Annons

Nd4+nd2=nd6??

Produkter
(logga in för att koppla)

coach

Medlem
Har en liten fundering. Har just inforskaffat en Cokin P hollare och skulle ner po fotobutiken och kopa ett filter. Har fott for mig att det er ett ND6 jag vill ha men fotoafferen hade enbart ND2, ND4 och ND8 inne.

Ar ett ND4+ND2=ND6? Gar det att tenka sa? Om man kan tenka so, finns det nogon anledning till varfor det vore dumt att skaffa en sodan uppsettning, man for ju 3 filter for samma pris som 2 i so fall.

Er helt ny po detta med filter so alla tips uppskattas.

Det borde väl bli ND8 av det?
ND2 = 1 bländarsteg (1/2 av ljuset)
ND4 = 2 bländarsteg (1/4 av ljuset)
ND8 = 3 bländarsteg (1/8 av ljuset)

ND2+ND4 borde väl bli 1/4*1/2 = 1/8 = ND8?

Ja det har du ju rett i, so moste det bli. Do for jag snellt venta tills de for in ett ND6.

Tack for hjelpen!

Men ND6 finns väl inte?

Har man verkligen gråfilter i halva bländarsteg? Verkar onödigt tycker jag.

1 steg = ND2
2 steg = ND4
3 steg = ND8

som Kristoffer skrev i inlägg här ovan.

ND6 skulle ju vara 2,5 steg.

Martin F skrev:
ND6 skulle ju vara 2,5 steg.

Snarare 2,6 (eller 2,58496...) om man ska vara petig.

Eftersom varje bländarsteg är en halvering (eller fördubbling, om man går på andra hållet) blir det jämna 2-potenser i ND-serien.
1 steg = ND2, 2 steg = ND4 (2*2), 3 steg = ND8 (2*2*2).

Ett ND4 plus ett ND2 blir alltså ND(2*4) = ND8, precis som påpekats ovan.

För att räkna baklänges från ND-värde till bländarsteg använder man 2-logaritmer. ND6 blir 2log(6) = 2,58496...
[Eftersom 2-logaritmen saknas på de flesta räknare beräknas värdet med log(6)/log(2)]

ND4 = 2 steg
ND5 = 2,3 steg
ND6 = 2,6 steg
ND7 = 2,8 steg
ND8 = 3 steg

coach skrev:
...finns det nogon anledning till varfor det vore dumt att skaffa en sodan uppsettning, man for ju 3 filter for samma pris som 2 i so fall.

Det är inte lämpligt att sätta filter på filter.
Varje filter riskerar att sänka bildkvaliten pga reflexer, ojämnheter i glaset mm.

ANNONS
Götaplatsens Foto