Annons

Nikon 24mm 2.8 PRIS

Produkter
(logga in för att koppla)

hunterthompson

Aktiv medlem
Hej alla. Vill fråga om åsikter kring priset på ett Nikon 24mm 2.8 (ej "D") jag hittat på Tradera. Utrop är 1295. Tänker användas på D90, vet inte hur mycket nytta jag har av "D" versionen. Är detta pris rimligt?

Hej alla. Vill fråga om åsikter kring priset på ett Nikon 24mm 2.8 (ej "D") jag hittat på Tradera. Utrop är 1295. Tänker användas på D90, vet inte hur mycket nytta jag har av "D" versionen. Är detta pris rimligt?

Förutsatt att det inte är något fel på objektivet, typ repor eller så, så är nog priset helt OK. Av bilden så ser det ut att vara mycket fint. Verkar vara ytterst lite använt.

Optiskt är det ingen skillnad mellan ett D-objektiv och ett utan D. Ja, kanske det finns skillnader men inte på 24 mm i alla fall.
Det enda D står för är att det ger kameran information om avståndet. Vilket kan i sällsynta fall hjälpa till vid blixtexponeringar.
Jag har aldrig saknat D när jag använt objektiv utan den beteckningen. Kanske det kan ge en liten teoretisk fördel men mycket liten i så fall. Inget du märker i vanliga fall.
Observera att jag inte vet något om säljaren men han har ju i alla fall många genomförda transaktioner på Tradera. Be att få lite fler bilder att titta på om du är osäker.

Lycka till.

Enligt bilden så är det ett "D" objektiv ! Nyttan av D.et vet jag inte så noga men det är

ett bra objektiv till natur och gatufoto.

Nypriset är 4, 5 tusing så slutbudet hamnar väl någonstans runt 2-3 tusing..

Hej!
Jag har icke D versionen av objektivet och använder det väldigt mycket på en D300. Med blixt blir bilderna något underexponerade men det är sällan särskilt störande utan kanske något behagligare balans mellan befintligt och blixtljus. Det konstiga är dock att den numera pensionerade D50an exponerade mer "rätt" alltså ljusare, NPU har kunnat ge mig ett vettigt svar på varför......men i övrigt gillar jag gluggen skarpt. Jag upplever inte alla klagomål som "alla" tycks ha angående objektivets egenskaper, jag kanske inte är så kräsen. Priset som nämns ovan stämmer jag in i. Objektivet blir ett fint "normalobjektiv" på en DX kamera. Jag rekommenderar.

Hans

ANNONS
Götaplatsens Foto