Annons

Nedgradera Lightroom Classic 13,3

Produkter
(logga in för att koppla)

Sid Yebo

Ny medlem
Tack för alla nedanstående svar.Jag valde att formatera min HD och ominstallera allt med Mac OS Monterey. 12.7.5. Nu fungerar allt som det ska.

Hej, jag behöver nedgradera Lightroom Classic 13,3 (Mac OS Monterey. 12.7.5) till en tidigare version (vet hur man gör det).
Jag har endast katalogfiler från senaste katalogversionen. Om jag installerar en tidigare version av LR fungerar ju inte katalogfilerna från 13.3.
Jag har samtliga bilder och katalogfiler på en extern hårddisk med cirka 90 000 bilder, samtliga med keywords. Jag börjar med att ställa frågan här, Adobes support har en hel det att önska.
Någon med kunskap om hur man ska gå till väga med nedgradering och utan att bildernas keywords blir förlorade?
 
Senast ändrad:
1. För att backa LR version behöver du troligen backa ”process version”. För att inställningarna du gjort ska vara kompatibla med den äldre versionen.
De bilder som har samma eller tidigare process version behöver du inte ändra.
2. Exportera XMP-sido filer för alla bilder inkatalogen dvs inställningar och keywords för varje bild i xml-format.
Tyvärr tar inte xmp alla inställningar:
Så du kommer att tappa en del saker…
Jag hittade inte nån fullständig lista på vad som inte kommer med i xmp.

Sen får du skapa en ny katalog och importera bilderna på nytt. Lightroom ska då läsa in xmp-filen i databasen.

Så att backa innebär en del förluster. Dels pga att du troligen backar version acr och att Adobe gör en ”efter bästa förmåga” liknande ”framkallning” med de funktioner som finns i en tidigare version. Dels stöds inte vissa funktioner i katalog delen t ex hierarkiska nyckelord. Nyckel orden kommer med men eventuell.struktur tappas. Så var det det där med virtuella kopior, presets mm…
 
För att flytta keyword/nyckelord
Även presets kan exporteras och importeras. Men presets skapade i nyare version fungerar nog inte i den äldre eftersom de kan innehålla funtioner som saknas.
 
Alltså du tänker lite ännavänt.
En LRC-katalog är inte bakåtkompatibel men den är ALLTID framåtkompatibel.
Du kan alltså ALLTID öppna en äldre katalog i en nyare version av LRC.
Det enda som kommer hända är att LRC skapar en kopia av din gamla katalog som stödjer det nya formatet.

Så varför du skall installera en gammal version av LRC förstår jag inte, du har ingen nytta av den.
 
Alltså du tänker lite ännavänt.
En LRC-katalog är inte bakåtkompatibel men den är ALLTID framåtkompatibel.
Du kan alltså ALLTID öppna en äldre katalog i en nyare version av LRC.
Det enda som kommer hända är att LRC skapar en kopia av din gamla katalog som stödjer det nya formatet.

Så varför du skall installera en gammal version av LRC förstår jag inte, du har ingen nytta av den.
För att senaste versionen av LR inte fungerar som den ska på min dator.
 
Vad är det som inte fungerar med Lightroom 13.3 och macOS Monterey 12.7.5? Kör själv den konfigurationen och har inte märkt några problem förutom att min dator (MacBook Pro 2019) börjar bli lite för långsam.
 
ANNONS