Annons

ND-filter - välja variabelt eller fasta filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

davidsteen

Aktiv medlem
Hej!

Jag har på sistone börjat experimentera med långa slutartider i dagljus. Eller rättare sagt, jag vill experimentera men kommer inte ner till de längre tiderna jag vill ha. Står således i begrepp att införskaffa ND-filter för första gången.

Valet står nu mellan variabelt filter eller fasta filter och jag undrar vad just du har för erfarenhet av dessa? För- och nackdelar?

Har skannat några andra fora men vill gärna ha lite mer synpunkter kring ämnet av erfarna fotografer på Fotosidan.

Hälsningar David

Fasta för foto. Variabla kan ge mönster i form av kryss, färgeffekter som varierar och i vissa fall störa expoeningsmätningen. Detta då variabla gråfilter består av två polarisationsfilter.De kan trots sina brister vara bra i samband med video. Men för foto använd fasta filter, krävs rätt många steg för att få skillnad på bilderna.

Håller med föregående skribent, välj fasta ND-filter. Variabla alla variabla jag testat (utom ett) dras med färgstick och/eller andra problem.
Undantaget är det variabla insticksfiltret till canons ef-r adapter där det finns viss antydan men inget som stör i nån större utsträckning.
Är man petig kan man använda kort och program för att skapa profiler för raw-konverteringen.
Annars rekommenderar jag att man använder filterhållare och fasta hela och tonade nd=filter.

Det finns många fina variabla som inte ge något färgstick och inte heller något kryss då de är fysiskt begränsade i deras rotation.

De är oftast sådana som säljs mot film och inte foto.
Men fasta är vad som gäller för kvalité hur som. Variabiliteten är endast för precisionen och bekvämligheten inom film man vill uppnå andra egenskaper.

Om du väljer fast ND filter så upptäcker du förmodligen att det inte räcker med en styrka. Ljuset varierar väldigt mycket under olika förhållanden.
Två filter t.ex. ND8 (3 steg) och ND64 (6 steg) kan vara en lämplig kombo i väskan.
Om jag skulle börja om med filter idag så blev det med magnetiska filter. Det finns väldigt mycket att välja på i olika prisklasser.
Ett variabelt ND av god kvalitet presterar utmärkt upp till 5 steg (kanske mer) och duger även för stillbilder.
Tänk på att ett motljusskydd bör användas även med filter på objektivet.
Så eventuellt kan ett extra motljusskydd för filtrets gänga behövas.

Kolla på Amazon vad det finns för kombinationer och paket innan du bestämmer dig.

Det brukar gå att hitta begagnade ND till bra pris. Då får du råd med ett par tre olika av god kvalitet. Köp till den största filtergängan du behöver och stepringar, som är billiga, till de mindre objektiven. Håller med om att magnetfästen kan vara praktiska eftersom man ofta behöver komponera innan filtret kommer på. Inte så roligt att tappa filtret som annars är pilligt att skruva på ute i fält med frusna fingrar.

Variabla ND använder jag främst för video. För långa dagsexponeringar använder jag ett Lee Superstopper på 15 steg. 1/125 sek utan filter blir då 4 minuter med filter, tillräckligt för att få de effekter (ex rörelseoskärpa i molnen eller helt utslätade vattenytor) som jag vill ha. Eftersom man exponerar så länge i dagsljus är det extremt viktigt att det inte sker något ljusinsläpp i filterhållaren.
Nedan en dagtida fyraminutersexponering från Moseldalen med rörelseoskärpa i molnen.

Mosel-2-8807_DavidBjorken-LoRES.png

Jag har ett variabelt, men det skaffade jag framför allt med tanke på video.
Dessutom är det just det som sitter i Canons RF-EF adapter och det fick ju bra betyg ovan.

ANNONS
Götaplatsens Foto