Annons

Nikkor spegel 500 mm f/5

Produkter
(logga in för att koppla)

Totte_h

Ny medlem
Hej
Är det någon som har någon erfarenhet av den här gamla spegeltelen? Funkar det på min D700? Jag har läste mycket om olika spegeltelen och det verkar vara lite sådär med skärpa. Är intresserad av att använda det till bla fota månen.
/Thomas

Just det spegeltelet känner jag inte till jag har 500mm/f8 C-varianten. Spegeltelen är rent generellt superskarpa, men kontrastfattiga. Jag har fått många fina månbilder med mitt spegeltele.

/Karl

Tack för svaret!
Såg att det ska tillhöra några olikfärgade filter. Vad används dom till och måste man ha dom?
Läste någonstans att utan dom kan det bli svårt med fokuspunkten men jag tycker det låter konstigt för det är väl bara filter och ingen lins

/Thomas

Tack för svaret!
Läste någonstans att utan dom kan det bli svårt med fokuspunkten men jag tycker det låter konstigt för det är väl bara filter och ingen lins
Det bakre filtret är en del av objektivets konstruktion och utan filter kan du troligen inte fokusera på oändligt. Ska finnas med ett klart filter motsvarande UV.

Objektivet slutade att tillverkas 1968 så det är en antikvitet du hittat. Aldrig testat själv med kommentarer på nätet höjer väl inte direkt Nikkor 500/5 reflex till skyarna men vore ju kul att testa.

Tack för svaret!
Såg att det ska tillhöra några olikfärgade filter. Vad används dom till och måste man ha dom?

/Thomas

Filtret bör alltid vara på bak för att se till att objektivet inte fylls med damm. Jag tror inte mitt filter är någon "lins" av något slag utan bara damm-filter.

/Karl

Filtret bör alltid vara på bak för att se till att objektivet inte fylls med damm. Jag tror inte mitt filter är någon "lins" av något slag utan bara damm-filter.
Fast där tror jag nog annorlunda. På mitt fisheye 16/2,8 finns också bakre filter. Det måste sitta på plats för att objektivet ska prestera korrekt rent optiskt.

Det finns faktiskt ett Nikkor 500/5 reflex på Ebay just nu för 5000 kr: http://www.ebay.com.sg/itm/Nikon-Re...mera_Lenses&hash=item484811ba67#ht_1469wt_922

Kan bli ett fynd alltså.....

Men det är utropspriset som är 2500kr med 0 bud. Själv skulle jag inte köpa detta objektiv ens för 2500kr förutom möjligen som kul samlarobjekt.

Hej
Är det någon som har någon erfarenhet av den här gamla spegeltelen? Funkar det på min D700? Jag har läste mycket om olika spegeltelen och det verkar vara lite sådär med skärpa. Är intresserad av att använda det till bla fota månen.
/Thomas

Det är väl risk att 500/5 inte passar på en D700 utan modifiering eftersom det är pre-AI.
Jag har ett 500/8, den senaste versionen med oranga linjen och den funkar förstås på min D2 och förmodligen flera andra digitalhus. Det är väldigt svårt att ställa skärpan manuellt. Skärpedjupet är mycket kort. Har också testat med TC-16 som gör att manuella objektiv kan användas som AF, men AF funkar inte så bra, mycket pga ljusstyrkan (f8) som är för mörkt enligt instruktionerna. I Dx motsvarar objektivet 750 mm vilket gör även ett stadigt stativ uppfattas som vingligt.

Som sagt är nog ett 500/5 från 60-talet mer ett samlarobjekt(iv).

ANNONS
Götaplatsens Foto