Annons

Nik software -uppdatering orsakar fel

Produkter
(logga in för att koppla)

Jorgen_S

Aktiv medlem
Vi är säkert flera som upptäckt senaste dygnet att Nik software (Color Efex, Silver Efex mfl) inte fungerar vid uppstart av Photoshop. Man får felmeddelande att en dll-fil saknas. Det tycks vara ett allmänt problem som uppstått efter att Google (som numera äger Nik) pushat ut en uppdatering, där man även lagt till en plug-in "Analog Efex Pro". Efter detta fungerar ingenting längre.
Svaret som flera användare fått från supporten är att installera programpaketet på nytt. Man ska inte behöva avinstallera gamla programmen, bara installera trial-versionen från deras hemsida så uppdateras den gamla installationen. Funkade för mig i alla fall.
Klumpig uppdatering av Google kan man tycka. Och inte helt kul att saker sker i ens dator utan att man informeras...

Jag använde Nik senast idag, men jag har inte råkat ut för problemet. Hur initieras uppgraderingen?

Den initieras automatiskt. Vet inte om det gäller alla versioner av Nik. Jag har hela programsviten som man kan köpa rabatterat sedan i våras. Har även en gammal version av bara Silver Efex och den påverkades inte av den automatiska uppdateringen.

Jag använde Nik senast idag, men jag har inte råkat ut för problemet. Hur initieras uppgraderingen?

Jag fick problem med några programnycklar efter en ominstallation och mailade Nik, och ganska snart skickade de en länk till en uppdaterad version av deras kollektion.
Superservice, och så fick jag mer än jag förväntade mig.

Dock varnar de att mailsvaren kunde dröja ett par dagar vill jag minnas på grund av högt tryck, men de var snabbare än de trodde själv.

Den initieras automatiskt. Vet inte om det gäller alla versioner av Nik. Jag har hela programsviten som man kan köpa rabatterat sedan i våras. Har även en gammal version av bara Silver Efex och den påverkades inte av den automatiska uppdateringen.

Aha, ja, jag använder Nik nästan varje dag och har inte stött på de problemen hittills.

ANNONS
Götaplatsens Foto