Engelen
Aktiv medlem
Sitter och tittar på gluggar till min D50 inom 18-200 räckvidden då jag vill ha en hyffsad zoom utan att behöva byta objektiv hela tiden som idag.
Har ett 28-200 idag men jag tycker det är irriterande att inte kunna komma lika nära som med min 18-55.
Detta då jag tenderar att resa mycket just nu och fotar mycket arkitetur och skulpturer.
Ibland så ligger ju intressanta byggnader och annat på smala gator.
Det gör att med 18 så kan jag komma ganska nära medans jag med 28 måste skjuta byggnaden från sidan och får då en "sne" bild av den.
Så 18-200 borde vara det optimala i det fallet.
Självklart är ju priset också en stor faktor eftersom jag inte skiter pengar och jag är en amatör fotograf som fotar för nöjes och minnes skull. Inte för att blåsa upp bilderna på helväggar utan mer för internet användande.
Så dessa är de gluggar jag tittar på just nu..
Tamron AF 18-200/3,5-6,3 XR Di II
Tamron AF 18-250/3,5-6,3 Di II
Har haft en Tamron 70-300 tidigare och var ganska nöjd med den.
Sigma är billigare men jag har lite svårt för deras objektiv.
Vet inte varför.
Och samtidigt så har man ju macro funktionen i Tamron objektiven.
Men sen finns ju också Nikon AF-S DX 18-200/3,5-5,6 G VR IF-ED, men i en HELT annan prisklass. Jag e sugen som fan på den men vet inte riktigt om priset rättfärdigar objektivet..
Har läst en massa tester, bl.a på PhotoZone men eftersom de e så förbannat tekniska, jag har inte skalle för alla termer, så läser jag mest slutrecentionerna.
Och egentligen så säger de bu och bä på båda.
Och jag tenderar att fota byggnader, statyer, nattvyer i städer.
Och jag är en amatör som sagt och jag granskar inte fotona med lupp efteråt.
Nån som har nån erfarenhet av de här gluggarna?
Har ett 28-200 idag men jag tycker det är irriterande att inte kunna komma lika nära som med min 18-55.
Detta då jag tenderar att resa mycket just nu och fotar mycket arkitetur och skulpturer.
Ibland så ligger ju intressanta byggnader och annat på smala gator.
Det gör att med 18 så kan jag komma ganska nära medans jag med 28 måste skjuta byggnaden från sidan och får då en "sne" bild av den.
Så 18-200 borde vara det optimala i det fallet.
Självklart är ju priset också en stor faktor eftersom jag inte skiter pengar och jag är en amatör fotograf som fotar för nöjes och minnes skull. Inte för att blåsa upp bilderna på helväggar utan mer för internet användande.
Så dessa är de gluggar jag tittar på just nu..
Tamron AF 18-200/3,5-6,3 XR Di II
Tamron AF 18-250/3,5-6,3 Di II
Har haft en Tamron 70-300 tidigare och var ganska nöjd med den.
Sigma är billigare men jag har lite svårt för deras objektiv.
Vet inte varför.
Och samtidigt så har man ju macro funktionen i Tamron objektiven.
Men sen finns ju också Nikon AF-S DX 18-200/3,5-5,6 G VR IF-ED, men i en HELT annan prisklass. Jag e sugen som fan på den men vet inte riktigt om priset rättfärdigar objektivet..
Har läst en massa tester, bl.a på PhotoZone men eftersom de e så förbannat tekniska, jag har inte skalle för alla termer, så läser jag mest slutrecentionerna.
Och egentligen så säger de bu och bä på båda.
Och jag tenderar att fota byggnader, statyer, nattvyer i städer.
Och jag är en amatör som sagt och jag granskar inte fotona med lupp efteråt.
Nån som har nån erfarenhet av de här gluggarna?