Annons

Ni som köpt D1H - Vad tycker ni om er kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

schaki

Aktiv medlem
Jag kan börja.
Köpte min begagnad i Sept 06 och är mycket nöjd med den.

+ Lågt brus på högre iso, handhavandet och snabbhet.
+ Vetttigt stöd för MF-optik, ljus och hyggligt stor sökare.
+ Snabb intern AF-motor och framförw allt säker.

-Ej löstagbart grepp, orginalBatterierna.
-Äldre blixtSystem än på D70 (använder inte blixt, så för mig spelar det mindre roll).

jag gillar den!

+
ordentlig kamera
vertikalgrepp
snabb AF
snabb seriebildstagning
många externa reglage (ljusmätning, fokus mm)
belyst top-lcd
funkar med MF-objektiv. dock måste jag hjula in +1.7 exp. komp. föratt få rätt exponerade bilder (med min nikon 75-150/3.5 och 105/2.5)
2.65 MP
kan justera iso i 1/3 steg

-
Ingen auto-iso!! (nu vet jag hur canon-ägare har det...)
batterierna
brusigare än min D50
vitbalansen
sämre layout för knapparna på baksidan än på t.ex D50
mode-knapp istället för programvalsratt (smidigare på konserter om man vill byta mellan A/P och S läge.)
2.65 MP

tomasbz skrev:
Du glömde 20 minus till.....

Skulle gärna vilja höra vilka 20 minus det var du tänkte på. Jag har inte ägt min D1H så värst länge och har inte hunnit plåta jättemycket med den ännu. Jag anser i varjefall att den är väl iklass bildmässigt med kameror som D2Hs och kanske t.o.m. bättre än D2H (har jämfört med D2H). På internationella forum som det på dpreview är man minst sagt lyrisk över vad D1H:n presterar, främst i jämförelse med D2H när det gäller aspekter som brusnivåer på högre ljuskänslighet och liknande.
Jag köpte kameran p.g.a. att jag var ute efter ett billigt alternativ för sportfotografering då jag kommer att plåta en hel del friidrott och andra sporter i sommar för olika föreningar. D1H imponerar på mig när det gäller AF-hastighet och handahavande. För dom som vill prova på hur det är att plåta med ett proffshus är D1H ett ypperligt alternativ i mina ögon. Jag har dessutom blivit informerad om att scandinavian photo kommer att få in ett antal demokörda proffshus, däribland D1H, från nikon inom kort. Förra gången de sålde ut D1H gick de för 2500 kr så håll utkik ni som funderar på att köpa.

/Martin

Martin Nilsson skrev:
Jag har dessutom blivit informerad om att scandinavian photo kommer att få in ett antal demokörda proffshus, däribland D1H, från nikon inom kort. Förra gången de sålde ut D1H gick de för 2500 kr så håll utkik ni som funderar på att köpa.

/Martin

hmm, låter ju intressant, men hade de inte utförsäljning ganska nyligen på just demokörda proffskameror från Nikon?

Är det en ny omgång med utförsäljning?

mvh Johan

Martin Nilsson skrev:
På internationella forum som det på dpreview är man minst sagt lyrisk över vad D1H:n presterar, främst i jämförelse med D2H när det gäller aspekter som brusnivåer på högre ljuskänslighet och liknande.
/Martin

Det är väl isåfall den enda punkten D1H är bättre (om man nu har extremt behov av att plåta på höga ISO).Annars är D2H huset överlägset på precis allt.

Men ett trevligt kamerahus, absolut.

Johan Ahlbom skrev:

Är det en ny omgång med utförsäljning?

mvh Johan

Det var en säljare på Scandinavian som nämnde det när jag ringde dit för att få information om ett begagnat objektiv. Övriga modeller som skulle komma in från nikon var enligt honom D1, D2X och D2H. Vid förra omgången hade de ju riktigt bra priser.

D Nilsson skrev:
Det är väl isåfall den enda punkten D1H är bättre (om man nu har extremt behov av att plåta på höga ISO).Annars är D2H huset överlägset på precis allt.

Men ett trevligt kamerahus, absolut.

Jo, det har du nog rätt i...D2-husen har en underbar ergonomi. Det jag försökte säga var att per krona är D1H ett fantastiskt fynd. Min demokörda D1H gav jag 3000kr för. I mina ögon är inte fördelarna med D2H:n värda de extra 7000kr som man ju får ge för ett fint ex. Men självklart beror detta på vad man har för krav och behov som fotograf.

MVH/Martin

ANNONS
Götaplatsens Foto