Annons

nikkor 400/3.5 till D80

Produkter
(logga in för att koppla)

Goro

Aktiv medlem
Undrar om man får ngn sorts fungerande ljusmätning från ett nikkor ed-if 400/3.5 på en D80 ?
Några andra funderingar kring kombinationen ?

//Gustaf

sant... var rädd för det...
Men rent allmänt skulle jag väl kunna lära mig att läsa av histogrammet bättre för att kunna exponera rätt ? Eller är det tillräckligt exakt?

Histogrammet ger dig mycket bättre precision än någon ljusmätare, speciellt om du använder RGB-histogrammet. Nackdelen är ju förstås att det kräver testskott och tar lite längre tid, så det funkar ju inte om du behöver skjuta snabbt mot t ex levande djur. Men för mer stationär fotografi är det ju inga problem.

Goro skrev:
sant... var rädd för det...
Men rent allmänt skulle jag väl kunna lära mig att läsa av histogrammet bättre för att kunna exponera rätt ? Eller är det tillräckligt exakt?

Jovisst. Som Jim sagt, så är det egentligen bättre precision i histogrammet.

Jag gör det enkelt för mig, jag försöker få största möjliga sammanlagd yta på histogrammet, det brukar bli rätt bra. En annan teknik kan vara att dra upp exponering tills det klipper och dra ner ett halvt steg. Eller låta det klippa i en liten del av högdagrarna.

Välj ut några motiv och pröva själv, vetja! Du kan ju köra manuellt på vilket objektiv som helst. Jämför din manuella metod med vad automatiken föreslår så ser du att man oftast kommer till ungefär samma resultat, utom kanske i extrema situationer.

Per.

PS. ...och du kan ju göra tvärtom också: ta en trave bilder med automatik och lär dig hur histogrammet bör se ut vid olika situationer. DS

perstromgren skrev:

Jag gör det enkelt för mig, jag försöker få största möjliga sammanlagd yta på histogrammet, det brukar bli rätt bra. En annan teknik kan vara att dra upp exponering tills det klipper och dra ner ett halvt steg. Eller låta det klippa i en liten del av högdagrarna.

Välj ut några motiv och pröva själv, vetja! Du kan ju köra manuellt på vilket objektiv som helst. Jämför din manuella metod med vad automatiken föreslår så ser du att man oftast kommer till ungefär samma resultat, utom kanske i extrema situationer.

Per.

PS. ...och du kan ju göra tvärtom också: ta en trave bilder med automatik och lär dig hur histogrammet bör se ut vid olika situationer. DS

tack per, hade tänkt ta mig tid till att göra det idag... tentaperioden är över för min del så nu har jag plötsligt massa tid igen...

j_s skrev:
Det är väl ett AI eller AIS-S? Då får du inte ljusmätning på en D80.

Det är inte ett ai-p då? Nikon släppte en serie superteleobjektiv som var manuellfokuserade men hade ändå viss elektrisk kontakt med kamerahuset (de hade alltså ett chip i sig) och dessa benämndes ai-p. Jag är iofs inte säker på om du även om det är ett ai-p objektiv kan få ljusmätning på en d80.

ekeponken skrev:
Det är inte ett ai-p då? Nikon släppte en serie superteleobjektiv som var manuellfokuserade men hade ändå viss elektrisk kontakt med kamerahuset (de hade alltså ett chip i sig) och dessa benämndes ai-p. Jag är iofs inte säker på om du även om det är ett ai-p objektiv kan få ljusmätning på en d80.

Är ganska säker på att det inte är ett ai-p... Har inte hört talas om fler sådana förutom 500/4P, o men den får man full automatik på alla kameror, inkl 3D matrixmätning...

Bare 45/2.8, 500/4 og 1200-1700/5.6-8 er Ai-P, mens 85 PC-Nikkor er Ai-G (en variant av Ai-P). Nikkor 400/3.5 er et rent manuelt objektiv og har ikke CPU.

Med en CPU i objektivet kan du få lysmåling med alle Nikon kameraer. Nikkor 400/3.5 er blant de enkleste å montere en CPU i, fordi det er masser av plass innvendig.Jeg har brukt min 400/3.5 med CPU i åresvis på ulike DSLR med full matrikslysmåling.

Jeg vil bare anbefale å vurdere CPU-modifisering hvis objektivet er AIS, dersom det skal brukes på en D80 eller liknende. Et AI-objektiv vil ikke være kompabibelt selv med CPU pga måten nedblendingen skjer på sammenliknet med hva objektivet "forteller" kameraets lysmåler. På en D200 eller tilsvarende hvor du kan programmere at blenderinnstillingen skjer på selve objektivet spiller AI/AIS ingen rolle.

En 500/4 Ai-P gir ikke 3D matriksmåling fordi objektivet ikke leverer distanseinformasjon (er ikke "D").

ANNONS
Götaplatsens Foto