Annons

Någon som vet vad detta är????

Produkter
(logga in för att koppla)

carlorjan

Aktiv medlem
Har tagit en bild på stjärnor med lång slutartid för att se dem när de rör sig.. Dock blev det ngt lila uppe i vänstra hörnet. Någon som vet vad det är? Tog tre bilder till, men olika slutartider, och det blev likadant på dem. Är det ngt fel på min kamera eller vad??

På platsen som kortet togs var det ca 200m till närmsta ljuskälla, som var bakom kameran. Dock flyttade jag kameran närmare ljuskällan, och det blev precis samma sak. Lika stort och "intensivt" lila på samma ställe.

Slutartiden på denna bild var lite över sju minuter och över tio på de andra.

Kameran jag använde var en D-70 och objektivet var Nikon DX 18-70mm, 3,5-4,5G ED (KIT-objektivet)..

Ngn som vet??

Örjan

Bilagor

• fel-eller-vad.jpg
    fel-eller-vad.jpg
    4.2 KB · Visningar: 616
Det är extra brus som troligen beror på någon varm komponent. Alla digitala systemkameror lider mer eller mindre av detta (vid exponeringar på flera minuter) även om CMOS-sensorerna verkar bättre i detta avseende.

Det blir så med D70 och långa slutartider om inte brusreduceringen i kameran används. Det beror på en egenhet hos sensorn. Vet inte om det är värme från något i närheten av sensorn eller nägot annat.
Problemet löses ialla fall genom brusreduceringen och den fungerar på så sätt att det tas en "bild" till med samma slutartid men rakt in i slutaren och denna bild dras sedan från den riktiga bilden.

Batteriet sitter väl i närheten av den delen.

Värmen från batteriet gör att bruset ökar i den delen av sensorn.

Jag kan inget om digitalkameror men jag har hört att ljus kan komma in genom sökaren bakifrån och påverka bilden. Det är ju lätt hänt då man sällan har huvudet för vid lång slutartider. Om det då var en stark lampa bakom kameran...

nåväl, bara en spekulation...

Erik, jag gissar att din teori kommer från förekomsten av okularslutare på yrkeskameror och de små okularlock som brukar följa med andra kameror.

De är inte till för att hindra ljus från att nå sensor eller film under exponeringen, utan för att kunna använda exponeringsautomatik utan att ha ögat mot sökaren. Ljuset bakifrån når nämligen ljusmätarcellerna. Dock inte sensor och film, då är det fel på kameran.

ANNONS
Götaplatsens Foto