Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 1 J2?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sven_Sven

Aktiv medlem
Min fru vill ha en ny kamera i julklapp. Toppen tänkte jag och gick för att köpa en Canon EOS M, men blev besviken på den långsamma fokuseringen. Bredvid låg en Nikon 1 J2 och den kändes mycket snabbare.

Kameran ska användas till familjefotografering, dvs allt från Luciatåg till hundar, barn och stränder. Prioriteringarna är:
- Snabb autofokus/avtryck
- Bra bildkvalitet (rimligt bra även i dåligt ljus)
- Smidig att ta med

Eftersom jag har dålig koll på Nikon tänkte jag be er om råd som känner märket. Är J2 en populär kamera som levererar bra bildkvalitet? Vilket objektiv är trevligast/bäst? Är det någon annan kameramodell som är mer prisvärd för användningsområdet?

Hälsningar Niklas

Men varför inte köpa V1? Den har den högupplösta skärmen OCH en EVF sökare. Den inbyggda blixten i J1/J1 är ändå av begränsat värde då synkhastigheten i J1/J2 bara är 1/60 sek. D v s att den inbyggda blixten inte fungerar som upplättningsblixt utomhus och rak blixt är väldigt tråkig inomhus. V1+10-30 kostar ca 3300:-. Blixten SB-N5 till V1 som går att studsa i taket för bättre ljus ligger på ca 1000:-. V1 har en synkhastighet på
1/250 sek så blixten fungerar som upplättningsblixt utomhus (om man väljer mekanisk slutare med F knappen).

Tack igen för ett bra inspel! Jag ska gå och kolla i butiken under lunchen. En V1 + blixt låter prisvärt och bildkvalitetssvettigt.

Då är julklappen fixad: Nikon 1 V1 med objektiven 10-30 och 30-110 samt en SB-N5 blixt.

Fick först utförsäljningsrabatt och sedan av någon konstig anledning gav mitt kreditkort ytterligare rabatt. Så jag fick allt för 3000 kr. Känns som ett väldigt prisvärt köp!

Stort tack för inspel till Stefan och Fredrik!

broadway.com.hk i Hongkong där jag bor. Handlade med ett HSBC Visa kort. pris 3462 HKD vilket blir ca 3000 kr.

Butikspriset var ca 5000 kr (sen kom kortrabatten till). Vanligtvis brukar kameror och objektiv vara ca 25% billigare här än i sverige och det kan väl stämma även i detta fallet. Säkert finns det gott om rabatterbjudanden på V1 även i Sverige nu.

ANNONS
Götaplatsens Foto