Annons

Nöden har ingen lag

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Hej.
När man filmar med supertelen så vill man ha en så mjuk panorering eller tiltning som möjligt för att kunna följa motiv som rör sig.
Ett knep är att ha en extra lång panoreringsarm på videohuvudet.
Vill man inte, eller hinner man inte att köpa ett relativt dyr tillbehör så är det HPD (hop-plockade-delar) som gäller.

Nödens teleskopiska panoreringsarm:
https://flic.kr/p/2kUL83k
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Smart med 2 blixtar och fin centrering av ljuset!
Tack!

Det är kul med GDS, din enkla lösning triggade mig, men jag flyttade mitt inlägg till egen tråd, för att inte gegga ner din tråd om filmning.


 

Ventures

Aktiv medlem
Ett tips jag sett är att dra i "armen" med en gummisnodd, vilket ger mjukare start på panoreringen. Kan säkert kombineras med en hemmagjord förlängare för ännu bättre effekt.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Ett tips jag sett är att dra i "armen" med en gummisnodd, vilket ger mjukare start på panoreringen. Kan säkert kombineras med en hemmagjord förlängare för ännu bättre effekt.
Bra tips.
Det tror jag fungerar bra vid kortare brännvidder och kanske med halvbra videohuvuden.
Jag filmar med utsnitt motsvarande 800-1120mm och precisionen i fingertopparna är nödvändig. Liksom ett bra huvud med vätskedämpning (eller motsvarande) både i panorering och tilt.
Nödens förlängare är inte särskilt praktisk så det blir nog en ordentlig tugga på det sura äpplet för att inhandla en teleskopisk arm för 639 kr + frakt.
Jag har testat kompisens teleskopiska arm på mitt huvud och det gör skillnad. På mitt videohuvud alltså, inget annat....
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Manfrottos videohuvuden är riktigt dåliga. Jag skulle rekommendera att gå upp till schatler och deras video serie, se till att få med rätt last, många missar detta.



Vill du gå upp ännu en nivå så gör OConnor riktigt jäkla bra huvuden.

Men priset drar iväg



Men huvudet är det många snålar på och går på märken som manfrotto som är ungefär som att gå till biltema och köpa bromsar, man får vad man betalar för.


Beggat schatler är det nog som kanske ligger bäst till
 

Ventures

Aktiv medlem
Vad är dåligt med Manfrotto då?
Förutom att det "fjädrar tillbaka" när man stannar en panorering.

Om man inte kan dra av för sin utrustning får man hålla sig i budgetsegmentet.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Mitt videohuvud med nivellering räcker gott för mina behov.
För att investera i mer avancerade grejor så måste jag upp ett par snäpp i kompetens som filmare.

MVH502A 1080.jpg
Manfrotto MVH502A med teleskopisk arm som kan dras ut till ca. 60 cm.
 

PMD

Aktiv medlem
Vad är dåligt med Manfrotto då?
Förutom att det "fjädrar tillbaka" när man stannar en panorering.

Om man inte kan dra av för sin utrustning får man hålla sig i budgetsegmentet.
Jag tycker att Manfrotto gör ganska bra grejer, om man väljer rätt. Jag har ett Manfrotto kolfiberstativ som är lätt och stadigt, men jag valde en för klen kulled (också Manfrotto). Om jag skulle börja använda stativ mer regelbundet igen så skulle jag köpa ett nytt stativhuvud, eventuellt av ett annat märke. Jag är dock lite lätt förtjust i Manfrottos hydrostatiska kulled efter att ha klämt och känt på den några gånger. Det finns inget som helst glapp överhuvudtaget när man har låst kulan, och låsa kulan kan man göra med tumme och lillfinger.

Att välja stativ är lite som att välja snickeriverktyg. Om man ska använda grejerna varje dag i sin yrkesutövning har man lite andra krav än om man är hobbysnickare.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Vad är dåligt med Manfrotto då?
Förutom att det "fjädrar tillbaka" när man stannar en panorering.

Om man inte kan dra av för sin utrustning får man hålla sig i budgetsegmentet.
Manfrotto gör bra saker men just videohuvuden är de ingen höjdare. Schatler är väldigt mycket jämnare och mjukare rörelse vid panorering. Det är
En helt annan kvalite. Testa i butik eller hyr ett så kommer du märka skillnaden. Kan väl jämföras med elinchroms instegsmodell med profoto pro 11. Jämför det med att vrida på en ratt på ett riktigt kassaskåp mot att vrida på volymkontrollen på en stereo från biltema.

Ser många som använder manrtottos videohuvuden och brukar få med skiten ibland när jag hyr kameror.
 
ANNONS