Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NAS vs TIMECAPSULE

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonson

Aktiv medlem
I Onsdags köpte jag en Netgear STORA NAS för jag tänkte att det är en smidig backuplösning nu när man kör Macbook. Det har varit lite små krångligt hela vägen med en del fel meddelande. Var inne på Time capsule men ockerpriset fick mig att tveka. Men kanske är det så att man får det man betalar för? Hur snabb är TC? Jag har just börjat kopiera en mapp till nasen på 25 gig det tar 6 timmar är tc snabbare. trött på att allt ska vara krångligt.
Simon

Kör själv med en NAS från Netgear och det fungerar bra för mig.

När du kopierar från den MacBook, kör du trådlöst eller via kabel? När jag kopierar stora mängder data så kör jag alltid via kabel, trådlöst är alltid mycket långsamare (ändå kör jag 11n). Oavsett så blir det inte jättesnabbt dock.

Jag använder dessutom Synkron för att skapa synk-jobb så kan jag låta kopieringen ske när jag inte sitter vid datorn + att den bara tar filer som är uppdaterade.

Funkar time capsule bara med time machine som en ren backup disk? Jag skulle vilja kunna "drag n drop" och det bästa skulle vara om tc dyker upp som en extra hårdisk ikon.

Jag har en TC och en LaCie nätverksdisk.
Båda fungerar utmärkt för Time Machine, dock var det lite småpyssel då LaCie hade lagt med någon funktion för att "underlätta".
Normalt sett så frågar ju Time Machine om man vill använda disken för back-up och sen går allt automagiskt.
Både LaCie och TC fungerar som "vanlig" extern HD oxå d v s drag and drop osv. I OSX Finder väljer du vilka enheter du vill se på skrivbordet och i sidolisten.

Time Capsules självdör (min efter 2-3 månader) och är inte så snabba, men oj vad det bara funkar efter att man stoppat in strömsladden.

ANNONS
Götaplatsens Foto