Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som provat Bessa L m Heliar 15/4,5?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Undrar om någon har erfarenhet av den nya vidvinkelkameran för 24x36, Bessa L med Super Wide Heliar 15/4,5? Såg i något forum på en utländsk sida att någon klagade på att slutaren orsakade vibrationer? Stämmer detta och har det i så fall någon betydelse om kameran sitter på ett stadigt stativ? I övrigt har kameran med optik fått superlativ som överträffar det mesta. Fullt jämförbar med Carl Zeiss Hologon 16mm till Contax G-serien i tester och bättre optik finns inte att få vad gäller denna extrema brännvidd. Att priset för Bessa L med Heliaren dessutom är en bråkdel (6 300 kr) av Contaxen med Hologon (minst 30 000 kr) gör kameran klart intressant för vidvinkelfantaster!

Min pappa har både 15mm objektivet och 12mm objektivet. Varken han eller jag har annat än gott och säga om gluggarna.

När det gäller kamerahuset så har jag inte så mycket att säga eftersom vi kör med Leica M istället. Men vibrationsproblem med mätsökarkameror är ovanligt - det är ju så små rörelser jämfört med spegeln. Jag kan dock tänka mig att kamerahuset inger riktigt samma förtroende som ett Leica M-hus, men sen är ju prisskillnaden enorm också...

På riktigt långa slutartiden spelar en vibrerande ingen större roll eftersom tiden det vibrerar blir försumbart kort relativt sett.

Jag har köpt en Bessa L med Heliar 15mm från Cameraquest i USA i somras. Betalade 445 dollar för allt inklusive frakt. Alltså omkring 3200 kronor. Tog en vecka att få hem. Ingen moms eller tull lades till detta. Bessa L slutade att tillverkas 30 maj 2003. Men Steve Gandy på Cameraquest har exemplar kvar i lager enligt hans websida.
http://www.cameraquest.com/inventor.htm

Till Jan:
Tack för tipset om Cameraquest! Har du några bilder i dina album tagna med Bessan eller några du kan ladda upp här? Vore kul att se... eller om du har tips på någon hemsida där bilder tagna med kameran och Heliaroptiken finns?

Mera till Jan:
Vad fick du med för det priset? Linslock, kameraväska, optik-sökarväska, filterhållare etc?

Bör sägas att 15mm Heliar inte är en äkta Heliarkonstruktion, utan Cosina lånade ett känt Voigtländernamn. Riktiga Heliar är en femlinsig triplett. Har ett porträtt uppladdat taget med en riktig Heliar.

8 linselement i 6 grupper

J. Patric skriver:
"Bör sägas att 15mm Heliar inte är en äkta Heliarkonstruktion."

Vet inte om CosinaHeliaren 15/4,5 är en äkta Heliar men den är i alla fall en konstruktion med 8 linselement i 6 grupper och innehåller dessutom asfäriska linser för att minimera distortionen. Kameran har varken sökare eller spegel och är specialgjord för ljust supervidvinklar och därför har optiken kunnat göras relativt kompakt och utan kompromisser som man tvingas till när det gäller supervidvinklar för spegelreflexkameror som i regel inte kan göras distorsionsfria. Den medföljande sökaren fästes uppe på kameran i tillbehörsskon och är betydligt bättre och ger också den en större bild än på en spegelreflex.
Den optik du tagit ditt porträtt med verkar vara en normaloptik som inte alls kan jämföras med Super Wide Heliar 15/3,5. Cosina köpte rättigheterna till namnet Voigtländer och därmed också till Heliar när tillverkningen lades ned och därför heter också denna optik Heliar.
Hälsn, Nils.

Nils, jag vet att Cosina har rättigheterna till namet Heliar (och andra Voigtländernamn). Visst är supervidvikeln säkert mycket bra, men jag tycker att det är lite tråkigt att man lånar namnet till en optik som inte ärvt kontruktionstypen som Heliar bygger på. Antagligen vill de att de nya objektiven ska använda vedertagna Voigtländernamn, speciellt som de också gör kameror under namnet Voigtländer. Jag har inte så mycket att klaga på Cosina egentligen. Det är ju roligt att namnet Voigtländer återigen finns på fotomarknaden.

Cosina gjorde dock en "Heliar 101 årsjubileumskamera" under namnet Voigtländer med 50mm optik av sann Heliarkontruktion.

Det som gjorde Hans Hartings objektivkonstruktion så populär var att den inte var tänkt som ett rakbladsvasst objektiv, utan med mer plastisk återgivning av motiven. En sorts avrundad skärpa, som nästan ger en tredimensionell känsla.

Heliar tillverkades i runt 70 år med mindre modifikationer, men grundkonstruktionen var densamma.

Synd att inte Cosina inte fortsatte att tillverka Heliar 50/3,5, och i fattningar som passar olika kameramärken.

http://www.cameraquest.com/voig101.htm

ANNONS
Götaplatsens Foto