Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NIKKOR 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR till D800?

Produkter
(logga in för att koppla)

k.wos

Aktiv medlem
Hej.

Är det dumt att köpa en AF-S NIKKOR 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR till D800E?

Har funderat på 24-70 mm men den är så jävla tung, vet inte om min handled klarar av den.

Alternativ någon annan vidvinkel zoom eller fast objektiv, något ni kan rekommendera. Ekonomin är ju inte heller så bra för tillfället så gärna billigare alternativ än 24-70 mm fast kvaliteten är ju ändå viktigt.

Nu har jag en AF-S 85/1,8G som jag tycker fungerar bra med mina konstnärliga projekt men inte när jag fotar mina barn speciellt inomhus då behövs mer vidvinkel och en snabbar fokus skulle vara bra.

Kan tillägga att jag främst fotar mina egna konstprojekt,
 
Jo då, vill man ha vidvinkel är AF-S 18-35 bra. Vill du ha en normalzoom är 24-85 VR bättre. De är ungefär lika bra på den vinkel de är avsedda för. Det är en fråga om vad man behöver bäst. 24-85 har en del distorsion, men det går att efterbehandla. D u finns en hel del beg 24-85 VR för runt 4.500 medan 18-35 hamnar på ca 4000:- beg.
 
Alltså, ska du fota rörliga barn inomhus så lär du (förutom snabb AF) också behöva stor bländare. Då försvinner alla vidvinkelzoomar inom rimlig prisklass. Kolla i så fall på AF-S 50 1.8 eller AF-S 35 1.8 (Den nya som inte har DX i namnet) varav båda har rimlig AF-hastighet.
 
Visserligen har Nikons 50/1,8 och 1,4 stora bländare, men p g a att hela linspsket flyttas så är AF inte snabb ändå. Dessutom så fokuserar de äldre med skruvgänga snabbare faktiskt men är inte lika skarpa. Skulle tro att i hyfsad inomhusbelysning att AF i 24-85 räcker. Sedan kör man i S läge och sätter snabb slutartid, låg ISO och studsar blixten så att den korta brinntiden och lågt bidrag från lamljus fryser rörelser. Man tar alltså INTE högt ISO för då bidrar blixten med en mindre del av ljuset och rörliga barn smetas ut i blandljuset.
 
Om man bara kollar på brännvidden så tror jag 24-85 skulle passa mig bäst. Jag fotar också en del arkitektur i mina konstprojekt och där funkar inte 85 så bra alla gånger. Med 24-85 skulle jag kanske kunna sälja 85 men ändå ha lite mer valmöjligheter än innan.

50 skulle nog funka bra på barn, det är ungefär med det jag brukar foto med min canon 5d där har jag 24-70 men skulle nog ändå föredra lite mer vidvinkel ändå behöver även komplettera till mina konstprojekt som egentligen är lite viktigare än att fota barn men jag vill ha det lite bättre än nu för fina bilder på barnen är ju också viktigt.

Rent bildkvalitetmässigt vilket är då bäst, jag gör ju stora förstoringar.
 
Sälj inte 85:an den är en härlig kort tele och porträttglugg.

Även en billig 50:a slår t o m 24-70/2,8 vid motsvarande bländare i skärpa, för att inte tala om 24-85 VR. Vad man betalar för med zoomen är flexibilitet.

En fast brännvidd som i dessa fall ger möjlighet till tunnare skärpedjup och snyggare oskärpa f u lägre distorsion.

85:an som porträttobjektiv ersätts inte av 24-85 för detta.

Skall du köpa Nikon 50/1,8 eller 1,4 köp AF-S varianterna. De är skarpare och har snyggare oskärpa än föregångarna, det är bara i autofokushastighet som de äldre med skruvdrift lär vara snabbare på din kamera. Både 1,8:an och 1,4:an är ungefär lika skarpa men 1,4:an ger tunnare och öven snyggare oskärpa enl en ganska bred konsensus. Så det blir en fråga om pris kontra hur du värderar dessa prestanda.
 
Beganat

Hej.

Är det dumt att köpa en AF-S NIKKOR 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR till D800E?

Har funderat på 24-70 mm men den är så jävla tung, vet inte om min handled klarar av den.

Alternativ någon annan vidvinkel zoom eller fast objektiv, något ni kan rekommendera. Ekonomin är ju inte heller så bra för tillfället så gärna billigare alternativ än 24-70 mm fast kvaliteten är ju ändå viktigt.

Nu har jag en AF-S 85/1,8G som jag tycker fungerar bra med mina konstnärliga projekt men inte när jag fotar mina barn speciellt inomhus då behövs mer vidvinkel och en snabbar fokus skulle vara bra.

Kan tillägga att jag främst fotar mina egna konstprojekt,


En begagnad 35-70/2,8 rekommenderas. Finfin optik till jättelågt pris, går att hitta på Tradera o Blocket. Jag är jättenöjda med mitt, favvisoptiken. Nån kommer säga nåt om autofokus o snabbhet, då säger jag att hitta nåt snabbare än vallhundar som jagar varandra och ändrar riktning blixtsnabbt, jag har inga problem fota dem
 
Oj vad billig Nikon 50/1,8 var, kan den verkligen vara bra? Då skulle jag även kunna ha råd med en 18-35mm f/3.5-4.5 G.

Ok ska läsa lite om 35-70/2,8

Nu har ju svårt att bestämma mig.
 
Oj vad billig Nikon 50/1,8 var, kan den verkligen vara bra? Då skulle jag även kunna ha råd med en 18-35mm f/3.5-4.5 G.

Ok ska läsa lite om 35-70/2,8

Nu har ju svårt att bestämma mig.

50 1.8 (nya AF-S) är inte bara prisvärd, utan väldigt bra. Dess optiska egenskaper håller hög klass och fokushastigheten är helt okej!
 
ANNONS