Annons

Nex-7 + zeiss 35mm C-biogon ej oändlig fokusering!

Produkter
(logga in för att koppla)

Shibbydude

Aktiv medlem
hej!

Har inskaffat en nex-7, en kowa adapter för leica M till nex, samt en zeiss 35mm 2,8 C biogon.

Idag när jag skulle ut och provskjuta kameran så märker jag till min besvikelse att det ej går att fokusera särskilt långt... (5-20m)

Märker även att närgränsen är runt 0,6 meter. Trots att det står 0,7 på objektivet...
Dvs , något är fel!


Undrar om det finns någon i Uppsalaområdet med en kamera med leica M gänga som kan prova mitt objektiv.
Vill utesluta att det är objektivet det är fel på.

/Johan
 
Det är nog förmodligen adaptern som det är fel på. Om den är aningen för tunn så förskjuts fokus och du kan inte fokusera till oändlighet. Det finns faktiskt en Leica M till NEX adapter tillverkad av Hawk's som man kan skjuta ut, för att kunna fokusera närmre när det behövs.

Men billigare adaptrar kan tyvärr variera en del i tjocklek, så det är inte ovanligt att man får en för tunn eller för tjock adapter. Jag vet inte hur bra adaptern du köpt ska vara, jag kan inte hitta någon information alls om den. Är du säker på att det är kowa som är tillverkare?
 
Billigare adaptrar kan variera i tjocklek, sant. Men ovanligt. Dock är det tvärtom, adapern som använts är för tjock. En för tunn adapter gör så att man fokusera en bit förbi oändlighetsfokus.
 
Har du ett skjutmått eller en mikrometer kan du kolla så att adaptern inte är tjockare än 9.75mm från anläggningsyta>anläggningsyta. Är den det är den för tjock.

Jag har svårt att tänka mig att tillverkaren av adaptern är SÅ inkompetent dock, så det har säkert skett något vid monteringen.
 
Har du ett skjutmått eller en mikrometer kan du kolla så att adaptern inte är tjockare än 9.75mm från anläggningsyta>anläggningsyta. Är den det är den för tjock.

Jag har svårt att tänka mig att tillverkaren av adaptern är SÅ inkompetent dock, så det har säkert skett något vid monteringen.

Hur menar du att det skett något vid monteringen ? Allt sitter jätte bra.
 
Men billigare adaptrar kan tyvärr variera en del i tjocklek, så det är inte ovanligt att man får en för tunn eller för tjock adapter. Jag vet inte hur bra adaptern du köpt ska vara, jag kan inte hitta någon information alls om den. Är du säker på att det är kowa som är tillverkare?

Är det verkligen så?
Jag har viserligen inte köpt en massa adaptrar och kontrollmätt, men de jag sett är tillverkade i eloxerad aluminium och svarvade. Gör man det i serietillverkning med dagens NC-maskiner så är det väldigt liten avvikelse från toleranser och det kostar ju inget. Kan inte tänka mig att det skulle skilja något, utan att de ligger inom nån hundradel i variation bara.


/Mats
 
Det är nog förmodligen adaptern som det är fel på. Om den är aningen för tunn så förskjuts fokus och du kan inte fokusera till oändlighet.

Om den är för tjock så kan du inte ställa skärpa på oändlighet och får samtidigt kortare närgräns.
jfr om du satt dit en väldigt tunn mellanring på vilken kamera som helst.

Har ett flertal billiga adaptrar till min Nex 7 o alla funkar som de ska.

Hälsn.

/Janne
www.helikopterbild.se
 
Är det verkligen så?
Jag har viserligen inte köpt en massa adaptrar och kontrollmätt, men de jag sett är tillverkade i eloxerad aluminium och svarvade. Gör man det i serietillverkning med dagens NC-maskiner så är det väldigt liten avvikelse från toleranser och det kostar ju inget. Kan inte tänka mig att det skulle skilja något, utan att de ligger inom nån hundradel i variation bara.
Som andra redan sagt så tänkte jag lite fel, adapter är givetvis för tjock om man inte får fokus till oändlighet. Men jo, jag tror att det är fullt möjligt att adaptern är för tjock. Jag har läst mycket om att använda NEX med adaptrar på diverse forum, och även om det säkert är ovanligt så händer det att adaptrar avviker en del från rätt mått. Jag har t.ex. läs om någon som hade problem med att fokusera till oändlighet, och det visade sig vara en klick färg för mycket på ena sidan. Många billigare adaptrar fokuserar faktiskt förbi oändlighet, eftersom det tillåter en viss variation i tjocklek vid tillverkning.

Tillverkaren i det här fallet är förresten kiwi, inte kowa :) Jag har själv en kiwi-adapter, C/Y till NEX, som fungerar som den ska. Kolla så att den är ordentligt ihopskruvad.
 
Har nu varit till en återförsäljare av dessa adaptrar.
Och provat 3 st helt nya.

Alla gav olika längsta fokusering, dock ingen som man kunde fokusera till oändlighet...

Ska prova skruva åt den när jag kommer hem.
Återkommer med bilder tagna med de olika adaptrarna.
 
Har nu varit till en återförsäljare av dessa adaptrar.
Och provat 3 st helt nya.

Alla gav olika längsta fokusering, dock ingen som man kunde fokusera till oändlighet...

Ska prova skruva åt den när jag kommer hem.
Återkommer med bilder tagna med de olika adaptrarna.

Skruva isär den helt först, och skrapa/putsa anläggningsytorna innan du spänner ihop...
 
Det behöver inte vara bara adaptern det är fel på. En del ZM-objektiv fokuserar inte till oändligt på en Leica M-kamera heller, då deras toleranser olyckligtvis är olika. Fokus kan dessutom ligga helt åt skogen, men det påverkar ju inte dig som fokuserar med hjälp av sensorn.

Var hittar man bra adaptarar från M till NEX i Sverige? Jag tänkte köpa en NEX-5N eller möjligen NEX-7, men det verkar helt omöjligt att få tag i allt från kamerahus till adapter och sökare:-/
 
Det behöver inte vara bara adaptern det är fel på. En del ZM-objektiv fokuserar inte till oändligt på en Leica M-kamera heller, då deras toleranser olyckligtvis är olika. Fokus kan dessutom ligga helt åt skogen, men det påverkar ju inte dig som fokuserar med hjälp av sensorn.

Var hittar man bra adaptarar från M till NEX i Sverige? Jag tänkte köpa en NEX-5N eller möjligen NEX-7, men det verkar helt omöjligt att få tag i allt från kamerahus till adapter och sökare:-/

Menar du att ett mekaniskt objektiv från carl zeiss från 2010 som kostar runt 7000:- nytt är felkonstruerat?

Det har jag väldigt svårt att acceptera. Såg du bilderna jag länkade ? Där jag tagit bild på samma motiv med 4 olika adaptrar?, klart det är fel på adaptern.

Cyberphoto köpte jag kameran!, det borde alla göra.
 
Menar du att ett mekaniskt objektiv från carl zeiss från 2010 som kostar runt 7000:- nytt är felkonstruerat?

Det har jag väldigt svårt att acceptera. Såg du bilderna jag länkade ? Där jag tagit bild på samma motiv med 4 olika adaptrar?, klart det är fel på adaptern.

Cyberphoto köpte jag kameran!, det borde alla göra.

Martin har helt rätt i att många objektiv måste efterjusteras till den mätsökarmekanism Leica använder. De (objektiven) är också byggda för att lätt kunna justeras i efterhand.

Men det DU fick, dvs att inte kunna fokusera bortanför 5-7m är inte ett fel som normalt sett ska finnas i objektivet. Att man kan se att objektivet låst på t.ex 250m är en sak - men 5?
 
Menar du att ett mekaniskt objektiv från carl zeiss från 2010 som kostar runt 7000:- nytt är felkonstruerat?
Nej, jag menar att Zeiss ZM inte nödvändigtvis fokuserar rätt på Leica-kameror. De är trots allt avsedda för Zeiss egen Ikon, även om bajonetten och fokussystemet är detsamma. Dock kan de ha helt olika toleranser. Detsamma gäller Voigtländer och deras Bessa-kameror, som också har M-bajonett.

Huruvida objektivet når fokus på oändligt handlar om s.k. kollimering. Alltså var innertuben (den "optiska cellen") befinner sig när man når fokussnäckans ändläge. Detta är justerbart men inget man gör i hemmet utan särskilda verktyg, tyvärr.

Så, även om du har en adapter som är helt perfekt så kan fokus ändå vara åt helsike, på grund av objektiven. Det svåra är att veta var felet faktiskt ligger eftersom det rör sig om tre olika prylar som alla har sina toleranser.
Du kan prova att skruva isär adaptern och se om det finns några shims att plocka bort, som i så fall gör adaptern tunnare och därmed tillåter fokusering på längre avstånd.

Själv har jag nu utrönat att min adapter från M till NEX-bajonetten tillåter fokus lååååångt bortom oändligt. Det ger mig en aning sämre närgräns än tänkt, men är förstås mindre problematiskt än motsatsen.
 
Nej, jag menar att Zeiss ZM inte nödvändigtvis fokuserar rätt på Leica-kameror. De är trots allt avsedda för Zeiss egen Ikon, även om bajonetten och fokussystemet är detsamma. Dock kan de ha helt olika toleranser. Detsamma gäller Voigtländer och deras Bessa-kameror, som också har M-bajonett.

Huruvida objektivet når fokus på oändligt handlar om s.k. kollimering. Alltså var innertuben (den "optiska cellen") befinner sig när man når fokussnäckans ändläge. Detta är justerbart men inget man gör i hemmet utan särskilda verktyg, tyvärr.

Så, även om du har en adapter som är helt perfekt så kan fokus ändå vara åt helsike, på grund av objektiven. Det svåra är att veta var felet faktiskt ligger eftersom det rör sig om tre olika prylar som alla har sina toleranser.
Du kan prova att skruva isär adaptern och se om det finns några shims att plocka bort, som i så fall gör adaptern tunnare och därmed tillåter fokusering på längre avstånd.

Själv har jag nu utrönat att min adapter från M till NEX-bajonetten tillåter fokus lååååångt bortom oändligt. Det ger mig en aning sämre närgräns än tänkt, men är förstås mindre problematiskt än motsatsen.

Ok!

Kreativ fotografi http://cms.kreativfotografi.se/ ska vattenslipa en adapter så att den blir exakt 9,75 mm. Om det trots detta ej blir oändlig fokus så får jag lämna in objektivet !
 
Själv har jag nu utrönat att min adapter från M till NEX-bajonetten tillåter fokus lååååångt bortom oändligt. Det ger mig en aning sämre närgräns än tänkt, men är förstås mindre problematiskt än motsatsen.

Har du alltså köpt en NEX nu, och vilken blev det?

Gissar att du kommer ha den i max ett halvår innan du lackar ur på ett eller annat igen ;)
 
Ok!

Kreativ fotografi http://cms.kreativfotografi.se/ ska vattenslipa en adapter så att den blir exakt 9,75 mm. Om det trots detta ej blir oändlig fokus så får jag lämna in objektivet !
Om man tittar på bilderna så ser de där Kiwi-adaptrarna riktigt usla ut måste jag säga. Har du mätt den adapter du hade?

Har du alltså köpt en NEX nu, och vilken blev det?
NEX-5N, mest för att dess sensor verkar vettigast med objektiv som har utgångspupillen nära sensorn. Jag ser dock betydligt oskarpare hörn med mitt Leica 28/2 än på M8, som ju har större sensor. Helt inom rimliga gränser dock, men det visar hur viktig sensorns konstruktion är.
Sen går det att använda en extern sökare. Jag letar efter en till vettigt pris, vilket tyvärr inte verkar finnas.

Gissar att du kommer ha den i max ett halvår innan du lackar ur på ett eller annat igen ;)
Säkerligen. Men så länge ingen gör en riktigt bra kamera för såna som jag så får jag undersöka det som finns:)
 
Hej!

Har nu fått adaptern nedslipad.
Objektivet kan nu fokusera mycket bättre än tidigare, men fortfarande ej till oändligt.


Vart vänder man sig för att få objektivet justerat?
Intervision sa nej.
 
ANNONS