Annons

Nikon 50 mm 1,4 vs sigma art 50 mm 1,4

Produkter
(logga in för att koppla)

Theresefoto

Aktiv medlem
Hej alla!

Har länge fotograferat med smidiga objektivet Nikon 50 mm 1,4 af-s till min d810, nöjd med det. Har även ett sigma art 85 mm 1,4 som jag fick justera med dockstation och trivs väldigt bra med. Fotar mycket porträtt.

Nu till frågan- börjar bli sugen på ett sigma art 50 mm. Förstått att det är tyngre större osv men att det slår Nikon 50 mm. Upplevelser av detta? Läst recensioner osv. Är väldigt sugen på det objektivet men är det onödigt eftersom jag har ett 50 mm redan? Någon här som kanske bytt sitt Nikon 50 till ett sigma art 50?
Segt med att behöva justera fokus kan jag tycka men vet ju hur jag gillar mitt sigma art 85 mm...
 
Senast ändrad:

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jag hade Nikon 50/1,8G men bytte till Sigma 50/1,4 ART. Som du säger, den är klumpig, stor och tung. Ingen större storleksskillnad mot mitt Nikon 85/1,4G.

Är du ute efter ett extra bländatsteg är det väl värt det, den är ju förhållandevis billig. Annars ser jag ingen anledning att byta. Nikon 50/1,8G är en liten pärla.

Finns säkert de som jämfört de exakt sida vid sida och har massa åsikter, men jag har använt båda i praktiken ganska mycket nu och ser ingen påtaglig skillnad. Jag har aldrig behövt justera fokus på mina kameror, har två D850 nu, D800 innan.

Om du är sugen på en Sigma; behåll din gamla Nikon också. Det är stor skillnad i storlek, på resa är Nikonoptiken mer passande.

Edit; nu ser jag att du har ett Nikon 1,4. Det kan jag inte uttala mig om.
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Jag hade Nikon 50/1,4 men var aldrig nöjd med skärpan vid f/1,4-2 så jag köpte 50/1,8 och hade dessa parallellt ett tag men det fanns ingen anledning att ha kvar 50/1,4 då 50/1,8 gav bättre skärpa vid f/1,8.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Prova ett i butik, sen vet du.
Jag har för mig att jag har provat Nikons 1,4 och att den har en riktigt slö AF.
Skaffade 50/1,8 G istället.
Plastigt, lätt, snabbare AF.
 

Ventures

Aktiv medlem
Sigmat vet jag inget om men Nikons 1,4 saknar VR så man behöver tänka på slutartider och hur man håller kameran om man är van vid skakreducering. Det går att få bra skärpa.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det framgår inte heller här om det är 50mm 1,4 af-d eller af-s. Det är viss skillnad. Jag har båda. :)
 

Theresefoto

Aktiv medlem
Det framgår inte heller här om det är 50mm 1,4 af-d eller af-s. Det är viss skillnad. Jag har båda. :)
Af-s 1.4 . Har inga problem med den. Smidig lätt snabb sätter skärpan osv men gillar den annorlunda softningen på sigma art. Tycker skärpan är bra och softningen oskärpan så fin. Kan inte förklara... men med tanke på strl kanske inte så smidigt med sigma art 50...
 
ANNONS