Annons

Ngn i Sthlm som har G5 och kan berätta hur G5 hanteras?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulf Hermod

Aktiv medlem
Har i januari -06 skaffat mig en Canon Powershot G5, och är mycket förtjust i den.
Men jag tycker manualen är mastig - den känns som ett krävande hinder som måste passeras innan kamerans finesser och inställningsmöjligheter kan användas. Det måste finnas en genväg till praktisk fotografering!

Jag skulle behöva lite praktisk-pedagogisk vägledning av dig som är hemtam med din G5 och kan berätta/instruera hur man bäst hanterar den.
Kanske du rentav bor i närheten av Stockholm? Själv bor jag i Solna.

Vi ska resa till Umbrien i april, så innan dess vill jag lära mig hur jag utnyttjar denna fina kamera!

Hej. Kul att du har G5, den hade jag något år och den gav mig jättefina resultat.
Tja, vad är det för typ av fotografering du avser använda kameran till? Modell/Porträtt/Landskap?
Även om manualen är "mastig" så är det värt besväret, hoppa till de avsnitten i boken där de belyser det som du skall fotografera.

Tack för svar, från Hbg (där jag växte upp...)!

Motiv? Ja, i Italien lär det nog bli mest landskap, gränder, torg, folk - kort sagt: umbrisk atmosfär. Förhoppningsvis även lite kvälls- och nattbilder.

Ska det bli porträtt, tror jag att jag dammar av OM-1:an med 85/2.0...
Kanske jag med tiden kan lära mig att använda G5 till porträttbilder, dvs med begränsat skärpedjup.

Det finns suveräna "färdiginställningar" på G5:an, med olika motivprogram. De använde jag mig av och de fungerade mycket bra. Sedan att använda sig av "nattläget" med blixt så både bakgrund och huvudmotiv blir korrekt belyst använde jag mycket också, se bara till att ha stativ.

Hade du haft vägarna förbi Göteborg kunde du fått en snabbvisning av mig. Har haft min G5:a i över 2 år och är fortfarande nöjd med den. En mycket trevlig resekamrat. Det enda jag börjar längta efter nu är lite högre upplösning för de där bilderna man vill dra ut större än 40*30cm.

ANNONS