Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikonönskelista inför 2013

Produkter
(logga in för att koppla)

FlyerOne

Aktiv medlem
Och datorn ger bättre bilder ur Photoshop om man avinstallerar Premiere, eller hur?
Hehe - nä, generaliseringar gäller ju aldrig till 100%. Även om det ofta blir kompromisser så finns det ju som bekant åtskilliga grejer som klarar två eller fler saker utan några som helst kompromisser.

Även rena stillbildskameror innehåller MASSOR av kompromisser, beroende på tilltänkta användningsområden och målgrupper.

Team Member, vad har du funnit vara sämre med D800 pga dess videofilmningsmöjligheter?
.
 

Team Member

Aktiv medlem
Hehe - nä, generaliseringar gäller ju aldrig till 100%. Även om det ofta blir kompromisser så finns det ju som bekant åtskilliga grejer som klarar två eller fler saker utan några som helst kompromisser.

Även rena stillbildskameror innehåller MASSOR av kompromisser, beroende på tilltänkta användningsområden och målgrupper.

Team Member, vad har du funnit vara sämre med D800 pga dess videofilmningsmöjligheter?
.
Jag har inte funnit nåt som är sämre då jag inte har en D800 utan filmfunktion.

Däremot så filmar jag inte.....jag fotar.

Priset hade kanske kunnat sänkas om man slapp filmfunktion, det hade säkerligen gått att pressa ut lite mer utav kameran om teknikerna fick koncentrera sig på att endast skapa en kamera för just foto.

Vad vet jag, det här var ju en önsketråd......så jag önskar.
 

afe

Aktiv medlem
Just filmfunktionen gör nog ingen större skillnad på priset då det sköts i mjukvaran, så en version utan skulle inte bli billigare att tillverka.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Just filmfunktionen gör nog ingen större skillnad på priset då det sköts i mjukvaran, så en version utan skulle inte bli billigare att tillverka.
Jag har också svårt att förstå det här att det skulle vara något dåligt att ha filmfunktion. D800 är ju inte dyrare med tre gånger fler pixlar och filmfunktion än vad D700 var på sin tid. Eftersom det är en utpräglad "frilanskamera" - dvs mångsidig till rimligt pris, så räcker det med att man får ett filmklipp sålt en gång, så lär alla hypotetiska prishöjningar ha jämnats ut flera gånger om.
 

nonno

Aktiv medlem
Jag har inte läst alla inlägg i tråden, men en motsvarighet till Canons kommande EF 200-400/4 L IS USM Extender 1,4x skulle jag vilja ha för användning på både DX- och FX-hus. Skulle Nikkor-varianten sedan inte bli så hiskeligt mycket dyrare än Canons äldre EF 200 - 400, skulle det ju vara något att drömma om. ;-)
/Nonno
 

afe

Aktiv medlem
Jag har inte läst alla inlägg i tråden, men en motsvarighet till Canons kommande EF 200-400/4 L IS USM Extender 1,4x skulle jag vilja ha för användning på både DX- och FX-hus. Skulle Nikkor-varianten sedan inte bli så hiskeligt mycket dyrare än Canons äldre EF 200 - 400, skulle det ju vara något att drömma om. ;-)
/Nonno
Canon har inget äldre 200-400, och det var inte så länge sedan Nikon uppdaterade sin ...
 

nonno

Aktiv medlem
Canon har inget äldre 200-400, och det var inte så länge sedan Nikon uppdaterade sin ...
Tack för att du rättade mig. Jag är nog bara lite för trött i kväll och skrev fel...*rodnar*...
Det var gluggen Canon EF 100 - 400/4,5-5,6L IS USM jag menade, men skrev något helt annat. Det är en sådan motsvarighet jag önskar att Nikon också hade. Canons 100 - 400 har ju fått bra omdömen både av fotografer och i tester. Gluggen är heller inte jättedyr.
Nikon har ju gluggen AF 80 - 400/4,5-5,6D VR som inte verkar vara lika uppskattad bland Nikon-folket som EF 100 - 400/4,5-5,6L IS USM är bland Canon-folket. Jag har ett Canon-kamerahus som jag använder någon gång ibland, och brukar då låna min pojkväns 100 - 400. Det är en glugg som verkligen är rolig att använda.
/Nonno
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Dags för en ny firmware till D800/E står på min önskelista.
Samt VR på 24-70 F/2.8 vore fint.
Snabbare hantering av inlämnade kamror är också något Nikon borde fixa.

Gott nytt år !
/LEE
 

Svela

Medlem
Är det någon som har koll på när nya produkter brukar släppas? Kommer de oregelbundet eller är det vid vissa tidpunkter på året?
 
ANNONS