Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Nikon 17-55/2.8 på Nikon D300 med AF-finjustering.

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte justerat ännu men har definitivt AF-problem med rubr. kombination.

En del bilder är dock skarpa och andra urusla så en fast justering verkar inte vara rätt medicin.

Har också noterat att View NX visar samma fokuspunkt som användes vid fototillfället medan Capture NX visar en annan. Ingen skärpa i någon av punkterna dock.

Kommer att följa denna tråd med stort intresse.

(Objektivet är skarpt på D70S.)

Edit: Tillägg text

Senast ändrad:
Jodå, jag har justerat in min som jag visserligen ska sälja. Blir onöding med både 17-55 och 24-70 eftersom jag bara har D300 som backuphus.

Är på jobb just nu men har för mig att det behövdes ett tiotal steg för att den skulle komma rätt i fokus på min D300. Jag minns också att det blev inte samma värde på min D3 men även där behövdes justering.

Har någon missat det så har jag redan tidigare skrivit att jag tycker att finjusteringen för optik är en av de allra främsta förbättringarna från tidigare modeller. Helt suveränt!

Jag har genom tiderna varit tvungen att lämna in alla mina DSLR (D70, D100 x 2, D2X) och samtliga mina AF-S objektiv till Nikon (Lasses) för justering av fokus. Gissa om jag nu njuter när jag kan fixa det själv med D300.

Jodå jag har gjort det. Samtliga mina gluggar behövde justeras. 12-24, 17-55, 18-70, 18-200 och 70-200. Även med mina icke AF-S objektiv som 85 f1,4, 50 f1,4, 80-400 mfl behövde justeras för att funka perfekt på min D300. I dessa fall är det ju inte gluggen utan kameran man fixar men strunt samma: det funkar....JippieYahoo!!

För övrigt så anser jag det vara bedrövligt att detta skall behövas.......

Mankan G skrev:
Jag har genom tiderna varit tvungen att lämna in alla mina DSLR (D70, D100 x 2, D2X) och samtliga mina AF-S objektiv till Nikon (Lasses) för justering av fokus. Gissa om jag nu njuter när jag kan fixa det själv med D300.

Jodå jag har gjort det. Samtliga mina gluggar behövde justeras. 12-24, 17-55, 18-70, 18-200 och 70-200. Även med mina icke AF-S objektiv som 85 f1,4, 50 f1,4, 80-400 mfl behövde justeras för att funka perfekt på min D300. I dessa fall är det ju inte gluggen utan kameran man fixar men strunt samma: det funkar....JippieYahoo!!

För övrigt så anser jag det vara bedrövligt att detta skall behövas.......

Menar du att du varit tvungen att finjustera alla dina objektiv på D300? Jag har själv testat funktionen lite grann men inte märkt någon förbättring med något objektiv. Hur genomför du dina test för att korrigera fokus för en glugg?

Rubbet! Gjorde ett första enklare test när jag fick kameran och det visade att det var i stort sätt ok. När jag sedan började plåta så saknade jag ofta det där sista bettet i vissa av bilderna. Misstänkte att jag gjorde något misstag vid mitt första test och mina misstankar stämde.

Jag lägger upp en tumstock på det avstånd jag vanligtvis använder gluggen på (eller på ett rimligt avstånd som jag vet att det går att läsa av tumstocken på för 80-400 och 70-200). Ställer ett objekt som är enkelt att fokusera på vid ett givet avstånd. Största bländare och sen är det bra att läsa av om fokus ligger rätt. På D300 räcket det faktiskt med LCD för vissa av objektiven medan andra behöver läsas av på en riktig bildskärm.

Problemet är att med funktionen i kameran kan man BARA justera fokus på en brännvidd och på ett avstånd. När kameraverkstaden gör justeringen för tex 70-200 så står det i manualen att de skall fokusera på, om jag nu minns rätt, 2 meter. 70mm och 200 skall justeras. Enligt Christer på Lasses kameraservice så räcket inte detta fullt ut på en 70-200. Han kör ett test även på längre avstånd och ofta måste gluggen justeras lite till.

Med en AF-D85mm f1,4 fullt öppen på porträttavstånd så är skärpedjupet mycket litet. Runt 10-15 mm. Ligger skärpeplanet fel så blir det oskarpt. Denna glugg som är en mekanisk icke AF-S glugg så går den ju som bekant inte att justera. Eftersom mitt test visade att min D300 fokuserade fel även med denna så är alltså även kameran feljusterad. Med AF-S objektiven så kan verkstaden justera både glugg och hus. Vi kan bara justera huset men i mitt fall så räckte det.

Allt behövdes som sagt justeras. De gluggar av icke AF-S optik jag har behövdes bara justeras minimalt runt 5 steg på skalan i kameran men det är mycket på en 85:a fullt öppen. Värst var min 70-200 och 18-200. 18 respektive 15 steg för att få dem skarpa fullt öppna.

Som kuriosa så har jag hela tiden ansett min 12-24 vara en 5,6 glugg så den varit riktigt mjuk på bl 4. Efter test så visade det sig att även den trots att skräpedjupet borde vara stort nog på 12-24 mm fokuserade så pass mycket fel att bilderna oskarpa (fullt öppen). Även mitt 70-200 var jag lite missnöjd med i början. Läste så mycket gott om denna och blev därför lite besviken när bilderna med fullt öppen bländare inte var så där knivskarpa. Efter justering så ser jag ingen skillnad på skärpan i bilderna i praktiken oavsett bländare. Klart att de syns på skärmen i 100% men inte på en utskriven A3a

Senast ändrad:
Även mitt 70-200 var det som behövdes mest justering, 15 steg om jag inte missminner mig.

Samtliga mina gluggar behövde justeras, mer eller mindre, med undantag för mitt 50mm/1,4 som på D3 låg "spot on".

Jag har gjort ungefär som du Magnus men jag använder ett måttband istället som jag lägger i ca 45 graders vinkel. Sen siktar jag på en av min dotterns spelpjäser som jag fäster en bit papper med finstilt text på. Denna ska vara i 90 grader i förhållande till kameran. Tar 5min att rigga och ca 15min per objektiv att testa fram.

Testrecept enl Nikon Support

Ringde Nikon och fick av en tekniker följande beskrivning på hur de kollar AF-funktionen:

- Fokusera mot en yta vinkelrätt mot objektivet. (Printat testpapper liggande på golvet och avfotat i 45 graders vinkel ger ej pålitligt resultat.) Ett CD-cover - gärna detaljrikt, svartvitt och urtaget ur plastetuiet - stående på ett bord och kameran på stativ på samma höjd rekommenderas. Rigga en linjal bredvid motivet i sådan vinkel att skärpedjupet kan mätas.

- Avstånd kamera - testmotiv ska vara 30 x brännvidden; med 50 mm alltså 1,5 meter.

- Använd om möjligt bländare 2.8 genomgående, större öppning kan ge flare som stör. Objektiv som öppnar mindre än 2,8 testas på full öppning.

- Fokusera (manuellt eller med AF) först objektivet på oändligt avstånd och därefter med AF på testmotivet och ta bild, upprepas 3 gånger. Upprepa 3 ggr men med objektivet förinställt på närgränsen.
Ta medeltal på mätningarna.

- Med zoomobjektiv provas kortaste och längsta brännvidd. (12 bilder och kameraflyttning, pust!)

Fast ovanstående visste väl de flesta här redan...

ANNONS
Götaplatsens Foto