Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Några enkla tips för bilfoto (till annons)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulf Hermod

Aktiv medlem
Skulle uppskatta om jag kunde få lite tips om vad man bör tänka på när man fotograferar sin bil, med avsikt att bilden eller bilderna ska användas till en annons (bilen ska säljas).
En bra bild påverkar säkerligen inte försäljningen ett dugg, men det skulle ändå kännas bra att veta att jag ansträngt mig för att åtminstone undvika de värsta fällorna vid fotograferingen.
Har kikat på en del inlägg här på Forumet, men bara funnit diskussioner om studiofotografering, fotografering av bilar i full fart etc.
Det enda jag fann var någon som skrev att mulet väder ofta ger bra resultat.
Kanske bör tillägga att jag bara har en enkel kompaktkamera, Canon G10...
 

Minita

Aktiv medlem
Antingen en ren bakgrund. Är ganska enkelt nu när det är grönt och fint ute eller precis tvärt om. En miljö som förstärker bilens "attityd". Tänk på hur högt/lågt du tar bilden ifrån. Även här kan du förstärka bilens attityd. Snett framifrån, ganska lågt med framhjulet vridet så att du ser fälgen tycker jag blir "fräcka" bilder.

Jag dristar mig till att länka till mig själv
http://www.hallsas-it.se/coppermine/cpg135/index.php?cat=69

Beställningsbilder där kunden har styrt tämligen mycket.
 

Ulf Hermod

Aktiv medlem
Tack för ditt svar, Michael!
Har kikat på de 12 bilfotona i din länk. Gillade speciellt nr 6 (svart sportbil, reflexen av ljuset på karossidan framhäver bilens form fint) och nr 8 (silvermetallic merca, bilens placering på asfalten plus grönskande bakgrund framhäver bilen).

Hittade förresten en sida på nätet (bilfotografen.se) där en rad mycket enkla tumregler anges, bl a:
- zooma inte, normalbrännvidd bäst
- använd alltid blixt (!)
- gå så nära att bilen fyller upp hela bildytan
- jämnt horisontellt ljus bäst, morgon och kväll bättre än mitt på dagen då solen står högt
- molnigt väder ger jämnt mjukt ljus, bra
- parkera inte bilen i gräs, välj ljus yta, t ex betongplatta eller ljus asfalt
- ställ inte bilen under ett träd, ger mycket reflexer på bilen, t ex på vindrutan

Välkomnar fler synpunkter! Kul det här!
 

Minita

Aktiv medlem
Blixt är alltid bra men du får väldigt lätt reflexer i lacken från blixten. Såvida du inte kan låna en extern blixt + sladd, så hade jag passat mig för att använda din inbyggda blixt men det är väl värt att pröva.

Jag kör med blixt men den är fristående. Brukar behövas för att ljusa upp grillen/fronten. Just bild 6 är dock utan blixt. Hela fronten är fejk. Bilen var inte helt klar från lackeringen och det saknas många detaljer i fronten. Valde att göra den så svart som möjligt för att dölja "alla hål" och gluggar där det borde suttit saker. Mycket pill i PS.

Om du vill slippa tidsödande efterarbete, se till att bilen är extremt vältvättad. I efterarbetet så svärtar du ner framför allt gummit på däcken så att dessa blir helt svarta - precis som om de vore "våta" .

Polfilter kan vara lyckat för att kunna "se igenom" bilrutorna men du är något begränsad med din kamera.

Tänk på skärpedjupet. Med din kamera så räcker sannolikt bl 8 för att få ett skärpedjup som mer än väl täcker in bilen.
 

Timmeh

Aktiv medlem
Och sedan något som inte ens har med fotograferingen att göra.
Har bilen rost, ta bilder på det!
Ser alltid mer seriöst ut om man verkligen skriver ut och lägger ut bilder på defekter!
Jag själv skulle hellre åka och kolla på en bil där jag fått bilder på defekterna istället för en bil där någon satsat på att få ett bra kort och eventuellt dölja rost/effekter bara för att få ett bra kort ....
 

Althalus

Aktiv medlem
En bra bild påverkar säkerligen inte försäljningen ett dugg, men det skulle ändå kännas bra att veta att jag ansträngt mig för att åtminstone undvika de värsta fällorna vid fotograferingen.
Bra bilder påverkar försäljningen väldigt mycket! Jag har kollegor som jobbar med att fota bilar åt bilhandlare. Handlarna märker en stor skillnad sedan de låtit ett proffs ta bilderna.

Ang. blixt: Ja, den inbyggda blixten tänkte jag inte ens på.... Du vill ha externa blixtar för att få riktigt bra bilder. Annars får du tråkigt blänk, precis som sägs i ett tidigare inlägg.

Lycka till med plåtningen och försäljningen!

Mvh
Thorsten
 

Danlo

Avslutat medlemskap
1. Tvätta bilen noggrant och fota i kvällsljus i nåt Grand Canyon liknande landskap - ej i starkt solsken mitt på dagen
2. Sätt svart och vitpunkt, ställ lagom kontrast, färgkorrigera bilden.
 

Tibor

Aktiv medlem
Ta bilden ca 19.30 på kvälen när solen står lågt. Ren bakgrund tex ett torg med byggnader långt borta. Låg vinkel dvs du tar bilden från ca 1 meter ovan marken så du inte tittar ner på bilen. vinkla hjulen lite utåt mot dig när du tar bilden snett framifrån.
Sedan för själv a försäljningen: ta bilder på det som är "nehativt.". Rost , märken etc. Det ger seriöst intryck.

Och - jo jag tror att en bra bild ger fler spekulanter och lite bättre pris. Tänk motsatsen. Ringer du på en annons med en bild på en oskarp suddig mobilkamerabild??

Tex denna sålde vi förra sommaren till bra pris mha dessa bilder:
http://lakatos.se/peugeot
 
Senast ändrad:
ANNONS