Annons

Nan som testat stearinljus som ljus kalla???

Produkter
(logga in för att koppla)

Timo Julku

Avslutat medlemskap
Hejsan alla glada gummor & gubbar...
E det nan som testat med att ha stearinljus som ljus kalla nar de fotat portratt? Jag gjorde en test nan vecka sen och en av bilderna hade potential (av 5 i testet).
Sa da till grunden av min fraga, om det ar sa att du gjort detta eller gor det och vet typ va for film du hade och var dina slutar tider o f-stop hamna, skulle du kunna vara sa vanlig och skriva en rad...
Jag skjuter enbart slides, sa det finns sakert natt bra tips for det osso, som jag kanske borde veta...
Jag har ingen ljus matare till handa, utom den som sitter i kameran, men den brukar aldrig stamma anda...
Tackar for all hjalp i forhand...

Timo
 

pettersson

Aktiv medlem
De tekniska grejorna kan inte jag men jag har däremot hört att sv/v + stearinljus till porträtt ger väldigt fina hudtoner. Min fotokursledare har rekomenderat mig det.

Andreas.
 

Timo Julku

Avslutat medlemskap
Tack Andreas

Tack for ditt snabba svar.
Vi far helt enkelt ta o se vad de andra tycker i denna fragan for att komma till botten med det hela... annars sa far jag vall bara testa o skjuta, som vanligt... Tack i alla fall...
 

EricSthlm

Avslutat medlemskap
jag har fotat en del med sterainljus och diafilm, men vet inte rikigt vad jag ska säga...
tänk på att ljuset är varmt, så om du fotar färg så får du en orange/röd ton över bilden. så en färgstark film som tex kodak vs kanske inte är så lämplig till alla motiv. tänk också på att färgen vit inte blir vit då den blir orange/röd av ljuset. ta några bilder med den korrekta exponeringen och några överexponerade, typ ½ till 1 steg. underexponera inte. tänk också på att om lågan ska vara med i bilden och om du använder en lång slutartid så blir lågan oskarp och ser ut som den håller på och explodera. vill du att lågan ska vara skarp så använd en kortare slutartid och exponera med bländaren istället. att köra med 400iso är nog ingen dålig ide heller. har inte gjort det men det är nog bättre än 100iso som jag använde.

eric
 

Timo Julku

Avslutat medlemskap
Tackar

Det ska minsan testas som bara den i helgen, resultaten kommer att redovisas...
Tankte skjuta med Tungsten film, va tror du om det... Jag far helt enkelt ta o skjuta o testa, skoj blir det nock...
Tack for ditt svar...
 

D.Alin

Medlem
Har testat med värmeljus som huvudsaklig ljuskälla med hyffsat resultat. Hade viserligen lite ljus i bakgrunden, men detta gjorde med största sanolikhet mer skada en nytta. Fotade med 200 ASA, men skulle nog välja 400 ASA om jag gjorde om samma bild, samt stativ (fast det är väl självklart), vilket jag inte hade tillgång till. Använde bländare 2.8 för att få kortaste slutartiden, kan inte säga nått om slutartiden då jag fotade med automat kamera. Resulatet blev hur som helst inte allt för illa, och lägger man ner lite arbete ska det nog kunna bli riktigt bra.
 
ANNONS