Annons

Natt/kvällsfoto landskap/stad med DIA?

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Jag har tänkt börja fota på natten med dia.. har bara fotat på natten med negfärgfilmen Fuji Reala innan.
Även om jag gillade det kraftiga rödsticket så var de enorma kornen mindre tilltalande..
Vet inte om det berodde på att filmen inte är gjord för så långa exponeringar kanske?

Vilka filmer rekommenderas av dia-rävarna här på fotosidan?? ;)..

Vilka filmer ger snygga färgstick eller inga alls? Vad funkar när man fotar inne i en stad på natten? Vilken film funkar bättre i naturligt ljus?

Tankar, åsikter och erfarenhet uppskattas :)

Jag har tittat på andra diskussioner men har insett att alla pratar bara Velvia hela tiden..
Någon som har erfarenhet av Fuji Sensia 100?

Någon som vet hur reprocitets-exponeringskompensations tiderna ser ut för Sensia 100? Och då pratar jag om tider på minst 2-10 min.. Hur mycket mer ska man lägga på?

Enligt mina erfarenheter är Sensia väldigt blek i färgerna, men lätt att scanna.

En väldigt finkornig film, som är lättscannad och fin är ju Provia 100F. Inte lika klatschig i färgerna som min favorit Kodak E100VS, men om jag skulle fota nattbilder i en stad skulle jag nog ta Provian för att lättare få ut teckning i lågdagrarna.

Kornet i negfilmen beror väl till viss del på att den funkar bättre överexponerad, i alla fall om den ska scannas. Nattfoto är ju liksom motsatsen.

Jag hittade informationen för några timmar sen.. Nu kommer jag inte ihåg riktigt hur men det var iaf på fujifilm.com..

Reciprocitetskompensation för Fuji Sensia 100:

exp: 2min +1/3 stop
4min +1/2 stop
8min +2/3 stop

Vad jag förstår så ska det alltså bli dessa tider:
exp: 2min (2min40sec)
4min (6min)
8min (13min20sec)
16min (32min)
32min (74min36sec)
Någon som kan sånthär i praktiken, kan detta stämma??

Terje? :)

ANNONS
Götaplatsens Foto