Ollof
Aktiv medlem
testade min nyinförskaffade 17-55 på 17-läge, långt avstånd (en fotbollsplan bort)
vid f2,8 var skärpan vid fokuspunkten bra - kanterna sämre - inte så förvånande
vid f8 var skärpan vid fokuspunkten också bra - ingen skillnad mot min gamla 18-200
vid ytterkanterna var 18-200:an dock betydligt bättre
provade därefter knepet att fokusera bakom oändlighet (past infinity)
resultatet var att vid fokuspunkten är 17-55:an och 18-200:an lika men vid ytterkanterna är 17-55:an mycket bättre! - allt enligt lagen om field curvature (tror jag?!)
- men!
även förgrunden är mycket skarpare - att ytterkanterna är skarpare är väl helt i sin ordning, de ligger ju längre bort
men hur kan det bli så att även förgrunden blir skarpare när jag fokuserar bortom oändlighet!??
vid f2,8 var skärpan vid fokuspunkten bra - kanterna sämre - inte så förvånande
vid f8 var skärpan vid fokuspunkten också bra - ingen skillnad mot min gamla 18-200
vid ytterkanterna var 18-200:an dock betydligt bättre
provade därefter knepet att fokusera bakom oändlighet (past infinity)
resultatet var att vid fokuspunkten är 17-55:an och 18-200:an lika men vid ytterkanterna är 17-55:an mycket bättre! - allt enligt lagen om field curvature (tror jag?!)
- men!
även förgrunden är mycket skarpare - att ytterkanterna är skarpare är väl helt i sin ordning, de ligger ju längre bort
men hur kan det bli så att även förgrunden blir skarpare när jag fokuserar bortom oändlighet!??