Annons

negativ färg

Produkter
(logga in för att koppla)

thompan

Aktiv medlem
är det svårt, dyrt och kanske onödigt att framkalla negativ färgfilm själv. om man har en bra scanner skulle man kanske slippa lämna in filmen.

thompan skrev:
är det svårt, dyrt och kanske onödigt att framkalla negativ färgfilm själv. om man har en bra scanner skulle man kanske slippa lämna in filmen.

Det brukar kosta mellan 29 och 49:- att lämna in en film för framkallning. Har dessutom för mig att Västsvenska labbet, fixar både framkallning och kopior för 39:- inom en vecka, Photoquick fixar framkallningen på en timma för 49:-. Jag är tveksam till att hemframkallning kan matcha det priset, samt att det är mycket höga krav på exakthet i processen vad gäller tider och temperaturer.

thompan skrev:
Jag tror du blandar ihop äpplen och katter lite nu ... :)

När jag fotade med 35mm-film, tröttnade jag på de usla pappersbilderna ("kopiorna", kopiorna av negativen alltså) labben standardmässigt gjorde, så jag slutade med att beställa papperskopiorna. Jag nöjde mig med att låta labbet framkalla filmen, och sedan själv skanna negativen i en negativscanner. På så vis kunde jag själv framställa papperskopior av de digitala bilderna. Det bästa av alla världar! Billigt och bra i bokstavlig mening.

Framkallning av själva filmen är knepigt, och inget man vill pyssla med själv. Man har ju i allafall inte mycket att påverka i den processen (för det kommer alla som kan skälla på mig nu, va?=)

Re: Re: negativ färg

kuisma skrev:
Jag tror du blandar ihop äpplen och katter lite nu ... :)

När jag fotade med 35mm-film, tröttnade jag på de usla pappersbilderna ("kopiorna", kopiorna av negativen alltså) labben standardmässigt gjorde, så jag slutade med att beställa papperskopiorna. Jag nöjde mig med att låta labbet framkalla filmen, och sedan själv skanna negativen i en negativscanner. På så vis kunde jag själv framställa papperskopior av de digitala bilderna. Det bästa av alla världar! Billigt och bra i bokstavlig mening.

Framkallning av själva filmen är knepigt, och inget man vill pyssla med själv. Man har ju i allafall inte mycket att påverka i den processen (för det kommer alla som kan skälla på mig nu, va?=)

njae...jag ville nog kunna framkalla själva negativa filmen och göra som du scanna in filmen till dator. så man "slipper" labben..

Re: Re: Re: negativ färg

thompan skrev:
njae...jag ville nog kunna framkalla själva negativa filmen och göra som du scanna in filmen till dator. så man "slipper" labben..
Ok, då missförstod jag dig. Färgframkallning kan jag intet om - misslycks tillräckligt ofta med svartvit framkallning, så själv förlitar jag mig på labben där. Jag har aldrig upplevt det som något problem med att låta de framkalla, även om man får leva med en och annan repad film ibland, men sådant har man ju näsa för. :D

Att framkalla negativ färg är i praktiken samma som svartvitt. Köp ett c41 press-kit med framkallare och blek/fix, använd vatten som avbrytare. Det kan vara bra att ha en stabilizer efter slutsköljen också om du vill vara petig. Men i övrigt är det allt -- två kemikalier, framk och fix (egentligen är det flera bad som är kombinerade i dessa två, trade-offen är att du inte kan replenisha och finjustera resultatet osv).

Det enda som tillkommer om man jämför med svartvitt är att du måste passa temperaturen, på exvis Patersons press-kit är det 38 grader som gäller. Framkallningsdosan ska förvärmas och sånt, så inte kemin kallnar när du häller i den.

Eftersom det är negativ färg är små variationer i färg inte i närheten av lika kritiskt som med positiv (e6) film, eftersom du ändå filtrera filmen olika beroende på fabrikat!

Det kan dock, som redan nämnts, vara värt att jämföra priserna först. Patersons photocolor c41 press-kit på 300 ml gör upp till 8 filmer enligt tillverkaren. Fast det är klart, om du gärna pressar filmen så blir det genast betydligt billigare om du gör det själv (brukar kosta på ordentligt om du lämnar film för pressning hos ett labb).

kuisma skrev:
Jag är nyfiken - varför vill man själv framkalla sin färgnegfilm?

Av samma anledning osm man framkallar svartvitt själv: kvalitetskontrollen (negativ jag lämnat in har alltid varit repiga och dammiga), tiden och kostnaden (speciellt om man ska pressa och experimentera på andra vis).

dsandlund skrev:
Av samma anledning osm man framkallar svartvitt själv: kvalitetskontrollen (negativ jag lämnat in har alltid varit repiga och dammiga), tiden och kostnaden (speciellt om man ska pressa och experimentera på andra vis).
Inte en chans. Svarvitt framkallar man själv för att det är busenkelt och billigare än på labb, eftersom de inte har någon volym på de filmerna (svartvita c41-filmer räknar jag inte då).

Men i övrigt av vad du säger? Högre kvalité? Inte en chans att en småskalig manuell framkallning kan nå varken högre eller jämnare kvalité än de stora jättarnas labb. Tror knappast man kan konkurera prismässigt heller, inte ens om man räkar bort arbetstiden och investeringarna för utrustningen. Repor och damm har alltid hört till branchen, och det får vi leva med oberoende om hurvida vi orsakar det själv eller får det från andra.

Så frågan kvarstår - varför vill man framkalla manuellt? :)

kuisma skrev:
Inte en chans. Svarvitt framkallar man själv för att det är busenkelt och billigare än på labb, eftersom de inte har någon volym på de filmerna (svartvita c41-filmer räknar jag inte då).

Men i övrigt av vad du säger? Högre kvalité? Inte en chans att en småskalig manuell framkallning kan nå varken högre eller jämnare kvalité än de stora jättarnas labb. Tror knappast man kan konkurera prismässigt heller, inte ens om man räkar bort arbetstiden och investeringarna för utrustningen. Repor och damm har alltid hört till branchen, och det får vi leva med oberoende om hurvida vi orsakar det själv eller får det från andra.

Så frågan kvarstår - varför vill man framkalla manuellt? :)

Detta är inget jag hittat på utan det är min erfarenhet och det är därför jag gör det.

Varför vill man framkalla manuellt??

Därför att man tex vill ha dem lite snabbare och kunna kontrollera det (pressa och dyl.) som man själv vill. Och man kanske är intresserad av att göra det själv helt enkelt! Sen beror det ju på vad man skaffar sig för utrustning, hur snabbt och smidigt det går. Jag tror också att det överlag går jämt upp i pris.

Jottas skrev:
Varför vill man framkalla manuellt??

Därför att man tex vill ha dem lite snabbare och kunna kontrollera det (pressa och dyl.) som man själv vill. Och man kanske är intresserad av att göra det själv helt enkelt! Sen beror det ju på vad man skaffar sig för utrustning, hur snabbt och smidigt det går. Jag tror också att det överlag går jämt upp i pris.

japp så är det!!!
det var därför jag tog upp frågan
för mej är det primära intresset. och att man får ett resultat relativt snabb o det skulle vara nödvändigt. priset är inte avgörande.

ANNONS
Götaplatsens Foto