Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Nikkor 18-200VR fokusproblem med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Hej,

har efter mycken möda lyckats införskaffa mig 18-200 objektivet och det är fantastiskt!

...tills jag fotar med blixten, inbyggda eller med SB-800 kvittar. 50% av bilderna bakfokuserar kraftigt med suddigt OCH överexponerat motiv (överexponeringen är givetvis en effekt av att kamenan doserar blixten efter fokusavståndet).

Bakgrunden är oftast perfekt exponerad och skarp. Provade samma motiv med 18-70 på samma avstånd och brännvidd, då funkar allt.

Vad är det som pågår?

Använder en D70.

Tacksam för synpunkter. Hoppas jag gör något fel men tror det är fel på objektivet.

Har kollat lite mer, verkar som om den tvekar oftare om motivet är väldigt ljust eller mörkt. Gamla 18-70 funkar i princip jämt.

Någon annan som har ngn erfarenhet?

Kollat ännu mer, det verkar inte vara blixten alls.

Objektivet har ofta problem att fokusera i vidvinkelläget.

Senast ändrad:
Hittade lösningen. Nikon D70 måste ha nyaste firmware. Taknade ner version 2 av både A och B programvaran och det löste problemet helt.

Nu kommer 18-200 få full pott.

ANNONS
Götaplatsens Foto