Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 24-70 2,8 eller 3 andra objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
precis, det beror på vad och hur man fotar. För studio med levande modeller tror jag att en zoom är bättre om man vill ha flyt i fotandet. Det går självklart också med fast optik, men just att snabbt kunna växla utsnitt skulle nog jag tycka vore bra.

och i studio är nog inte det sista bländarsteget så viktigt kan jag tänka mig... antar att många fotar nånstans runt f5.6-11

Nu kapar jag tråden lite ;)

Vad har du använt för mellan ring till 24-70?

Jag har idag en hyfsad objektivkollektion med 14-24 24-70 och 70-200 alla f/2,8. Jag saknar ett bra macro och kör 50mm f/1,8 på fältet med mellanring. För produktmacro använder jag bälg med 50mm f/1,8. Jag kör FX

Jag har använt ett Soligor mellanringset med synnerligen tveksam byggkvalitet. I och med att det är mellanringar är kvaliteten inte sååå viktig, så länge de inte släpper in ströljus.

300/2,8 med mellanringar är en höjdare :)

/afe

Nikon 24-70/2.8 är klart skarpare än Nikon 85/1.8 i synnerhet om du fotar med småbild (FX). Zoom:en har dock en del distorsion i vidvinkelläget (24-28mm ca).

Om du behöver lite snabbhet med att byta brännvidd så är zoom:en oslagbar, jag röstar på den framför 3st fasta gluggar. Jag har både 24-70 och ett gäng fasta Nikon och zoom:en ÄR fantastiskt allround; bra skärpa även vidöppen, snygg bokeh, snabb AF, bra kontrast. Största nackdelarna är högt pris och storleken, du ser ut som en paparazzi med 24-70 på kameran ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto