Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 18-35 eller sigma 15-30?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rudie

Avslutat medlemskap
Jag är i full gång med att försöka hitta ett vidvinkel objektiv till min D100.
Har hittat två stycken som ligger ungeför lika i pris.


Nikon AF 18-35mm 1:3.5-4.5 D IF

SIGMA 15-30mm f3.5-4.5 EX ASP DG DF


Skulle vilja att de se har någon erfarenhet av något av dessa (kanske båda) ger mig sina reflektioner på hur de är och kanske jämför.

Kommer att köpa de från Japan (Tyska Ebay är en guldgruva :)

Tack för hjälpen!
 

sagan

Avslutat medlemskap
Sigma 15-30 är ett stort, tungt objektiv med seg AF...den är mycket skarp och har extrema svårigheter med flare.

Nikon AF 18-35mm har jag inte testat...men väl läst mycket gott om.
 

JoakimS

Aktiv medlem
Jag använder Nikkor 18-35 både på min F100 och min D100. Den fungerar mycket bra på båda kamerorna med bra skärpa. Den har ju dessutom fått mycket bra testresultat. Jag har inte testat Sigma-objektivet och i just det här fallet tycker jag att Nikkor-optiken är väl värd att satsa på.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jag använder också Nikons 18-35, mycket nöjd med den. Nu håller ju jag inte på och plåtar med stativ och är så jättepetig, men tycker skärpa och sånt är helt ok.
Vad jag förstått är Sigmas 15-30, som Kim säger, ganska stor. Dessutom har jag för mig att motljusskyddet inte går att ta bort. Å andra sidan är den ju något vidvinkligare, och vad jag har hört är den ok optiskt sett.

...men en Nikon-glugg är ju alltid en Nikon-glugg...!
 

sagan

Avslutat medlemskap
Calle S skrev:
Dessutom har jag för mig att motljusskyddet inte går att ta bort. Å andra sidan är den ju något vidvinkligare, och vad jag har hört är den ok optiskt sett.
Stämmer..motljusskyddet sitter fast..optiskt är den mycket bra såtillvida att den ger utmärkt skärpa!
Problemet är att den är extremt känslig för flare..vilket givetvis inte alls är roligt.
 
ANNONS