Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Nikkor 1.4

Produkter
(logga in för att koppla)

Hakancar

Avslutat medlemskap
Hej!

Mitt nikkor 1.4 (ca 20 år) har gått i sönder och man vill ha ca 2000 SEK för att laga det. Vad tycker ni, är det värt att laga eller ska jag skippa?

Tack på förhand.

MVH/Håkan

Verkar lite dyrt.
Vad är sönder?
Vad är det för ett objektiv?

Tillägg: Om det är ett 50mm så är jag intresserad av den, behöver lite reservdelar.

Det blev nog lite fel. Jag var alltför snabb att regisrera inlägget.

Objektivet är ett 50mm och exakt vad som är fel vet jag inte. Det har åkt i golvet ihop med min 801:a vid ett tillfälle för många år sedan.

Håkan

Jag sålde nyss mitt 4 år gamla för 2250kr, så mitt råd är nog att leta upp ett begagnat... :)

Det vet jag inte, men mitt var det f.n. modernaste AF 50/1,4D och det fick jag alltså ut 2250kr (eller 65% av nypriset, om man så vill). Ett manuellt och mycket äldre borde ju kosta mindre.

Jag köpte ett icke-AI för 600:-.Har sett att AI versioner har gått för nån hundralapp mer på tradera.

Jag fick 600kr (tror jag det var) för en MF 50/1,8 för ett par år sedan.

Tror faktiskt priserna på åtminstone den lite exklusivare Ai-optiken "hålls uppe" en del av att även en storsäljare som D200 har fullt stöd för manuell optik.

jorgene skrev:

Tror faktiskt priserna på åtminstone den lite exklusivare Ai-optiken "hålls uppe" en del av att även en storsäljare som D200 har fullt stöd för manuell optik.

Priset skulle kunna va ännu högre om det inte vore för D70 och D100 med obefintlig ljusmätning och mikroskop-sökare.
Även D40 och D80 bidrar till en viss del där.

Vi får nog ljusmätning, av på budgethusen vad det lider. Om inte annat när Pentax som redan erbjuder det börjar konkurrera på allvar.

schaki skrev:
Vi får nog ljusmätning, av på budgethusen vad det lider. Om inte annat när Pentax som redan erbjuder det börjar konkurrera på allvar.
Det tror jag aldrig kommer att hända hos Nikon. Att använda gammal MF-optik på dagens DSLR:er är nog ändå en ganska nischad företeelse, som nära nog uteslutande hör hemma hos avancerade amatörer "och uppåt". Kan du se den typiske D40-fotografen framför dig, springa och fokusera manuellt på semesterresan eller när lillkillen spelar match?

Ser ingen som helst anledning till att dessa features skall belasta priset på kameror som t.ex. D70 och D40. I stort sett ingen i den målgruppen kommer att använda finessen. Men alla skall betala?

ANNONS
Götaplatsens Foto