Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Negativskanning på labb

Produkter
(logga in för att koppla)

echorec

Aktiv medlem
Hej,

Är det någon som kan rekommendera ett labb i Sthlm som framkallar och sedan skannar svartvit film? Har provat Odenlab men det blev inget vidare (Man såg pixlarna långt innan man såg filmkornen).

Tack på förhand!

Crimson är Ok och ganska prisvärda.

www.crimson.se

Om du får repor på scannen får du inte skylla på att jag rekomenderade dem ;)

Jag tyckte det var värt att köpa en egen scanner till slut.

Bengus

Hejsan Bengt,

Tack för det supersnabba svaret :)

Funderade också på en egen scanner men har fått för mig att det är lite tidsödande men jag kan ha fel.

Vad rekommenderar du som inte kostar skjortan? Jag fotar mycket D200 nu men har också en F3 som jag gillar att ta en rulle svartvitt med då och då.

För övrigt mycket nöjd med att mina gamla AIS-gluggar fungerar så superbra på D200.

Plåtar du 135 film så är det en filmscanner som gäller. Finns massor av trådar här på FS vilka som är bra o prisvärda. Det går att komma över en begagnad för runt tusenlappen som duger gott. Om du fotar mellanformat blir det dyrare; våra proffs här på sidan säger filmscannern Imacon - då är vi uppe i bilpriser (+100 000). Själv kör jag Epson v700 och den duger utmärkt för mina behov. Kostar 5000+moms.

Lycka till!

Mvh
Bengt

Hej,
jag har i tanke att skannar in för vänner och bekanta (och kanske i framtiden till och med hjälper vara fotobok- kunder med att digitalisera sina analoga skatter). Efter mycket sökande bestämde jag mig för en reflecta ProScan 4000 som är svart att hitta i Sverige och skulle kosta ca. 9000,- sek
Jag hittade den i tyskland för 3400,- sek och är väldig nöjd. Den ta in automatisk hela filmrullen upp till 40 bilder, har en upplösning på 3600 dpi för den som behöver det och to bort damm via en” Hardware solution”.

Ursäkta stavfelen men jag håller på att lära mig språket…

mycket mera info pa tyska..
http://www.filmscanner.info/ReflectaProScan4000.html

volker

ANNONS