Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 300/2,8 med eller utan VR?

Produkter
(logga in för att koppla)

57anper

Aktiv medlem
Har funderat lite på detta fenomen som kallas Vibrationsreducering. Det måste gå lika bra att fota utan VR om man använder stativ för då ska VR en kopplas ifrån, eller hur, å då tar den ju precis likadana bilder som ett nyare med VR. Det som kommer till korta blir om ja ska ta flyktbilder, men de fungerade ju förr. Finns det nån som har en utan VR som kan hjälpa mig.

Tacksam för svar

Jag har tre gluggar med VR och har alltid funktionen påslagen när jag har dom på stativ. Man behöver inte VR för att få bra bilder, men det hjälper dig att få fler "keepers" i svårare ljussituationer.

// Daniel

är det värt pengarna?

...är frågan man får ställa sig. Nej blev den i mitt fall.. Köpte för ett tag sedan ett begagnat Nikon 300/2.8 af-s (version 2) utan VR. För mitt ändamål kände jag att det inte riktigt var värt de där 15000kr extra för VR... Visst hade det underlättat med VR ibland, men för mig så skiljer det helt enkelt för mycket pengar för att mottivera ett sådant köp.

Jag har den nya med VR2 och måste säga att jag är imponerad. Jag kan gå ner på slutartider över 1/100, kikade just på en knivskarp bild som är tagen på frihand och 1/80s. Även med konverter är det inga problem med relativt långa slutartider. I manualen står att du med fördel kan ha VR påslaget på stativ då den även skall kompensera för kameraskakningar.

Skall du bara använda objektivet på stativ är det ju inget problem. Då kan du lika gärna vara utan VR.

/FW

Jag har den nya med VR2 och måste säga att jag är imponerad. Jag kan gå ner på slutartider över 1/100, kikade just på en knivskarp bild som är tagen på frihand och 1/80s. Även med konverter är det inga problem med relativt långa slutartider. I manualen står att du med fördel kan ha VR påslaget på stativ då den även skall kompensera för kameraskakningar.

Skall du bara använda objektivet på stativ är det ju inget problem. Då kan du lika gärna vara utan VR.

/FW

Funderar på att köpa ett 300/2.8 också, och har inte bestämt mig för VR eller inte. Vad jag hört så ska de olika objektiven inte skilja sig åt nämnvärt optiskt sett.

Funderar på att köpa ett 300/2.8 också, och har inte bestämt mig för VR eller inte. Vad jag hört så ska de olika objektiven inte skilja sig åt nämnvärt optiskt sett.

Optiskt är de nog likvärdiga, jag har aldrig hört något annat. På den senaste versionen skall det vara litet bättre ytbehandling.

/FW

ANNONS
Götaplatsens Foto