Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nån fara m spricka i närgränsfönstret?

Produkter
(logga in för att koppla)

Uttryck

Aktiv medlem
Vet inte om det heter "närgränsfönstret" ö h t men ni hajjar kanske vad jag menar. Jag har lånat ett objektiv som jag ev tänkte köpa beg. Det har en spricka där. Är det nån fara eller har det bara kosmetisk betydelse? Eller kan det t ex komma in mikroskopiska damm o fukt där eller nåt.

Ska man pruta tycker ni om objektivet har ett sådant fel?

Pruta skall man alltid göra om något man köper är defekt. Om det sen blir ett problem vet jag inte om jag kan svara på. Du kan juh alltid sätta en bit tejp över fönstret för att vara på säkra sidan. Antar att du menar det lilla fönster på sidan av objektivet där man ser fokusdistansen och skärpedjupet vid olika bländare?

Om det är en spricka på det lilla fönstret som Fredrik gissar så är det ingen fara så länge glaset täcker och upplevs tätt.

Jag såg ett objektiv en gång så var helt utan glasbiten,, han hade bara tejpat över fönstret med transparent tejp. Det objektivet gav superresultat.. + att linsen för övrigt så ut som en ubåt från Murmansk. (EF300 f/4L IS USM).

Priset skall alltid stå i relation till det man får. Klart att det är ett minus med en sådan spricka även om det endast är kosmetiskt.

MVH Niclas.

ANNONS
Götaplatsens Foto