Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 3200 eller 5100

Produkter
(logga in för att koppla)

dennis.eriksson.547

Avslutat medlemskap
Tänkte köpa ny kamera till tjejen som vill börja fota. Ska skicka henne på en utb.
Så frågan är vilken av dessa kameror ska jag köpa och vad är skillnaden mellan dom.
Är helt kass på detta med kameror Med vänlig hälsning, Dennis.

Om din tjej är nybörjare tror jag hon kommer bli mer än nöjd med vilken som av dom två kamerorna, dom är båda väldigt bra...inget uttömmande svar kanske, men skillnaderna är heller inte så jättestora... Bättre då kanske å satsa på t.ex ett 18-105 mm objektiv som bli lite mer allround än standard kit objektiv som är 18-55mm (det går allsång att zooma längre med ett 18-105mm)

En bättre kamera är d90 om du nu kan finna en sådan ny till ett bra pris (denna har fler knappar o bättre sökare).

Fast D90 är ju inte bättre än nån av dom kamerorna han föreslog, dom båda har ju bättre sensorer, betydligt bättre filmfunktion, ja helt enkelt modernare kameror. Därmed inte sagt att D90 är en dålig kamera...

Jag håller med Fredde, bägge är utmärkta! Jag föreslår att du tar den billigare och kompletterar med aningen dyrare objektiv, dvs det 18-105 som säljs som paketglugg.

Du framstår som ett föredöme bland pojkvänner; köpa en NIkon! :)

Per.

PS. Jo, D90 är också bra, men köp du D5100.

Fast D90 är ju inte bättre än nån av dom kamerorna han föreslog, dom båda har ju bättre sensorer, betydligt bättre filmfunktion, ja helt enkelt modernare kameror. Därmed inte sagt att D90 är en dålig kamera...

Beror på vilka krav man har på ergonomin... d90 har bättre ergonomi.

D90 vs D3xxx o D5xxx, den skillnaden är väldigt mycket beroende på hur och med man fotograferar. Om man har eller tänka sig köpa objektiv utan motor, tänker fota med nikons cls system och använda high speed synk med blixt utomhus, då är 3xxxx o 5xxxx ganska värdelösa. Tänker man inte detta så är det väl egentligen reglage pch sökare som brister, men man får då i gengäld troligen bättre bilder

ANNONS
Götaplatsens Foto