Annons

Ni som använder Nikoor 12-24, fixar ni CA?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag har fått ett mycket bra erbjudande av en kompis att köpa hans Nikkor 12-2-4 och har slagit till. SÅ äntligen kan jag fotografera hus som jag vill!

Om man studerar några mätningar så ser man att det finns litet färgbrytningsfel (CA) hos optiken, men frågan är om detta behöver fixas i digitallabbet eller inte. Hur gör ni som har en sådan 12-24:a?

Givetvis kan jag bara fotografera och studera resultatet, men just CA tycker jag är litet lurigt; den syns inte förrän den tas bort!

Optiken är på väg med posten, detta ska bli kul!

Per.

PS. Och dist vid 12mm, försöker ni fixa den? DS

Utan att vara Nikonanvändare så tycker jag ändå att det enda rätta i din situation är att fota först, bedöma resultatet om du anser att något behöver fixas alls, och sedan fixa :)

"If it ain't broken, don't fix it!"

Använder du Nikons dedikerade progamvaror så fixas det automatiskt :)

FOTO gjorde för något år sedan ett "test" av just CA på 12-24. Visst fanns det där men det syndes först på väldigt stora utskrifter. Visst, nu är alla olika känsliga för sådana här störningar men jag har i alla fall aldrig brytt mig och jag brukar anses som rätt petig

Men testa för säkerhets skull. Måste finnas massor av testbilder att leka med på internet

Du kommer bli nöjd med objektivet. Visst CA finns där, men det gör det på dina andra objektiv också.
Fixa elle rinte är nog en kombination av smaksak/petighet och storlek på dina slutgiltiga bilder.

Dist på 12 mm kommer du att märka beroende på motiv men den är ju lätt att fixa i PS

Tack för era kommentarer!

Visst har ni rätt, man ska inte laga något som inte är trasigt, men ni vet hur det är: det finns en gnagande känsla av att det kanske kan bli ännu bättre med lite handpåläggning! Jag ska givetvis fotografera först, och döma själv sedan.

Jag är väldigt förtjust i verktyg som körs från kommandoraden i min linuxmaskin och tänkte leta upp vad som finns på det området både för CA och dist. Om det finns något, är det ju en smal sak att skriva ett skript som letar upp alla bilder i en katalog som tagits med vidvinkeln och operera på dessa. Efter backup, nota bene!

Jag ser verkligen fram emot att provköra, och känner mig litet som en femtonåring som väntar på moppeleverans!

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto