösa FF-objektiven från både Sigma och Leica kommer att ha stöd för detta i Panasonics kameror (och deras egna). Skall dock bli intressant att följa utvecklingen!
Stöd för DFD lär de ha. Men huruvida Sigma byter AF motor i de objektiv som finns för andra fattningar då de gör L-mount versionen återstår att se. De har åtminstone beteckningen HSM i namnet som alltså inte är optimerat för CDAF. Om motorn inte bytts handikappas de om de körs med CDAF då motorn inte är optimerad för små snabba rörelse.
 

martinot

Aktiv medlem
Stöd för DFD lär de ha. Men huruvida Sigma byter AF motor i de objektiv som finns för andra fattningar då de gör L-mount versionen återstår att se. De har åtminstone beteckningen HSM i namnet som alltså inte är optimerat för CDAF. Om motorn inte bytts handikappas de om de körs med CDAF då motorn inte är optimerad för små snabba rörelse.
Klar nackdel isf! Någon som vet när deras första L-objektiv kommer ut på marknaden?
 

martinot

Aktiv medlem
Köpte en S1 förra veckan på Black Friday rea. Jag hade en Canon EOS R förut som jag nu sålt till förmån för denna. Jag körde Canonen sen i februari och gillade den skarpt så det var lite tråkigt att sälja den vidare. Den var bra i storlek och ergonomi och gav väldigt bra bildkvalitet överlag. Tycker att storleken på Canonen var perfekt. Sonys A7 är för liten för mig (hade en för ett par år sedan).

Panasonics S1 är egentligen lite för stor (och kantig) för min smak men jag köpte den av två anledningar. Det första var att jag behövde bättre brushantering på låga iso. Canon var inte dålig men S1 är exceptionellt bra på detta och jag slipper ett steg i min bildhanteringsprocess. Den andra anledningen var att jag ville kunna filma i 4K 60fps och det fixar S1an.

Just nu kör jag med Canons 16-35 f4 med adapter men nu i januari kommer Panasonics egen 16-35 som kommer att vara litet och smidigt.

S1ans aotufokus är klart långsammare än Canons så därför har jag kvar min 5D IV till när jag fotar sport. Nu har jag bara testat med adapter till S1 och med ett "originalobjektiv" från panasonic lär det nog bli snabbare.
Kul att höra rapport och erfarenhet av den! 😀

Återkom gärna igen när du testat fokus med några "native"-objektiv.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Panasonic opplyser at "DFD works with Leica and Sigma L-mount lenses". Sjekk denne: https://youtu.be/A16wEucBv8M
Självklart. Däremot "works" är väldigt brett. Tar fokus 0,05 sek eller 1 sek? Den kanske fokuserar men hur snabbt? Det är just det om L-mount Sigma använder en annan fokusmotor optimerad för CDAF som avgör. Att hitta fokus och att kameran har data för att köra med DFD är en annan fråga. Jag efterlyser jämförbara tester med Sigma L-mount och Panasonic L-mount.
 

lamotte

Aktiv medlem
Kul att höra rapport och erfarenhet av den! 😀

Återkom gärna igen när du testat fokus med några "native"-objektiv.
Om en månad bör Panasonic ha fått fram sitt 16-35 så jag hoppas kunna lägga vantarna på ett exemplar då 🙂

L-objektiven är ju sjukt dyra tyvärr. Hade gärna haft deras 50mm men det får vänta lite. Tillsvidare kör jag Canons 50mm med adaptern.
 

lustring

Medlem
Självklart. Däremot "works" är väldigt brett. Tar fokus 0,05 sek eller 1 sek? Den kanske fokuserar men hur snabbt? Det är just det om L-mount Sigma använder en annan fokusmotor optimerad för CDAF som avgör. Att hitta fokus och att kameran har data för att köra med DFD är en annan fråga. Jag efterlyser jämförbara tester med Sigma L-mount och Panasonic L-mount.
Enig! Ja, hvordan skal "work" tolkes? Er oversettelsen til engelsk riktig/presis? Verdt å merke seg at spørsmålet er om Leica og Sigma vil støtte DFD "in the future". Dette kan tyde på at intervjueren legger til at dagens Sigma/Leica objektiv ikke støtter DFD (kanskje unntatt de nye 35/1.2, 45/2.8 og 14-35/2.8?). Skal alliansen være troverdig og levedyktig må det uansett forventes at Leica/Sigma/Panasonic L-objektiv er fullt kompatible.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Enig! Ja, hvordan skal "work" tolkes? Er oversettelsen til engelsk riktig/presis? Verdt å merke seg at spørsmålet er om Leica og Sigma vil støtte DFD "in the future". Dette kan tyde på at intervjueren legger til at dagens Sigma/Leica objektiv ikke støtter DFD (kanskje unntatt de nye 35/1.2, 45/2.8 og 14-35/2.8?). Skal alliansen være troverdig og levedyktig må det uansett forventes at Leica/Sigma/Panasonic L-objektiv er fullt kompatible.
Instämmer till fullo. Systemet är intressant men dagens adapterade DSLR objektiv fungerar tämligen begränsat (enbart AF-S) och de nativa är dyra så det krävs att Sigmas ger full funktion med AF hastighet i paritet med Panasonics egna för att systemet skall vara ett verkligt alternativ för de med mer begränsad budget som annars får titta på Canon, Nikon, Sony spegellös FF då alla dessa tre erbjuder vettig funktion med DSLR objektiv som gör övergången billigare.
 

lustring

Medlem
Om en månad bör Panasonic ha fått fram sitt 16-35 så jag hoppas kunna lägga vantarna på ett exemplar då 🙂

L-objektiven är ju sjukt dyra tyvärr. Hade gärna haft deras 50mm men det får vänta lite. Tillsvidare kör jag Canons 50mm med adaptern.
Sjukt dyre, ja, men også veldig bra. Har alle de 3 første. Jeg har også Sigma 45mm f2.8 og anbefaler det gjerne, og ikke kun fordi det er billig og lett. Det er faktisk veldig bra! I tillegg er kanskje 45 mm å foretrekke fremfor 50mm.
 

Danis_LL

Ny medlem
Jag kör en Panasonic S1R med Leica 24-90mm och är i det stora nöjd med mitt köp. Har haft de flesta kameramodeller genom åren, men fastnade mestadels för det rejäla kamerahuset, evf:en och att den även har xqd kortplats +SD. Den sitter bekvämt i handen och rattarna är där de ska vara. Jmf Sony A7iii/a7riii, så känns S1R kvalitetsmässigt mkt bättre. Finner även S1R vara byggd bättre än Nikon Z6/Z7 samt Canon EOS R som jag även har haft tidigare.

AF fungerar väl i de flesta fallen. Använder den primärt vid resor men även vid olika breakdance events, där den fungerat förvånansvärt bra. Kan dagligen gå runt med denna kombo i timmar utan några större besvär och just med Leicas 24-90mm, så är det knappt att jag behöver byta objektiv. Har även Lumix 50mm f/1.4 och den är ruskigt bra också, men används mer sällan. Kan nämna att S1Ren har fungerat prima i svåra miljöbyten, om det nu är damm, luftfuktighet osv.. Och den fick sig en rejäl dusch när jag bar runt den i regnet på Kinesiska muren i somras utan några som helst problem (tveksamt om jag hade vågat detta med andra kamerahus).

Men visst.. Sneglar lite på Sonys A7riv, just för den klassledande AFen, men har inte hållit i den för att bedömma hur den nyutformade huset känns i handen eller hur pass bra vädertätningen fungerar. Dock förstår jag inte varför Sony envisas med att inte i vart fall ha ett xqd kortfack, när de är så långt framme tekniskt i andra områden..

En nackdel är såklart Panasonic egna objektiv, som är alldeles för dyra... Eller Leica SL objektiv för den delen. Sigma är rimligare och verkar vara bang for the bucks.

Har köpt på mig en Sigma FP som ett komplement.
 

Danis_LL

Ny medlem
Hei, har du sammenlignet/jamført Leica 24-90 og Panasonic 24-105?
Hej, ja, jag har haft en 24-105 från Panasonic, då den ingick i kitet. Däremot var jag aldrig imponerad av denne, då 24-90mm är bättre/skarpare på samtliga lägen. Jag kan iof ha fått en dålig kopia, då jag läst andra som är nöjda med sina 24-105, men jag såg en markant skillnad på bilderna om jag jmf dem två sida vid sida.

Nu fick jag 24-90 till ett väldigt bra pris, så det blev att behålla denne.
 

lamotte

Aktiv medlem
Fick idag hem det nya Panasonic 16-35mm f4.
Har inte hunnit testa det ordentligt än men autofokusen är väldigt mycket snabbare än när jag kör med Sigmas adapter. Det är snabbt nu men inte riktigt i klass med snabbheten hos Canons kameror. Ca 1 cm kortare än Canons 16-35 f4 och några hundra gram lättare vilket gör att kamera o objektiv ligger bra i handen. Jag körde ju med Canons objektiv + adapter förut vilket gjorde allting lite framtungt.
 
ANNONS