Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som skulle vilja redigera en bild år mig (Curves)

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
Testar enligt Scott Kelbys bok "The Photoshop CS2 book för dig. phot"
Tycker inte jag får till det något vidare.
Någon som skulle vilja fixa till en bröllopsbild för att häjlpa mig på traven och förklara hur ni gjorde och vilka RGB-värden ni har inställda som default mm.

Bilden är 7mb stor så jag kanske skall minska ner den innan jag skickar den (har uppringt internet *suck*)

Kan någon kort förklara hur jag enkelt gör det.
Jag har inte kommit igång med CS2 ordenligt så en knuff på vägen skulle hjälpa.
Tycker jag gjort by the book, men skillnaden på bilden blir så marginell så jag tycker det brde vara fel.

//Jocke

Hej, Jocke!

Skulle du kunna beskriva vad det är med bilden du inte är nöjd med, och som behöver redigeras?
Jag säger "beskriva", för man lägger väl knappast ut ett bröllopsfoto i ett forum till allmänt beskådande och nedladdande.

Jag använder visserligen Elements 3, men många grundläggande "fixa-till-funktioner" fungerar likadant, så om jag vet vad det är du inte är nöjd med på bilden, kanske jag kan leda dig in på rätt spår i alla fall, hjälpa dig att komma igång.

Annars kan jag varmt rekommendera ett besök på http://www.moderskeppet.se/. Där finns många tips och guider för Photoshop på ett pedagogiskt och bra sätt.

Mvh.
Lasse C

Har skickat ett förslag... Har bara gjort justeringslager, så dom kan du ju kopiera till original. Har gjort 'color balance', 'curves' med blandingsläge luminosity (viktigt för att undvika färgstick) och slutligen 'gradient map' för att gå till svartvit (frivilligt). Sen kan man ju lägga till 'photofilter' eller liknande effekter.

Bilden i sig störs ganska mycket av prästens huvud. Jag tyckte dock att det var lite väl makabert att ta bort det ;o)

/T

ANNONS
Götaplatsens Foto