Annons

Nekas fota på byggarbetsplats på egen tomt

Produkter
(logga in för att koppla)

MatsAx

Medlem
Hej!

Vi är mitt uppe i att bygga hus via totalentreprenad. Vi har satt upp en time lapse kamera i ett träd för att försöka fånga hela byggprocessen över ett halvårs tid ungefär. Nu till kruxet, byggentreprenören ställer sig negativt till att ha en kamera på tomten, även om den filmar vidvinkel och med 1-5 min mellan korten. Kan någon verkligen hindra oss, enligt lag, att sätta upp en kamera på vår egen tomt som fotar det som pågår där, oavsett om det är en byggarbetsplats eller inte? Och kan man verkligen ”claima” hela tomten ~3300m2) som byggarbetsplats? Vad gäller egentligen för regler och lagar för att kunna hävda att platsen är belagd med fotograferingsförbud?

/J
Vad står det i avtalet med din entreprenör? Det är inte helt ovanligt att entreprenörerna inte vill ha "folk" springande på arbetsplatsen även om det är efter arbetstid. Säkerhetsfrågor, stölder samt kunder som vill vara behjälpliga med bygget etc. Men i det här fallet är det nog en integritetsfråga för personal och underentreprenörer.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det intressant är ju vad som räknas som arbetsplats. Tomten är 3300 m2 och själva husbyggandet kanske upptar halva den ytan som mest (avlastning av material, maskiner etc.). Kan man då hävda att den delen som inte är arbetsplats fortfarande räknas som privat mark och därav tillåter uppsättning av kamera så länge den bara filmar själva tomten, vilket då självklart innefattar arbetsplatsen?
Det avgörande är inte var kameran sitter, utan vad som kommer med på bilden.
Det vore ju spännande med en timelapse över bygget där själva byggplatsen är bortmaskad men resten av tomten syns :)
 

x-country

Aktiv medlem
Spännande. Hur ska man som privatperson (och tillika byggherre) kunna ha kolla på exakt alla arbetsbestämmelser och säkerhetsföreskrifter som gäller på ett bygge? Känns ju helt omöjligt att kunna stå ansvarig för sådant?
Jag nämnde det tidigare, konsumenttjänstlagen. Den är en avgörande skillnad om du är privatperson och anlitar ett företag.
 

iSolen.se

Guest

fotobollfoto

Aktiv medlem
Personalliggare (råkade ha den sidan på skatteverket upp just nu) har väl bara med skatt / svartarbete att göra, inget med arbetsmiljö att göra.
Stämmer!

Men även Arbetsmiljöverket använder termen byggarbetsplats:

När du arbetar på en byggarbetsplats innebär det nästan alltid att ni är flera olika företag som jobbar sida vid sida. Det betyder att man oftast behöver samordna sina arbeten så att man inte skapar risker för varandra. Det är därför det finns särskilda regler för byggarbetsplatsen där fler än bara arbetsgivaren kan ha ett visst arbetsmiljöansvar.
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/bygg/ansvar-vid-byggnads--och-anlaggningsarbete/
 

x-country

Aktiv medlem
Tråden skenar iväg. Arbetsmiljö vid bygg och anläggningsarbete och elektronisk personalliggare har inget med fotografering av uppförandet av småhuset att göra.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Tråden skenar iväg. Arbetsmiljö vid bygg och anläggningsarbete och elektronisk personalliggare har inget med fotografering av uppförandet av småhuset att göra.
”Sidospåren” är en del av klargörandet avseende ifall kameraövervakning är en del av arbetsmiljön, och ifall platsen för uppförandet av villan kan ses vara en arbetsplats. Och vad som i så fall gäller avseende arbetsmiljön på den arbetsplatsen.

I slutänden förhoppningsvis ett klargörande huruvida entreprenörens (arbetsgivarens) ansvar för arbetarnas arbetsmiljö trumfar tomtägarens eventuella rätt att dokumentera vad som sker på hans tomt.

Alltså en väg fram mot svar på ursprungsfrågan när nu ingen kan ge ett rakt svar från början.
 

x-country

Aktiv medlem
Det här problemet handlar om två lagar som går in i varandra, kameraövervakningslagen eller den nya kamerabevakningslagen och GDPR. Möjligen kan man sammankoppla kameraövervakning på arbetsplats som ett psykosocialt problem men det finns inget att hämta hos Arbetsmiljöverket om detta. Det finns alltså inget i Arbetsmiljölagen som berör kameraövervakning.

Jag kan inte dessa lagar men efter lite sökning kunde jag hitta följande angående KÖL:

Det finns tre förutsättningar som måste uppfyllas för att övervakningen ska regleras av kameraövervakningslagen:

Kameran är varaktigt uppsatt.

Kameran manövreras inte på platsen. Manövrering på plats kan enligt KÖL enbart göras med handhållna mobil- och videokameror.

Kameran används för personövervakning, det vill säga att man kan identifiera de personer som filmas.

Med den nya kamerabevakningslagen blir det lättare att kameraövervaka. Bara myndigheter behöver tillstånd. Däremot finns det kriterier som ska följas.
 

iSolen.se

Guest
”Sidospåren” är en del av klargörandet avseende ifall kameraövervakning är en del av arbetsmiljön, och ifall platsen för uppförandet av villan kan ses vara en arbetsplats. Och vad som i så fall gäller avseende arbetsmiljön på den arbetsplatsen.

I slutänden förhoppningsvis ett klargörande huruvida entreprenörens (arbetsgivarens) ansvar för arbetarnas arbetsmiljö trumfar tomtägarens eventuella rätt att dokumentera vad som sker på hans tomt.

Alltså en väg fram mot svar på ursprungsfrågan när nu ingen kan ge ett rakt svar från början.
Att använda skattevektets definition för att bestämma vad som är en arbetsplats i miljö- samt övervakningshänseende är långsökt. Skatteverket brukar har ofta egna definitioner. Det kan vara tre olika.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Att använda skattevektets definition för att bestämma vad som är en arbetsplats i miljö- samt övervakningshänseende är långsökt. Skatteverket brukar har ofta egna definitioner. Det kan vara tre olika.
Tvivlar du fortfarande på att trådens uppförande av en villa sker på en byggarbetsplats där arbetsgivaren har arbetsmiljöansvar?
 

iSolen.se

Guest
Tvivlar du fortfarande på att trådens uppförande av en villa sker på en byggarbetsplats där arbetsgivaren har arbetsmiljöansvar?
Jag tvivlar på att det är samma miljökrav som på permanent arbetsplats, dessutom utomhus.

Tex är det knappast samma krav på paus/vilorum, ljud och ljus.

Dessutom tvivlar jag på att kraven kan projiceras på beställaren.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag tvivlar på att det är samma miljökrav som på permanent arbetsplats, dessutom utomhus.

Tex är det knappast samma krav på paus/vilorum, ljud och ljus.
[...]
Inte samma, men det verkar finnas tydliga krav för byggarbetsplats.
Arbetsgivarens arbetsmiljöansvar sträcker sig hela vägen hem till dig.
Även om det är ett mindre jobb (som att lägga golv) brukar kontraket innehålla stycken om att du ska tillhandahålla toalett och möjlighet för att koka kaffe etc.

[...]
Dessutom tvivlar jag på att kraven kan projiceras på beställaren.
Och hur ska då arbetsgivaren kunna ta ansvar för arbetsmiljön?
Om det är med i kontraktet är det enkelt. Men hur löser man det om inte?
 

iSolen.se

Guest
Inte samma, men det verkar finnas tydliga krav för byggarbetsplats.
Arbetsgivarens arbetsmiljöansvar sträcker sig hela vägen hem till dig.
Även om det är ett mindre jobb (som att lägga golv) brukar kontraket innehålla stycken om att du ska tillhandahålla toalett och möjlighet för att koka kaffe etc.


Och hur ska då arbetsgivaren kunna ta ansvar för arbetsmiljön?
Om det är med i kontraktet är det enkelt. Men hur löser man det om inte?
Jag har haft två större och två mindre jobb hemma sista året Inte ett pip om miljöregler.
 

iSolen.se

Guest
Inte samma, men det verkar finnas tydliga krav för byggarbetsplats.
Arbetsgivarens arbetsmiljöansvar sträcker sig hela vägen hem till dig.
Även om det är ett mindre jobb (som att lägga golv) brukar kontraket innehålla stycken om att du ska tillhandahålla toalett och möjlighet för att koka kaffe etc.


Och hur ska då arbetsgivaren kunna ta ansvar för arbetsmiljön?
Om det är med i kontraktet är det enkelt. Men hur löser man det om inte?
Jag tycker det är naturligt att skatteverket definierar vad som är en arbetsplats annorlunda än arbetsmiljöverket (finns det?) och datainspektionen.

Så därför tycker jag det är fel att i en övervakningsdiskussion plötsligt hänvisa till vad skatteverket anser vara en arbetsplats.
 

148637

Avslutat medlemskap
Hej!

Vi är mitt uppe i att bygga hus via totalentreprenad. Vi har satt upp en time lapse kamera i ett träd för att försöka fånga hela byggprocessen över ett halvårs tid ungefär. Nu till kruxet, byggentreprenören ställer sig negativt till att ha en kamera på tomten, även om den filmar vidvinkel och med 1-5 min mellan korten. Kan någon verkligen hindra oss, enligt lag, att sätta upp en kamera på vår egen tomt som fotar det som pågår där, oavsett om det är en byggarbetsplats eller inte? Och kan man verkligen ”claima” hela tomten ~3300m2) som byggarbetsplats? Vad gäller egentligen för regler och lagar för att kunna hävda att platsen är belagd med fotograferingsförbud?

/J
För det lagliga, ställ frågan till Datainspektionen! Du kan också fråga Arbetsmiljöverket om kameraövervakning kan vara något arbetsmiljöproblem.

Under tiden som du väntar på svaret därifrån så kan du fundera på hur du skall göra om du får besked om att det är lagligt. Är det så viktigt för dig att få en timelaps av bygget att du kan tänka dig att strunta i beskedet om att man inte vill att du gör så?
Är du/dina intressen viktigare än andras?
 
ANNONS