Annons

Nikon 17-55 skärpa vid läge 17

Produkter
(logga in för att koppla)

Ollof

Aktiv medlem
testade min nyinförskaffade 17-55 på 17-läge, långt avstånd (en fotbollsplan bort)

vid f2,8 var skärpan vid fokuspunkten bra - kanterna sämre - inte så förvånande

vid f8 var skärpan vid fokuspunkten också bra - ingen skillnad mot min gamla 18-200
vid ytterkanterna var 18-200:an dock betydligt bättre

provade därefter knepet att fokusera bakom oändlighet (past infinity)

resultatet var att vid fokuspunkten är 17-55:an och 18-200:an lika men vid ytterkanterna är 17-55:an mycket bättre! - allt enligt lagen om field curvature (tror jag?!)

- men!

även förgrunden är mycket skarpare - att ytterkanterna är skarpare är väl helt i sin ordning, de ligger ju längre bort

men hur kan det bli så att även förgrunden blir skarpare när jag fokuserar bortom oändlighet!??

Det finns ingen lag om "field curvature".

Alla objektiv är gjorda så att de ska fokusera ett plan som är parallellt med sensorn skarpt, men det förekommer brister, och det kan slå åt båda hållen, särskilt på vidvinklar. Men ytterkanterna är inte längre bort än mitten, så som objektivet ser världen.

Om ditt objektiv inte ställer in skärpan rätt, är en sak som du kan testa, men det finns också ett visst spel i hur det får ställa in skärpan; det handlar inte om någon exakt inställning, utan meningen är att det som kameran ställer på ska ligga inom skärpedjupet. Om det inte gör det, så kan objektiv och kamera vanligen justeras för att träffa rätt, men det är inte alltid det går att få kritisk skärpeinställning med AF.

För att undvika missförstånd, 17-55:an fokuserar perfekt vid alla bländare vid fokuspunkten.

När jag fokuserar på ett föremål 200 meter bort med f8 blir detta föremål perfekt skarpt -
det som jag inte förstår är varför ett föremål som ligger 30m bort blir skarpare när jag fokuserar "past infinity", det borde väl vara tvärtom eftersom jag ju flyttar skärpan bort från 30-meters föremålet!??

obs detta gäller endast 17-läget

Du säger emot dig själv, vilket du borde försöka förstå.

Om du kan få skarpare resultat genom att fokusera på ett annat avstånd, så fokuserar ditt objektiv inte perfekt, utan det fokuserar fel. I det här fallet har du fått fokus på närmre håll, eftersom du kan få skarpare genom att ställa in det för skärpa längre bort.

"Past infinity" - bortom oändligt - ska inte ge skarpt resultat någonstans överhuvudtaget. Om du får skarpt när du har ställt om till att inte längre få skärpa i sinnevärlden, och det blir skarpare än om du låter kameran själv ställa skärpan, då är skärpeinställningen inte perfekt.

Inget AF-system i spegelreflexkameror förmår ställa in kritiskt skarpt på alla brännvidder med alla objektiv, utan det är ett spel med flera okända, och det kan ge såna resultat som du har sett. Ibland kan det fixas genom en justering av AF, ibland inte. Justeringen kan i en del kameror göras av användaren via firmware, men i de flesta fall kan den bara göras på verkstad.

Optiska fel kan göra att skärpan blir mer eller mindre bra i olika delar av planet man fokuserar mot, och i regel blir det mindre skarpt mot bildens hörn. Det varierar hur skärpan kan bli på andra avstånd än skärpeplanet. Om man har positiv bildfältskrökning kan det bli bättre skärpa på lite närmre håll, och med negativ krökning hamnar den längre bort. Oftare är felen mer komplexa, med kromatisk och sfärisk aberration, komafel och annat, och bästa skärpan i bildens kanter ligger ofta ungefär på samma avstånd så som objektivet är gjort.

Fenomenet uppträder endast vid f6,3 - f11 och vid 17-läge
vid större bländare blir skärpan som man kan förvänta sig - dvs om jag flyttar fokuspunkten blir det naturligtvis suddigt

frågan är om det går att justera?

Det kan du bara kolla med verkstaden. Hör med Lasses Kameraservice.

Det är förstås möjligt att det du upplever enbart är bildfältskrökning, och att objektivet faktiskt fokuserar rätt. I så fall handlar det om objektivets egenskaper, och det kan du ju inte göra någonting åt.

Det där med "past infinity" tror jag du missförstår lite. På De här objektiven sitter oändlighetssymbolen snarare på "rätt långt bort" än oändlighet, den riktiga oändligheten ligger en bit förbi symbolen. Past infinity, om det finns, ligger ytterligare längre bort och ska som sagt inte ge skärpa någonstans.

Som sagt, är objektivet nyköpt med garanti och du misstänker att det felfokuserar, lämna in det hos Nikon eller Lasses kameraservice och få det kalibrerat! Det har du rätt till!

Kort förtydligande

- Jag upplever inte att objektivet felfokuserar!

- Jag är MYCKET nöjd med objektivet!

- Det är Mycket skarpt vid alla brännvidder och på alla bländare!

min fråga gäller:

När jag fokuserar på ett föremål 200 meter bort, med objektivet inställt på brännvidd 17, är detta föremål skarpt vid alla bländare, och föremål som ligger närmre, 50 meter bort, alltså 150 meter hitom fokuspunkten är oskarpa - OK

Varför blir detta föremål, 50 meter bort, helt plötsligt skarpt när jag fokuserar 200 meter bort men därefter manuellt fokuserar om till ytterläget "past infinity"?

Allt blir helt plötsligt perfekt - föremålet 200 meter bort är fortfarande snorskarpt men det är också det som ligger 50 meter bort! (detta fenomen uppträder bara vid f8 - inte vid full öppning)

Jag är med andra ord inte missnöjd på något sätt - snarare konfunderad!

Om det är oskarpt vid normal inställning men blir skarpt när du fokuserar om på det sättet, så beror det på bildfältskrökning, och det kan vara normalt för objektivet.

Saxat från Photozone "The lens exhibited a quite high degree of residual spherical aberrations (focus shift when stopping down) at 24mm as well as strong field curvature at 17mm. "

Objektivet lider tyvärr av både kraftig bilfältskrökning och focus shift vid nedbländning. Det kanske är en kombination av båda som spökar.

Micke.

ANNONS
Götaplatsens Foto