Annons

Nasas bild på jorden mer extrem än man kan tro

Produkter
(logga in för att koppla)

byjesper

Medlem

Du har säkert sett den nyligen tagna bilden på jorden, "Hello, world", av Artemis astronaut Reid Wiseman. Men vad som kanske inte är tydligt vid första ögonkastet är att det är en nattbild, tagen i månljus!

Enligt metadata är det: "Nikon D5 DSLR with a 14-24mm f/2.8 lens at 22mm, using an exposure of 1/4sec at f/4, and ISO 51,200".

https://amateurphotographer.com/lat...-is-telling-you-about-it-will-blow-your-mind/

Senast ändrad:
Månljus, visst, så brukar man väl säga. Men det finns säkert de därute som tror att månen själv ger ifrån sig ljus, jag har stött på några själv. Bara för att vara (onödigt?) pedantig så är det alltså reflekterat solljus.

Månljus, visst, så brukar man väl säga. Men det finns säkert de därute som tror att månen själv ger ifrån sig ljus, jag har stött på några själv. Bara för att vara (onödigt?) pedantig så är det alltså reflekterat solljus.

Delar med mig av den bästa ordbokdefinitionen av ett ord jag någonsin läst. Från 1913 års fantastiska upplaga av Websters:

Moon
1. The celestial orb which revolves round the earth; the satellite of the earth; a secondary planet, whose light, borrowed from the sun, is reflected to the earth, and serves to dispel the darkness of night.

Undrar för övrigt varför de valde just Nikon D5?
De har använt Nikon DSLR på rymdstationen ett tag och de vill inte skicka iväg astronauterna till månen med helt nya kameror. Det handlar nog mest om processer och arbetssätt. D5 är nog väl beprövad och välkänd bland astronauterna.

Du har säkert sett den nyligen tagna bilden på jorden, "Hello, world", av Artemis astronaut Reid Wiseman. Men vad som kanske inte är tydligt vid första ögonkastet är att det är en nattbild, tagen i månljus!

Enligt metadata är det: "Nikon D5 DSLR with a 14-24mm f/2.8 lens at 22mm, using an exposure of 1/4sec at f/4, and ISO 51,200".

https://amateurphotographer.com/lat...-is-telling-you-about-it-will-blow-your-mind/
Kanske får vi se en stabilisering i prisbilden för DSLR och Nikons 14-24? Man får spana efter en fräsch D5:a. 14-24 har jag så sen är det bara att boka rymdresan. :)

De har använt Nikon DSLR på rymdstationen ett tag och de vill inte skicka iväg astronauterna till månen med helt nya kameror. Det handlar nog mest om processer och arbetssätt. D5 är nog väl beprövad och välkänd bland astronauterna.
Låter rimligt. De skulle tagit med en gammal bladare också, for old times' sake!

De hade med en D5 och en Z9, lite jämförande tester kanske
Attans alltså, ingen Canon eller Sony fick följa med. Intressant hur dessa superutbildade astronauter ändå tar det säkra alternativet med tanke på hur det ralljeras i våra trådar hur duktiga alla är med sina kameror.

ANNONS
Götaplatsens Foto