Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

negativ från "helvetet"

Produkter
(logga in för att koppla)

Smultris

Aktiv medlem
Hejsan. Jag skulle verkligen bli glad om nån vänlig själ kunde svara på min funderingar.

Jag fotar i svartvitt, framkallar och kopierar själv hemma.

Mitt problem är... När jag ska kopiera på pappret så har jag svårt att få fram svärtan i bilden, Jag vet att det kan bero på mycket, bla slutartider. Jag har ingen ljusmätare utan brukar mäta först med kamerans automatik och sen välja en lite längre slutartid eftersom kameran ofta blir lurad av starkt ljus. Men när jag håller på och kopierar så måste jag belysa otroligt länge för att få fram ansiktsdragen ordenligt.

Det är inte alla negativ som är så här svåra, men just nu har jag negativ från "helvetet" som jag bara måste förstora... Är det nån utav er som kan tipsa mig om hur jag kan gå tillväga med dessa negativ för att kunna kopiera "normalt".???
Och kanske nåt tips/länk om slutartider?

Hoppas jag inte verkar allför oklar i min fråga.*ler*

Här är en typisk bild som blir för utfrätt.

Bilagor

• ny.jpg
    ny.jpg
    21 KB · Visningar: 691
Hej smultris,

När du använder en längre slutartid än vad som rekommenderas måste du minska framkallningstiden. Annars blir negativen täta = kräver lång exponeringstid. Dessutom blir högdagrarna nästan omöjliga att få uttecknade med fina detaljer. I synnerhet på moderna filmer typ TMax. Det syns ju också på bilden (även om högdagrarna kanske inte var det första man tittade på ;-)) som du bifogade.

Jag återkommer med en bra länk (skall bara leta upp den) om exponering och framkallningstid.

När du kopierar ditt hell-neg. börjar du att kopiera på ett ganska mjukt papper (grad 2, t.ex). när du sedan fått bra exponering på en för bilden viktig HÖGdager höjer du kontrasten på pappret (byt till grad 4 t.ex.). Då brukar skuggorna komma. Kontrasthöjning på pappret påverkar nämligen i första hand skuggorna.

Man kan också på kemisk väg göra negativet lite tunnare, men det är kanske bäst att du gör en bild innan du börjar experimentera för mycket med negget.

Hälsn.

Fredrik Persson

1. Är negativen rätt framkallade? Sök efter ett inlägg av Mikaek Pertman (mipert) där han förklarar hur du bedömmer det.

2. Om negativen är rätt framkallade, är negativen täta, det vill säga mycket mörka? Vilket jag misstänker så på din beskrivning. gör så här,
a) Kopiera dina negativ på mjukt papper. Experimentera med olika konstratst på pappert.
b) Börja lita på kamerans exponeringsmätare. En modern kamera har rätt nästan allt tid, annars kan du använda spotmätning.

Ett bra sätt att testa sin kameras exponeringsmätre på är att ta några rullar dia, eftersom dessa inte påverkas av efterbehandling så som negativ film.

En sak till: Om du använder lite billigare papper typ Forte, Emaks osv. är de ofta ganska ljus-okänsliga. Ilford, Agfa, Oriental m.fl. brukar ge mycket kortare exponeringstid.

De billigare pappren är inte på något sätt sämre, men set kan vara värt en slant extra att ha ett "snabbt" papper när du skall göra en bild av ett svårt neg.

Ytterligare en idé kan vara att få tillgång till en ljusstark förstoringsapparat om du inte har det redan.

F

Tack så mycket för era svar.

Jag ska hoppa in i mörkrummet i morgon och se vad jag kan åstakomma. Jag använder Emaks nu men ska kolla upp lite andra papper istället.

Negativen är mörka så då antar jag att dom också är täta.

Jag fick många tips som jag ska pröva på, både när det gäller kamera och papper.

Tack igen / Jenny

Kan ingenting om ämnet men titeln låter jäkligt skön!
Var du där nere & hälsade på snabbt & hade med dig kameran?
När får vi andra se bilden?

Northern Star skrev:
Kan ingenting om ämnet men titeln låter jäkligt skön!
Var du där nere & hälsade på snabbt & hade med dig kameran?
När får vi andra se bilden?

*Det var iaf lika hett som i helvetet när jag fotade den dagen* ;-)

Jag ska ladda upp den dåliga varianten senare så får du se den, om jag lyckas förbättra bilden så kommer den oxå laddas upp. Men det lär nog ta ett tag.*S*

Här är en av bilderna *Suck* som jag ej lyckas med. Denna har jag belyst i ca 700 sek. Det är ju helt sjukt..*S*

Bilagor

• helvetesneg.jpg
    helvetesneg.jpg
    23.9 KB · Visningar: 509
Att döma av hur de svarta badbrallorna ser ut måste du överexponera nått in i ...

Det du skall göra är att ta en titt på hur du exponerar, det verkar inte vara frågan om val av film, papper, eller framkallning av filmen.

De delar av negativet som motsvarar byxorna borde vara nästan lika genomskinliga som filmkanterna på ett ”korrekt” exponerat negativ.
Med nästan menar jag att det skall gå att se lite skillnad mellan filmkanterna och byxorna vad gäller svärta men det skall inte vara mycket.

11 minuter?? Ojoj... om du vill fortsätta så kan du börja med att dubblera tiden och sänka kontrasten med ett steg eller två.

Nåja, orsaken till ditt problem kan finnas på en mängd ställen. Kan du inte berätta hur dina negativ ser ut? Det behöver inte vara så komplicerat. Om allting är som det ska med förstoringen så borde negativen vara mycket svarta, är de det?

Pej skrev:
Kan du inte berätta hur dina negativ ser ut?
Jag läser visst som en kratta... du har redan skrivit att de är mörka och att att det bara är vissa negativ som är svåra att kopiera.

Då borde det vara ljusmätningen och/eller framkallningen som spökar för dig. Du gör helt rätt i att överexponera motiv som reflekterar mer ljus än vanliga motiv. Hur mycket överexponerar du? Kompensationen behöver inte vara så stor. Ljusmätaren blir sällan lurad mer än två steg (solbelyst snö). Det finns mycket att säga om ljusmätning och filmframkallning så jag hejdar mig tills vidare.

Pej skrev:Då borde det vara ljusmätningen och/eller framkallningen som spökar för dig. Du gör helt rätt i att överexponera motiv som reflekterar mer ljus än vanliga motiv. Hur mycket överexponerar du? Kompensationen behöver inte vara så stor. Ljusmätaren blir sällan lurad mer än två steg (solbelyst snö).

Efterom jag fotade vid vattnet och solen lös så överexponerade jag ca 1-2 steg. Jag skulle kanske ha litat på kamerans mätare ändå? Det kanske bara är i soligt snöväder jag ska överexponera lite?!

Man lär sig nåt nytt varje dag *Ler*

Mipert

Jag ska läsa det inlägg du har skrivit.

Tack alla för er hjälp...

/Jenny

Smultris skrev:
Det kanske bara är i soligt snöväder jag ska överexponera lite?!
Kanske... jag vet för lite om din ljusmätning för att kunna säga något på rak arm. Som sagt... läs lite om det, experimentera lite och titta på dina negativ. Det behöver inte vara så konstigt och man kan göra bra ljusmätningar med den inbyggda ljusmätaren även om den är gammal.

Fredrik skrev lite om filmens betydelse och han har helt rätt. Det är kanske en bidragande orsak till dina resultat? De moderna filmerna, speciellt de med lågt ISO-tal, är petiga med framkallningen. Då är det kanske bättre att gå över till en gammal klassiker som till exempel (i bokstavsordning) Agfa APX 400, Efke KB 400, Ilford HP5 Plus eller Kodak Tri-X tills man blir varm i kläderna. Visst blir kornet mer markant men man kan fortfarande göra normala förstoringar utan problem.

Efterom jag fotade vid vattnet och solen lös så överexponerade jag ca 1-2 steg. Jag skulle kanske ha litat på kamerans mätare ändå? Det kanske bara är i soligt snöväder jag ska överexponera lite?!

Har du överexponerat så pass mycket utan att kompensera vid framkallningen blir det svårkopierade negativ.
Prova med en försvagare, farmers t.ex.
Testa på en negativruta och se effekten.
Vad du gör är att du bleker negativet så att det blir tunnare. var dock försiktig för emulsionen blir väldigt känslig och det är väldigt lätt att göra repor i den.

En annan orsak kan vara att bilden inte är färdigfixerad, men tillräckligt fixerad för att vara beständig.
Prova att fixera den ännu en gång, är den korrekt fixerad så händer ingenting, filmen blir inte förstörd. Kör du med T-max film så behöver den minst dubbla sköljtiden som för andra filmer.

Jag ska köpa försvagare och pröva mig fram.
Kollade hos Photax som har Tetenal försvagare. Men det är så dyr fraktkostnad.
Jag brukar passa på att beställa allt material på en gång (papper film och vätskor).
men nu när jag bara ska ha en produkt känns det onödigt.
Är det nån som vet nån annan onlinebutik liknande photax???

/Jenny

ANNONS